South Park: The Fractured But Whole (Switch)

South Park – The Fractured But Whole kwam enkele maanden geleden reeds uit op de Xbox One, PS4 en pc. Maar vanaf morgen kunnen wij deze game ook on the go spelen met de Nintendo Switch! Meer en meer games vinden hun weg richting Nintendo’s meest recente console, en vaker zijn het games die het kiddy imago wat weten af te schudden. Gelukkig maar, want hierdoor genoot ik tot in het kleinste kamertje van de toilethumor waar we South Park voor kennen.

Come on down to South Park

Het begin van deze game plaatst ons in het personage van Douchebag, de nieuweling in South Park. We zitten nog steeds verwikkeld in de strijd om de Stick of Truth, het uitgangspunt van de vorige game, en jij bent de koning die er alles aan moet doen om de Stick of Truth te bemachtigen. Maar Cartman, die normaal de Wizard zou zijn, komt aan in zijn superheld kostuum van The Coon. Het aantal criminele activiteiten is recent gestegen, meer en meer katten raken vermist en er blijkt een beloning te zijn voor het vinden van een van deze katten, wat natuurlijk Cartman vrij interessant vond. Hij wil namelijk een film franchise starten van Coon and Friends, en daar is geld voor nodig. Iedereen stopt dus met het spelen van hun vorige rollen, en kiezen er voor om het pad van superhelden te bewandelen.

Als nieuweling krijg je het van Cartman natuurlijk hard te verduren, en zal je gedurende het spel toegang krijgen tot verschillende soorten krachten van superhelden, verhuld in het klasse systeem. Verwacht natuurlijk maar weer veel humor zoals je deze in de show zelf ook kunt terugvinden, want Trey Parker en Matt Stone (de geestelijke vaders van South Park) werkten zelf mee aan de game. Voor de volgers van de show, deze game speelt zich af na de 4de episode “Franchise Prequel” uit het 21ste seizoen. De rest van het absurde verhaal laat ik je zelf ontdekken.

De straat is geen plaats om te vechten!

De straat is geen plaats om te vechten!

And meet some friends of mine

Een van de zaken die je snel zal opmerken is dat je menu in de vorm van een smartphone is. Daarnaast zullen personages heel vaak met hun smartphone bezig zijn en dien je selfies te maken met zoveel mogelijk mensen om je coonstagram volgers te verhogen. Je merkt het al, de satire naar de huidige maatschappij is niets nieuw voor South Park en ze pakken hier de smartphone maatschappij ook zwaar aan.

Naar gevechten toe, speelt deze game heel anders als zijn voorganger. Waar we nog speelden met een vrij traditioneel turn based systeem, spelen we nu op een grid waarin je plaatsing een grote rol speelt. Zo zal je bepaalde aanvallen niet kunnen doen wanneer je niet dicht genoeg bij een vijand staat. Je vecht uiteraard niet alleen, en al snel zal je meerdere vriendjes hebben die met je meevechten. Deze bestuur je uiteraard ook, en ook hier is weer de plaatsing op de grid belangrijk. Wat zeker even wennen is, is het vooruitdenken en zorgden dat je vrienden niet in de weg staan, want je kan een vakje niet delen met een ander personage, of dit nu vriend of vijand is. Je kan ook bepaalde aanvallen niet doen als een vriend in de weg staat, dus het goed uitplannen is dan wel een vereiste!

Je skills hangen af van het type van superheld dat je wenst te zijn, en later in de game zal je de mogelijkheid hebben om een hybride superheld te maken door types te combineren. Gevechten geven je experience punten, waarmee je meerdere artifact slots krijgt om artifacts in te plaatsen. Deze geven je verbeteringen op je basis statistieken en zorgen er zo voor dat je sterker staat in je gevechten.

Pew pew peeeew!

Pew pew peeeew!

De release voor de Switch is dus zoals je ze ook al eerder zag op de Playstation 4, Xbox One en PC, enkel mis je hier de bonus dat The Stick of Truth gebundeld zat bij je aankoop. Hopelijk is dit iets wat ze achteraf nog kunnen recht trekken. Ook is er een gemiste kans om de DLC reeds te koppelen bij deze release, en zal je nog steeds de DLC apart moeten kopen, of via de season pass.

De game is dus gewoon 1 op 1 hetzelfde als zijn voorgangers, met als enig grote verschil natuurlijk dat je de mogelijkheid hebt om op verplaatsing te kunnen spelen. Zowel in handheld als docked modus speelt de game zeer vlot, en oogt het nog steeds even mooi. Het enige wat me opviel, was dat de screenshots die ik nam er minder scherp uitzagen als de PS4 versie. Om je een voorbeeld te geven, is de laatste screenshot van dit artikel er eentje van de PS4, en de rest zijn van de Switch. Maar goed, dit klein detail kon het voor mij niet verpesten, en zo speelde ik een tweede keer door South Park uit.

PS4 screen toont iets scherper beeld aan.

• South Park on the go!

• Beeldkwaliteit lijkt wat lager te zijn dan andere versies
9

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.