SoulCalibur VI

Jimmy Verwimp
SoulCalibur VI
SoulCalibur VI

Transcending history, and the world, a tale of souls and swords, eternally retold… Jawel, je hoort het goed! SoulCalibur is weer terug en hoe! Na een jaar of zes van afwezigheid is er eindelijk weer een nieuw deel! Het is immers alweer sinds 2012 geleden dat er nog een nieuw deel was verschenen. Dit is meteen ook de eerste keer dat er een SoulCalibur game released op deze generatie consoles. Onze verwachtingen zijn dan ook hoog!

Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk zijn we aan de slag kunnen gaan met SoulCalibur VI. Het wachten was lang, maar dit had ook zo zijn redenen. SoulCalibur V was namelijk niet het meest populaire deel uit deze reeks. Op zich was er absoluut niets mis met het vijfde deel.De gameplay en presentatie was top.  Maar helaas was de beslissing genomen om de cast te verjongen, en veel personages dus te vervangen door nieuwe en jongere personages. Er is natuurlijk niets mis met af en toe te vernieuwen. Maar de meeste fans misten hierdoor vaak hun alom bekende favoriete personages.

Back to the roots

Deze beslissing is teruggedraaid in SoulCalibur VI. De game dient namelijk als een soort soft-reboot. Dit zesde deel, ( zevende eigenlijk als je Soul Edge/Soul Blade meetelt) herverteld het verhaal uit de eerste drie SoulCalibur games, waardoor meteen een nieuwe basis wordt gezet naar de toekomst toe. Een uitstekende keuze als je het mij vraagt, want nu kunnen zowel oude fans als nieuwkomers opnieuw genieten van de lore van SoulCalibur. Dit betekend meteen ook dat onze oude vertrouwde favoriete personages weer aanwezig zijn.  Hierdoor is de game meteen ook een feest van herkenning voor oude fans. Daar blijft het gelukkig niet bij want de game bevat uiteraard ook enkele nieuwe personages.

Niet alleen de personages en de sfeer voelen weer vertrouwd aan. Maar ook de gameplay voelt meteen weer als vanouds aan. SoulCalibur VI speelt nog net zo vlot en vertrouwd als diens voorgangers. De gameplay is nog steeds een steen-papier-schaar-systeem. De core van het gevechtsysteem is bijgevolg erg simpel. Je hebt namelijk drie aanvalsknoppen, één om horizontaal te slaan, één om verticaal te slaan, en een knop om te schoppen. De ene knop is bijvoorbeeld effectief tegen een andere knop, waardoor een zeer intuïtief gevechtssysteem ontstaat. Dit betekend hierdoor dat ook beginnende spelers een goede kans maken om te winnen, zelfs tegen gevorderde spelers. Je kan natuurlijk ver gaan in deze game en alle combo’s gaan leren, maar de basis kennis zal je ook al een heel eind brengen. Zolang je, je bewegingen goed weet te timen, op het juiste moment blokt, dodged en een aanval uitvoert zal je zonder problemen je mannetje kunnen staan, en dit zelfs zonder kennis van combo’s. Hierdoor is deze fighter erg toegankelijk voor nieuwkomers.

Dit betekend echter niet dat de game te simpel is voor gevorderde spelers. Integendeel zelfs. Het loont om alle moves en combo’s van je favoriete personages te leren. Hierdoor wordt je alleen maar effectiever in het gebruik van je personage, en kan je enkele zeer spectaculaire gevechten uitvoeren. Iets dat trouwens zeer belangrijk is in SoulCalibur, is je movement. In deze game is er een grotere focus op 3D movement vergeleken met andere games. Je kan vlotjes rondom de tegenstander bewegen met de analoge stick. Hierdoor is het cruciaal om jezelf zo goed mogelijk te positioneren om het je tegenstander moeilijk te maken. Hierdoor zit er ook een zeer goede flow in de gevechten van SoulCalibur. Het lijkt af en toe zelfs meer op een dans dan op een gevecht, want naast je aanvallen juist uit te voeren is het natuurlijk cruciaal om in beweging te blijven. De gevechten ogen hierdoor dan ook zeer spectaculair en zijn zelfs voor mensen die gewoon meekijken erg interessant om te bekijken.

