Slime rancher

Dennis
Slime rancher
Slime rancher
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Tussen al het geweld en de races door, kom je af en toe eens een rustpunt tegen. Een wereld waar in je je kunt terug trekken en waar eigenlijk niets moet. De vriendelijke gezichten komen je hier zelfs springend tegemoet! Wacht… Wààr zijn we juist?

Niet van deze wereld

“Ballen van slijm huppelen, springen en stuiteren vrolijk rond met een glimlach op hun gezicht. Deze wereld is helder, heeft primaire kleuren en verwarmen mijn oren met een harmonieus geluid. Ik ben eerder bezig met rond te wandelen tussen deze wezens dan uit te vissen hoe ik deze naar mijn boerderij transporteer. Wie ben ik? Wel, ik ben Beatrix Lebeau en ze hebben mij de uitdaging gegeven om deze buitenaardse boerderij in goede banen te leiden. Mijn enige hulpmiddel is de betrouwbare 7zee Vacpac. Tenminste, ik hoop dat het betrouwbaar genoeg is. “

Het zou zomaar een gedachtenflard kunnen zijn van onze protagonist. Weinig games gebruiken pure vreugde als een centraal onderwerp. En nog minder lukt het ontwikkelaars van games om een wereld te creëren waar weinig echte dreiging aan te pas komt. En toch zal Monomi Park’s cartoonachtige landbouwsim proberen om met Slime Rancher jouw hart in te palmen. Zal deze game goed genoeg zijn om in 1 adem genoemd te worden met games als Katamari Damacy en LocoRoco?

Stille rots in de branding

Naarmate de dagen voorbij gaan wordt stille protagonist Beatrix steeds boeiender. Terwijl ze berichten ontvangt van vrienden en familie, leren we meer en meer over haar persoonlijkheid. Langzaam onthullen deze berichten wat haar ertoe beweegt om deze vreemde roeping na te streven. Berichten van de vorige rancher zijn ook verspreid over de omgevingen. Deze bieden hints en inzichten in het leven van de rancher. Het is een boeiende manier om een ​​verhaal te vertellen in een game die niet echt een verhaal bevat. Verdere personages worden geïntroduceerd als handelspartners, alleen te zien op de monitor van je console voor materiaaluitwisseling. Hier voer je haalopdrachten uit voor extra geld. Elk van je collega’s is duidelijk en charmant. Behalve de kipman – hij loopt een beetje op eieren.
Net als in het uitstekende Stardew Valley zijn er geen echte verplichtingen in het leven van Beatrix. Informatie over wat te doen valt komt via e-mails van 7zee en andere slijmbezitters. De Slimeopedia, die bij elke nieuwe ontdekking wordt bijgewerkt, biedt tips voor het beheren van je ranch en de lopende rekeningen. Anders durven ze wel eens door het dak te stuiteren. Maar uiteindelijk zijn er geen doelstellingen of timers die de druk op de ketel opvoeren.

Als de rancher van huis is…

Als je begint, bedwing je enkele van de basis slimes en schuif je ze in een kooitje, door hen hun favoriete dieet te geven zodat ze ‘plorts’ kunnen produceren, die kunnen worden ingewisseld voor verschillende prijzen van ‘newbucks’, de valuta van het spel. Door je slimes verschillende voedingsmiddelen te laten proeven kun je hybriden creëren die twee soorten plorts  produceren, maar deze zijn moeilijker te houden vanwege hun grootte en temperament. Anders durven ze wel eens een laddertje te maken en uit hun kooitje te springen.

Er is een verleiding om naar een nieuwe plek te zoeken, maar het beheren van je slimes kan lastig zijn met de startapparatuur. Alle slimes kunnen gemakkelijk uit hun pen ontsnappen en die vervelende tabby slimes (kittenachtige klodders die NOG schattiger zijn) kunnen en zullen je kippenren binnensluipen en je voorraad doen slinken als je ze onbeheerd achterlaat.

De openingstijden van de game zijn helaas het meest repetitief, omdat je plorts spaart om upgrades voor zowel Beatrix als je kooitjes te kopen. Buiten het startgebied zijn er een aantal andere secties op de kaart die credits vereisen om te ontgrendelen. Upgrades voor pennen en geautomatiseerde systemen voor het voeden en verzamelen van plussen moeten prioriteit krijgen boven het ontgrendelen van nieuwe gebieden. Dus wen aan dat startgebied.

Slijm, overal slijm

Als het spel eenmaal een beetje open stuitert en je hebt verschillende soorten die met plezier plorts voor je produceren, dan begint de kaartuitbreiding de mysteries van je vreemde nieuwe thuis prijs te geven. Sommige delen zijn afgesloten door mysterieuze, oud ogende deuren, terwijl verre gebouwen en landmassa’s wijzen op iets dat veel groter is dan je kleine huis. Het duurt een tijdje om de kaart volledig te verkennen en gebieden zoals de dokken en het slimelab te ontdekken.  Er is een element van gevaar in de aanwezigheid van verwilderde en tarra-slimes, die jou en je ranch aantasten. Voor je het weet ben je de Tarra-slimes van je aan het afslaan en aan het proberen om je ranch en je stock te beschermen. Echt lastig is het niet te noemen maar in mijn geval mocht ik van nul terug beginnen te kweken.  Om toch nog maar een minpuntje aan te halen, is het dat het niet gemakkelijk is om die eerste paar uur voorbij te komen. Het is gemakkelijk om te veronderstellen dat de kern van het verzamelen van plorts, het upgraden en de verkenning alles is wat Slime Rancher te bieden heeft. Zelfs na het vrij spelen van een fatsoenlijk crafting-systeem en enkele echt leuke Ranch-upgrades, is het doel van het eindspel niet meteen duidelijk. Nieuwe gebieden zijn duidelijk genoeg om de nieuwsgierigen te verleiden, maar de meeste introduceren weinig aan de algehele ervaring. Maar dingen leiden tot een conclusie en wees gerust, de laatste fasen van je reis zijn oprecht.

Het heeft even geduurd voor ik deze game (die al even op mijn radar stond) kon spelen maar het is absoluut de moeite waard. Als ik even wil ontsnappen van de dagelijkse
stress-momenten is dit spel een leuke afwisseling. Net zoals Stardew Valley kan ik mij verdiepen in de (soms saaie) wereld van de Slime Ranchers.

• Slimes
  • Meer Slimes
  • Leuke afwisseling tussen al het game geweld door

• Soms saai
  • Niet altijd even duidelijk
8

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!