Snooker 19

Robin
Snooker 19
Snooker 19
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Snooker, we kennen het allemaal en iedereen heeft het wel eens gespeeld. De gewone stervelingen onder ons breken geen potten op het groene laken en laat dat nu net de bedoeling zijn van het spelletje… ballen potten! Maar niet getreurd! Er bestaat nog zoiets als virtueel snookeren. Benieuwd of dit me beter ligt en of ik na deze review meteen m’n pen inruil voor m’n snooker keu? Let’s get started!

Licenties

Wat meteen opvalt vanaf de openingsintro is dat dit spel de nodige licenties bevat om het net allemaal iets realistischer te maken. Knap dat een kleine game studio als LAB42 dit voor elkaar krijgt. Zo bevat de game alle topnamen uit het wereldje aangevuld met de namen van aanstormende talenten. Ook onze eigenste Luca Brecel, nummer 14 van de wereld, is van de partij. Naast de namen van de spelers zijn ook de vele snookertempels waarheidsgetrouw nagemaakt. Zelfs de toernooien in het spel zijn gelicentieerd.

Armo(e)de

Als we een blik werpen op het menu valt meteen het gebrek aan verschillende speltypen op. Offline kan je kiezen uit twee vormen van de carrière modus en online uit een toernooi of een PvP-match. De online wedstrijden zijn dan ook nog gelimiteerd qua tijdsduur. Ook loopt er zoals bij basketbal een soort shotclock mee. Dit geeft je een 30-tal seconden per stoot. Wie aan het einde van de tijd de meeste punten heeft wint de partij. Niet echt realistisch dus! Vaak eindigt een wedstrijdje wel voor het einde van de tijd.

Wat ik het erg mis in deze game is een uitgebreide trainingsmodus en dat vind ik echt jammer. Zo had ik graag mijn openingsshot in alle rust en kalmte willen verfijnen. Ook het uittesten van de verscheidene effectstoten en hoe hard ik deze moet spelen vraagt de nodige gewenning. Dit had uitstekend in een training sectie gepast. Ook een optie om als je eigen personage te spelen in de carrière ontbreekt. Dus een soort ‘be a pro’-modus zoals we die kennen uit bijvoorbeeld Fifa, met de mogelijkheid om je speler zowel op cosmetisch vlak als skills te customizen, naarmate je wedstrijden wint, zou een leuke aanvulling geweest zijn.

Ronnie O’Dracula

Grafisch is deze game allesbehalve een next gen pareltje te noemen. De bekendste snookerspeler van het moment, Ronnie O’ Sullivan, ziet er meer uit als een Madame Tussaud versie van Dracula. Zeker wanneer het groen van het laken reflecteert in z’n gezicht. De tafel en de ballen zijn daarentegen wel vrij levensecht en lijkt sterk op het snooker zoals we die kennen van TV. Wat wel mooi oogt zijn de strepen en krijtplekjes op het laken wanneer je een toernooi speelt of de wedstrijd langer duurt. Nochtans doen de mindere graphics geen afbreuk aan de gameplay. Die is namelijk echt rock solid.

Gedaan met de simpele topview snooker games of versies die elke vorm van inzicht overbodig maken. Je krijgt nog wel hulp, door middel van lijnen, die aangeven waar de witte en de gekleurde ballen naartoe gaan. Als je voor de amateur optie gaat dan zorgt de hulp er nog wel voor dat je, na enige oefening, een century-break, op tafel legt. Maar vanaf pro gaat de moeilijkheidsgraad al meteen een pak de hoogte in. Er is zelfs de optie om elke vorm van hulplijnen uit te zetten. Ik heb dit één keer geprobeerd en plots stond ik, net zoals in het echt, voor schut.

Sound of Asthma

Een game als snooker moet het uiteraard niet hebben van immense geluidseffecten maar wel van realisme. En dat doet het spel gewoon goed. Een zaal met applaudisserende toeschouwers waarvan een paar om de zoveel tijd net dan een hoestaanvalletje krijgen en hun puffer thuis vergeten zijn, het klopt en het is nooit vervelend. De commentaar is echt Brits zoals past bij dit soort game. De ballen die in de pockets vallen en dat soort geluiden (ik wil hier geen uren over het geluid van ballen praten) zijn gewoon on point.

Ik word graag verrast door een game en Snooker 19 heeft dit best gedaan. Het is een mooi voorbeeld van hoe solide gameplay minder mooie graphics kan doen vervagen. Als er ooit een Snooker 20 komt wil ik wel echt een trainingsmodus en moet het online gewoon realistischer. De tijdsduur per stoot kan ik best begrijpen maar een match die eindigt vanwege de tijdslimiet is toch te onrealistisch.

Een game als snooker is vast niet voor iedereen. Wie echter tussen al de actie, knalfestijnen of gepuzzel door houdt van een een rustig sportspel en op café snel een keu in z’n handen heeft zou ik zeggen… Give it a shot!

• Zeer goede gameplay

• Tijdslimieten zijn vrij belachelijk
  • Grafisch geen topper