Reversal Edge en Lethal Hit

Naast deze bekende elementen zijn er ook enkele nieuwigheden te vinden in de gameplay. Allereerst heb je de “Reversal Edge”. Deze lijkt een beetje ontwikkeld te zijn met het oog op nieuwe spelers. Deze kan geactiveerd worden met één druk op de knop, waarna je een aanval kan pareren, om vervolgens in een cinematische steen,papier, schaar situatie terecht te komen. Hier is het de bedoeling om in te schatten wat je tegenstander zal gaan uitvoeren. Je kan hier zowel een aanvallende of een verdedigende optie kiezen. Belangrijk om te weten is dat een verticale aanval wint over een horizontale, een horizontale aanval wint over een schop, en een schop wint dan weer over een verticale aanval.

Wanneer je erin slaagt om deze confrontatie te winnen, kan je een krachtige aanval uitvoeren. Deze nieuwe functie kan wel een beetje controversieel overkomen bij fighting game fans, want uiteindelijk is dit niets meer dan gokken en een beetje geluk hebben. Hier komt even niets van skills bij kijken. Toch breekt het gelukkig de flow van de combat niet , en bovendien ziet het er erg spectaculair uit. Gelukkig is het ook gewoon mogelijk om een “Reversal Edge” Te ontwijken, dus ervaren spelers zouden hier absoluut geen last van mogen hebben.

Een andere nieuwe mechanic is de “Lethal Hit” Een lethal hit is een move die enkel effectief is onder de juiste omstandigheden. vier je deze juist uit kan je enorm veel schade veroorzaken bij je tegenstander. Dit is trouwens iets dat je enkel kan, uitvoeren met een personage dat je door en door kent. Je moet namelijk ervoor zorgen dat de juiste omstandigheden zich voordoen, om zo deze lethal hit te kunnen veroorzaken.  Het is dan ook belangrijk om je tegenstander zo te pushen dat deze klaarstaat om deze techniek te kunnen ontvangen. Het vereist dan ook een flinke portie planning en strategie om deze juist uit te voeren. De perfecte uitdaging voor gevorderde spelers!

Story Time!

SoulCalibur VI bevat ook in dit deel weer een uitgebreide story modus.  Sterker, de game bevat zelfs twee verschillende campaigns. De eerste van deze twee is de Soul Chronicle modus. Deze modus laat je in essentie het verhaal van SoulCalibur beleven met de verschillende hoofdpersonages. Hierdoor leer je de geschiedenis van elk personage en uiteraard ook van de wapens Soul Edge en SoulCalibur.  Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door tekst en enkele zeer mooie afbeeldingen. Het is een beetje jammer dat er geen gebruik gemaakt wordt van tussen filmpjes en dergelijke, maar desondanks blijft het verhaal boeiend om te volgen.

Tenslotte heb je ook nog de Libra of Soul modus. In deze mode moet je zelf een personage ontwerpen, waarna je zijn of haar verhaal kan beleven in diens eigen campaign. Je beland met je personage midden in het kwaad dat Soul Edge veroorzaakt, waarna het aan jou is om de wereld rond te reizen om Astral Fissures, (een soort van  kwaadaardige portals) te sluiten.  Gaandeweg zal je betere wapens unlocken en nieuwe gear om je personage te upgraden.  Deze mode wordt gebracht als een soort visual novel, waarin het verhaal door middel van tekst uit de doeken wordt gedaan. Gaande weg zal je af en toe ook een keuze moeten maken waardoor jou personage eerder naar goed of kwaad zal gaan neigen, waardoor het verhaal natuurlijk ook een andere richting zal uitgaan. Deze mode is trouwens ook leuk om het feit dat er af en toe unieke twists zullen worden toegevoegd aan de gevechten. Denk bijvoorbeeld aan geen ring outs mogelijk, ijzige vloer waardoor je bewegingen worden beperkt, of dat bepaalde aanvallen niet effectief zullen zijn. Hierdoor zal je af en toe daadwerkelijk anders moeten spelen om een gevecht tot een goed einde te brengen.

