Sparklite

Sparklite
Sparklite
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Hoe vaak heb je de wereld al weten vergaan in games? Of tot op het randje weten komen van totale vernietiging? Er kan volgens mij nog wel 1 keertje bij en dat is deze keer in de game ‘Sparklite’. Wie op zoek is naar een retro-looking-adventure game zal al snel op deze game uitkomen. Is het daarom een goed idee om deze game een kans te geven?

Welcome to the world

We leren je kennen als Ada, een jonge vrouw wiens luchtschip kapot gaat en haar dwingt tot een confrontatie met het vaste land van Geodia. Bij haar eerste confrontatie met een ‘Titan’ verliest ze haar trouwe kleine vliegende robot. Gelukkig wordt ze gered door een grijparm uit de lucht en leert ze wat er gaande is in de wereld. Een veelzijdige energiebron genaamd ‘Sparklite’ wordt in deze wereld gebruikt voor alles en nog wat. Je gebruikt het bijvoorbeeld ook als munteenheid, upgrademateriaal,… Er is daarbij een machtlustige dictator, genaamd “de baron’, aan het werk die de wereld wilt veroveren. Hiervoor heeft hij een handvol titanen verspreid over de wereld, delft hij naar sparklite en zorgt daarmee constant voor aardverschuivingen. Door deze agressieve wereld hebben je redders ervoor gekozen om een stuk grond aan ballonnen te bevestigen en in de lucht te leven. Ze stellen je al snel hun diensten ter beschikking en zorgen dat je jezelf kunt verbeteren, naar de wereld kunt afreizen, wapens kunt upgraden,… Je neemt de taak daarom op je om eerst en vooral je robotvriendje te redden en daarna op pad te gaan om de baron aan te pakken. Hiervoor zal je de wereld afreizen en verkennen om eerst en vooral de titans te vinden, deze te verslaan en jezelf voor te bereiden op de confrontatie met de baron. Dit klinkt makkelijker dan het is aangezien, door de aanhoudende aardbevingen en verschuivingen, de wereld continu van vorm en indeling verandert. Ieder bezoek aan de wereld is daardoor uniek en voorzien van nieuwe gevaren.

Keep your friends close

Vanaf de eerste keer dat je KO gaat wordt je gered door een grijparm die je veilig in bed legt in de medi-care. Hier kan je je eigen raster met krachten en upgrades beheren. In dit raster kan je zogenaamde ‘Patches’ installeren die upgrades van jezelf en je vaardigheden voortbrengen. Doorheen het verhaal en je verkenningstochten in de wereld vind of koop je patches die je hier kan gebruiken. Hier beslis je dus welke eigenschappen en verbeteringen je aan Ada zal geven. Dit zorgt ervoor dat je continu verbetering ziet en voelt in gameplay en daardoor ook het verhaal. Na een tijdje leer je patches combineren, vergroot je je raster en versterk je je positie in de wereld. Daarbuiten vind je op het vliegende land een widget shop die je voorziet van extra items en wapens. Onthou dat je deze items niet kunt opsparen of hergebruiken. Telkens als je KO gaat beland je terug in een bed op het vliegende schip. Je gevonden upgrades en items laat je echter achter. Het heeft dus geen nut om deze niet onmiddellijk te gebruiken tijdens je avontuur. Dan heb je nog een uitvinder die je de kans geeft om wapens en dergelijke te ontwikkelen. Deze kun je maken nadat je, op het vaste land, een grot vindt die je zo’n wapen leert kennen. Als je het einde van zo’n grot bereikt moet je het wapen wel achterlaten en ontleden maar leer je hoe het in elkaar steekt. Je kan het daarna dus zelf ontwikkelen en namaken in ruil voor Sparklite. Zo’n wapen heb je vanaf dan voor altijd en heb je mee bij elk avontuur. Je kan deze natuurlijk niet onbeperkt gebruiken maar gebruik je met energie dat je opbouwt door standaard aanvallen uit te voeren.

Doorheen je avontuur leer je steeds meer mensen kennen. Mede-avonturiers die elkaar kwijt zijn geraakt, piraten die je bij elk bezoek een kansspel aanbieden,… Er is meer te doen in de wereld dan gewon rondlopen op zoek naar Titans en de baron. Je grootste missie is namelijk om meer Sparklite te vinden en jezelf en je wapens te verbeteren. Niemand vraagt je om dit te doen maar  je zult al snel merken dat dit de grootste noodzaak van je avontuur is. Al snel voel je verschil in hoe ver je bij elk avontuur geraakt en zie je hoe het investeren van Sparklite je avontuur ten goede komt. Je motivatie  om nog maar een tripje naar het vaste land te wagen zal daarmee alleen maar toenemen.

But your enemies closer

De wereld ziet er dan wel elke keer anders uit, je vijanden niet. Al snel leer je dat de wereld is onderverdeeld in een reeks zones en dat iedere zone een aantal soorten vijanden in zich verschuilt die je moet verslaan. Deze hebben allemaal een herkenbare aanval en bereik, dus je vindt al snel je houding en aanpak naar iedere vijand toe. Uiteraard blijft de uitdaging in het spel zitten, onder andere door de veranderingen in het landschap en het feit dat de vijanden onvoorspelbaar en willekeurig samenkomen. Eenmaal je een vijand hebt verslaan, blijft deze weg tot je ofwel KO gaat of terugkeert naar je veilige haven. Je kan dus veilig blijven terugkeren naar een locatie als je in het doolhof van de wereld je weg zoekt. De titans die je zoekt zitten verscholen in mijnen die afgesloten raken zodra je ze verslaan. Hierbij speel je telkens ook een nieuwe mogelijkheid vrij waardoor je een nieuw gebied kunt bereiken. Zo blijf je verder zoeken, en hopelijk ook verder raken, bij ieder avontuur.

Ik hoor mensen al vaker over deze titel spreken als een ‘instant classic’. Het is een game die niet snel doet vervelen en je uitdaagt om opnieuw te proberen en verder te raken. Het verhaal is simpel maar meeslepend, de wereld uitdagend maar belonend en je speelstijl persoonlijk en beïnvloedbaar. De game zal veel mensen doen denken aan de oudere ‘The Legend of Zelda’-games, door de gelijkaardige elementen, maar bezit genoeg troeven om zich te distantiëren. De game bezit dan wel niet evenveel memorabele personages maar is zeker de lovende vergelijking meer dan waard.

• alle elementen en sfeer om een instant-classic te zijn!
  • leuke sfeer, veel groeimogelijkheden

• niet veel memorabele personages