Film Review: Sonic The Hedgehog

Jimmy
Film Review: Sonic The Hedgehog
Film Review: Sonic The Hedgehog

Het gebeurt vaak dat media als films en games elkaar tegenkomen, waarna er een project uit voortvloeit. Kijk maar naar de talloze games gebaseerd op films. Af en toe gebeurt ook het omgekeerde en verschijnt er een film over een game. Zo is ook onze favoriete blauwe egel aan zijn debuut aangekomen. Films gebaseerd op games hebben helaas nogal vaak een negatief stigma over zich. Dit vaak terecht, kijk maar naar de ‘Super Mario Bros.’ film. Je vraagt je daardoor waarschijnlijk af of dit ook het geval is met Sonic The Hedgehog.  Wij zochten het voor jullie uit!

Naast games hou ik me ook graag bezig met een goede film. In het verleden heb ik zelf nog een videotheek uitgebaat, dus je mag best wel stellen dat ik ook wel wat van films ken. Sterker nog, ik ben zonder twijfel een filmliefhebber te noemen. Deze passie loopt bijna gelijk met mijn passie voor games. Toen ik van Paramount Pictures de kans kreeg om de retail release van Sonic The Hedgehog te recenseren aarzelde ik dan ook niet om mij op deze film te storten. Ik moet toegeven, ik ben aangenaam verrast van deze release.

Synopsis

In de film moet Sonic (ingesproken door Ben Schwartz) zijn thuisplaneet ontvluchten vanwege zijn superkrachten. De bewoners van zijn planeet ontdekken namelijk dat Sonic supersnel is, en willen natuurlijk zijn gave voor minder goede doeleinden gebruiken. Hierdoor is hij genoodzaakt om te vluchten naar de aarde. Dit door gebruik te maken van iets dat wij gamers maar al te goed kennen, namelijk de bekende gouden ringen uit de Sonic-games. Hiermee kan hij een portal maken naar een andere plek of zelfs andere planeet. Dit wordt meermaals gebruikt en is een mooie manier om de bekende ringen te gebruiken.

Na een tijdje op Aarde te zijn aanbeland begint Sonic zich duidelijk eenzaam te voelen. Het is deze situatie dat de rest van het verhaal in gang zal zetten. Sonic begint uit frustratie een rondje te lopen, helaas gaat hij net iets te snel rennen waardoor hij een EMP-pulsee veroorzaakt dat een groot deel van de Verenigde Staten zonder stroom zet.  Dit event gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij, waardoor de Amerikaanse regering al snel door heeft dat er meer aan de hand is dan een gewone stroompanne. Het is dan aan Dr. Robotnik – meesterlijk gespeeld door Jim Carrey – om uit te zoeken wat er is gebeurd, en om uiteindelijk Sonic proberen te vangen voor hun eigen doeleinden.  Gelukkig ontmoet Sonic, Sheriff Tom Wachowski (gespeeld door James Marsden) waarmee hij al snel bevriend raakt. Samen proberen ze dan ook om Sonic uit de handen van Dr. Robotnik te houden. Tijdens een poging om zich te verbergen raakt Sonic per ongeluk zijn ringen kwijt, door deze te laten vallen in een portaal naar San Francisco. Waarna het duo, gevolgd door Dr. Robotnic naar deze locatie trekt.

Familiefilm

De film volgt het bekende principe van een alien die op aarde terecht komt, daar vriendjes maakt, waarna ze vervolgens samen een team vormen om de wereld te redden of om een ander belangrijk doel. We hebben deze setting al vaak gezien, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik deze setting al vaak slechter naar het grote scherm heb weten te brengen. Beter heb ik ook al gezien, maar al bij al is het zeker geen slechte versie op deze setting. De film zal natuurlijk gamers aantrekken, uit nostalgie of liefde voor het hoofdpersonage.

Verwacht je niet aan een hoogstaand verhaal, maar  de vele referenties naar de game reeks maken veel goed en wekken meermaals nostalgische gevoelens op naar die goede oude 16-bit Sonic games. Ook voor de gewone kijker die niets met games te maken heeft zal de film zorgen voor een gezellig  filmavondje. Al zullen vooral jongere kijkers hier plezier aan beleven.  De humor is vooral bedoeld voor deze laatste groep, al wisten enkele geslaagde grappige momenten ook een brede smile op mijn gezicht tevoorschijn te toveren. Verwacht je echter niet aan hoogstaande humor, maar daarvoor kijk je natuurlijk niet naar een familiefilm als deze.

Dr. Robotnik

Ondanks dat de film gebaseerd is op Sonic The Hedgehog, steelt toch vooral Jim Carrey – met zijn rol als Dr. Robotnik – hier de spotlight. Jim Carrey is weer op zijn best, net zoals je hem kent uit zijn komische rollen uit de jaren 90. Hij haalt weer zijn beste expressies naar boven op zijn smoelwerk en lijkt zich volledig in te leven in zijn rol, en dat zie je. Dankzij zijn spastische bewegingen en idiote smoelwerk weet hij telkens de interesse naar hem toe te trekken. Begrijp me echter niet verkeerd, de andere acteer prestaties moeten absoluut niet onderdoen. Ook de stemacteur van Sonic,  Ben Schwartz, levert goed werk af, en brengt de interactie van Sonic zeer geloofwaardig over naar het grote scherm. Ook James Marsden weet zijn rol goed op te pakken, en geeft nooit de indruk alsof hij tegen een CGI personage zit te interacteren.

Het gevaar in zulke films schuilt vaak erin dat het CGI personage niet natuurlijk oogt in de echte wereld. Dit gevoel heb ik gelukkig nergens gehad tijdens het kijken van deze film. Het enige moment dat het een beetje opviel is wanneer James Marsden, Sonic in zijn armen droeg, maar verder is het me nooit opgevallen dat je hier naar een computer gegenereerd personage zit te kijken.  Ook de rest van de gebruikte CGI en special effects oogden mooi en indrukwekkend. Audiovisueel was de film hierdoor zeker top. Ook hebben de makers goed gebruik gemaakt van geluid. Het geluid is van zeer hoogstaand niveau en men heeft goed gebruik gemaakt van onder andere Sonic zijn positie. Zo zie je hem in een bepaalde scene naar alle kanten rennen, waarna het geluid steeds van de juiste kant door de speakers knalde, waardoor je door het goede gebruik van geluid steevast goed ruimtelijk inzicht kreeg. Ikzelf heb de film bekeken met een 7.1 speaker setup en dit op een 4K HDR tv. Hierdoor heb ik van ultra scherpe beeldkwaliteit en zeer mooie kleuren kunnen genieten. Al kan je met een andere set-up natuurlijk ook goed van deze film genieten, niet iedereen is tenslotte een beeld en geluidsfreak zoals ik.

Sonic The Hedgehog is een zeer aangename familiefilm/komedie geworden. Er zijn af en toe wel wat minder interessante en soms idiote momenten in de film te vinden, maar deze doen gelukkig geen afbraak aan het totaalplaatje. Er zijn in het verleden al veel slechte game films gemaakt, Sonic The Hedgehog hoort gelukkig niet in dit rijtje thuis. De film verleent zich perfect voor een gezellig film avondje met familie of vrienden, zelfs als je niets met games hebt.  Dit getuige het feit dat ook mijn vriendin – die niets met games heeft – zich goed heeft geamuseerd met deze film. Ook ik als -gameliefhebber- was zeer goed vermaakt met deze game verfilming en ik hoop stiekem al op een vervolg. Gelukkig doet een post-credits scene al vermoeden dat er een vervolg op de planning staat. Laat de aankondiging maar snel komen!

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien