Sir Lovelot

Sir Lovelot
Sir Lovelot
Release Datum:Genre:, , , Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het resultaat van de voorbije lockdowns is dat veel mensen zich meer, of soms voor het eerst, op de digitale gamemarkt hebben begeven. Persoonlijk koop ik mijn games liever fysiek maar dat is voor iedereen uiteraard persoonlijk. Ik zeg echter niet dat ik het digitale aanbod niet wat verken en bekijk. Er zijn immers meer en meer games, vaak kleinere titels, indie games of dergelijke, die je enkel digitaal kunt aankopen. Sir Lovelot is zo’n indie game waar ik voor smolt en ik met hoge verwachtingen heb toegevoegd aan mijn collectie. Sir Lovelot is een precision platformer in 2D retrostijl. Je doel is om van scherm tot scherm te reizen en schatten te vinden in een zoektocht naar je droomvrouw. Of ik de avontuurlijke ridder kan omvormen tot een gelukkige huisman zullen we  merken tijdens deze quest.

Liefdesverhaal vol breuken

Het verhaal van de game is basic en simpel te noemen. Je bent een ridder op zoek naar dames in nood om op die manier je ware liefde te vinden. Idealiter lukt dit onmiddellijk en leef je nog lang en gelukkig, maar dit bestaat echter alleen in sprookjes. In deze game is er in elk level een toren met een jonkvrouw te vinden. Deze dame moet je overtuigen om je binnen te laten, door middel van haar een bloem te presenteren, om het level uit te spelen en daarmee, hopelijk, je ware liefde te ontmoeten. Helaas merk je al snel dat de meeste liefdes van korte duur zijn en begin je je volgende level vanaf de vorige toren waar je door de bewonende dame wordt buiten gezet. Op naar je volgende liefdesavontuur dan maar. In totaal bedraagt het spel iets meer dan 40 levels, verspreid over 4 delen van een landkaart en is daarmee uit te spelen op zo’n kleine 5 uurtjes voor de gemiddelde gamer.

Een avontuur dat de liefde waard is

Natuurlijk wandel je niet gewoon van toren naar toren. De eerste torens staan gewoon op grasvlaktes waar enkele monsters en afgronden je grootste zorg zijn, maar al gauw reis je verder weg en passeer je duistere bossen, vulkanische gebieden en sompige moerassen met steeds grotere, sterkere en slimmere monsters en riskantere situaties. Tijdens je avontuur neem je jezelf voor om meer cadeaus mee te nemen voor je jonkvrouw. Zo kun je, naast je verplichte bloem, na een tijd ook een diamant, een ring en een lolly vinden in je levels. Deze ben je niet verplicht te vinden maar heb je wel nodig om het level 100% uit te spelen. Elk level bezit deze, meestal verborgen, schatten en heeft daarbij nog wat extra geheimen die je kan ontdekken. Elk level bezit een aantal gouden munten en ganzen met gouden eieren die vaak verborgen zitten achter geheime wanden. Daarbij zijn er talrijke geheime sluipwegen die je kan ontdekken om nog meer schatten of een kortere weg naar de volgende toren te vinden.

Skill Vs Luck

Op zich heb je als ridder niet veel skills of vaardigheden om over naar huis te schrijven. Je bezit een dubbelsprong en bent in staat om iets af te schieten om monsters aan te vallen, maar ik ben met de beste wil van de wereld niet in staat te zeggen wat dit juist is. Je vuurt een soort bollen af op een hoog tempo waar monsters door gewond raken. Zoals ik zei: geen idee wat dit hoort voor te stellen en het past eigenlijk niet echt in het concept, maar we zullen niet vallen over dit detail. De monsters en vallen die je tegenkomt in dit avontuur zijn daarbij kleurrijk en dynamisch in vormgeving maar niet bepaald intelligent te noemen. Meestal zijn ze ook erg beperkt in mobiliteit en mogelijkheden waardoor ze makkelijk te vernietigen zijn. Daarbij komt ook nog dat monsters, eenmaal verslagen, weg blijven tot je het level uitspeelt en terug heropstart.

Ga je dus zelf dood tijdens je poging om een monster te verslaan of om een val te ontwijken, herbegin je het scherm gewoon met de vooruitgang die je al had geboekt. Hier staat wel tegenover dat je zelf onmiddellijk uitgeschakeld wordt door elke slag of stoot die je zal ontvangen. Dit blijft zelfs gelden tot en met de eindbaas die ik simpelweg heb verslagen door hem te verslaan in 5 delen. Aangezien je ook nog eens een onbeperkt aantal levens bezit, wordt het spel alleen maar makkelijker per keer dat je sterft. Je hebt immers wel altijd een monster extra verslagen of verwond of een baantje gevonden wat je steeds verder en verder zal laten verkennen. Natuurlijk heb je nog iets of wat skills nodig om de vallen te ontwijken en de sprongen te halen, maar hier zit geen torenhoge uitdaging in.

De game is erg toegankelijk, luchtig en bevredigend om te spelen. Het spel heeft niet bijzonder veel te bieden maar zorgt wel voor genoeg plezier en amusement als casual game. De game kost daarbij 9,99 euro en was met zijn kleine 5 uur speelplezier toch wel zijn aankoop waard. De game biedt weinig speciaals en zeker niets unieks aan maar is, zeker voor de casual gamer, aangenaam te noemen.

• luchtig, aangenaam, toegankelijk

• biedt weinig/niks speciaals
6