Naast deze campaign modi bevat de game natuurlijk alle modi die je kan verwachten uit een fighting game. Denk maar aan Arcade, Versus, training en uiteraard ranked en unranked online gevechten. Er is voor iedereen dus wel wat wils. Toch moet ik toegeven dat het wel leuk had geweest als er enkele extra modi beschikbaar waren. Maar dit is helaas een trend die alle fighting games de laatste jaren volgen. Ik mis bijvoorbeeld een survival mode. Het was in het verleden altijd leuk om eens te kijken hoe ver je hierin kon raken met je favoriete personage. Dus dat vind ik persoonlijk wel jammer. Al doet het gebrek hieraan absoluut geen afbreuk aan de totale ervaring van deze game. Want uiteraard moet deze situatie ook van de andere kant bekijken. Niet iedereen maakt gebruik van zulke modi, en het kost natuurlijk veel geld om extra modi te ontwikkelen, waardoor het niet zo interessant is om deze te ontwikkelen als deze amper worden gespeeld.

Geralt of Rivia

SoulCalibur heeft tijdens zijn bestaan vaak gewerkt met gastpersonages. Denk bijvoorbeeld maar aan SoulCalibur II, Waarin Link zijn opwachting maakte op de Gamecube versie, Spawn op Xbox en Heihachi op Playstation 2. Later kregen we ook Ezio te zien, en zelfs Star Wars personages. Hoewel die inclusies best wel amusant waren, waren deze niet altijd even geslaagd en paste deze niet altijd even goed bij het roster. Ook deze keer is er weer een gastpersonage aanwezig. En deze keer is het niemand minder dan Geralt of Rivia uit The Witcher. Deze keer moet ik echter toegeven dat ik geen beter gastpersonage kan bedenken. Hij past perfect bij de sfeer van deze game en sluit zich goed aan bij de rest van het roster. Ook op vlak van gameplay is hij best wel geslaagd te noemen. Hij maakt gebruik van enkele zeer leuke aanvallen inclusief zijn bekende signs. Hij is misschien niet het meest veelzijdige of zelfs beste personage uit de game, maar hij past absoluut in het totaal plaatje.

Vergeet trouwens ook absoluut niet de character creation mode eens uit te proberen! Hier kan je uiteraard zelf je personages ontwerpen. Deze maken gebruik van alle bestaande gevechtsstylen. Je kan dus perfect een nieuw personage in elkaar knutselen met de vechtstyl van je favoriete personage. Het is perfect mogelijk om bijvoorbeeld enkele anime of game personages na te bouwen, of gewoon zelf iets uniek ontwerpen. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Het is tevens leuk om deze personages vervolgens online te gebruiken. Het blijft tenslotte interessant om te kijken wat andere gamers fabriceren. Het levert in ieder geval af en toe hilarische gevechten op.

SoulCalibur VI is er absoluut in geslaagd om zich te herpakken. SoulCalibur VI is zonder twijfel één van de beste games uit deze reeks. Bandai Namco heeft met dit deel nog maar eens bewezen dat ze met deze game en de Tekken-serie tot de absolute top ontwikkelaars van fighting-games horen. SoulCalibur VI speelt enorm vlot, is een lust voor het oog, en is geschikt voor zowel beginners als gevorderde spelers. Alle nieuwe elementen passen perfect bij de reeds gevestigde gameplay. SoulCalibur VI weet zonder twijfel alle gemaakte fouten uit het vijfde deel ongedaan te maken, waardoor deze game zonder twijfel één van de beste fighting-games uit deze generatie is geworden.

• Prachtige graphics
  • Vlotte en soepele gameplay
  • Geschikt voor beginners en gevorderden
  • Libra of Souls

• Voice acting niet altijd even sterk
9

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien