Sea of Thieves

Mario
Sea of Thieves
Sea of Thieves

Duizend bommen en granaten, hijs de zeilen. Tijd om eens te kijken of deze Xbox One exclusieve game van hoog kaliber is, en of Microsoft nog steeds zeevaardig genoeg is om ons niet te doen stranden op een eiland vol teleurstelling. Pak je schatkaart en kompas, we varen uit in Sea of Thieves!

Piraten zijn, mede dankzij het succes van films zoals Pirates of the Caribbean en series zoals Black sails, altijd wel aanzien als vrij populaire personages. Maar lustige zeevaarders hebben al een tijdje op hun honger gezeten, want buiten de games van Pirates of the Caribbean en Assassin’s creed black flag zitten ze al jaren te wachten op een nieuwe ervaring om met een paar maten de zeeën onveilig te maken. Dit spel wil je exact de ervaring geven van met een hele crew op rooftocht te trekken en slaagt daar bijna perfect in. Zeil je voor het eerst, dan moet je goed zijn in multitasken, want je staat in voor meer als alleen het varen of het aanmeren van je schip maar ook het bevechten van andere piratenschepen. Voor deze review hebben Mario en Jimmy de handen in elkaar geslagen om samen als piraten crew de zeeën te bevaren om samen zoveel mogelijk rijkdom te vergaren.

Piraatje spelen

Jimmy:

Wanneer je aan Sea of Thieves begint zal je eerst en vooral een piraat moeten kiezen waarmee jij zal spelen. In tegenstelling tot andere games beschikt deze niet over een character creator. Jij zal een piraat moeten kiezen uit een line-up van random gegenereerde piraten. Maak hier zeker een goede keuze, want je zal voor de rest van de game aan je personage vast hangen. Vind je toch geen enkele piraat geschikt als personage? Niet getreurd, want je kan kiezen om een volledige nieuwe line-up te genereren, tot jij een geschikt personage hebt uitgekozen.

Mario:

Na je personage te selecteren kan je op avontuur vertrekken. Ik hoor je al denken, geen intro? De intro krijg je aan het begin van het spel. Het verhaal maak je zelf. Een tutorial? 1 minuut. Maximum. Zalig gewoon. Ze leggen je de knoppen uit en je kan vertrekken. Ze leggen je niet uit waar je je quests moet halen. Ze leggen je niet uit hoe je moet varen, hoe je moet vechten, wat er allemaal kan gebeuren. Nee, zoek het allemaal zelf maar uit. Fantastisch! Meer games zouden zo moeten werken. In de meeste games krijg je een tutorial van een half uur voorgeschoteld in een domme basismissie, maar hier krijg je enkel de knoppen te zien en je kan vertrekken. Geen trainingsmissie. Op je boot en vertrekken.

Verhaal

Jimmy:

Sea of Thieves draait om het verhaal van je eigen piraat en crew. Hierdoor zit er eigenlijk geen vast verhaal in de game verwerkt. Je zal dus bijgevolg je eigen verhalen en avonturen moeten gaan scheppen. Dit is iets dat vooral goed overkomt wanneer je samen met enkele vrienden speelt. Het valt hierdoor zelfs niet op dat er geen verhaal aanwezig is, aangezien je samen met je vrienden alles zal plannen en zal moeten samenwerken om een reis tot een goed einde te brengen. Hierdoor zal je al snel van het ene in het andere avontuur terechtkomen door je eigen toedoen. De game is dan ook een zeer sociale game die tevens enorm ontspannend is met enkele goede vrienden. Het is dan ook een must om goed af te spreken wie welke taak op zich zal nemen. Want indien je dit niet doet, zullen er al snel enkele flaters gebeuren. Je kan natuurlijk ook spelen met onbekende spelers online, maar dat is dan weer een ander verhaal…

Mario:

Wanneer je met andere spelers online gaat spelen, gok je eigenlijk. Je kan bij een fantastisch samenwerkende crew terecht komen of je kan bij klunzen terecht komen die maar wat rond varen, of sommige die zelfs niets doen en maar staan te staan op je boot. Leuk is anders. Daarom is het veel leuker om alleen te varen als je dan toch wil spelen. Al is het spel gemaakt om met meerdere op reis te gaan, is het minstens even leuk om alleen te spelen. Al kan je wel spelers tegenkomen die er enkel op uit zijn om jou spelervaring te verzieken. Zolang je boot nog heel is, respawn je op je boot, dus het kan wel eens zijn dat er een andere speler op je boot blijft wachten en je keer na keer afknalt, tot je gewoon opgeeft en stopt (true story!).

Quests voor loot

Mario:

Voor je quests heb je 6 opties: Je kan kippen gaan vangen of andere goederen vervoeren voor de merchant factie. Je kan legendarische piraten die een eiland bevolken gaan uitschakelen om daarna hun schedel terug te brengen. Je kan gaan voor de klassieke piraten speelstijl en een schatkaart gaan kopen om vervolgens een schatkist te gaan zoeken op een eiland door middel van raadsels of een traditionele schatkaart, waar je op zoek gaat naar de grote rode X om daar vervolgens de schat te gaan opgraven. Tijdens het verkennen kan je op een eiland een fles, goud of een schedel zien liggen. Deze kan je natuurlijk ook binnenrijven (de fles bevat een schatkaart die je kan volgen om een schat te vinden). Dan heb je ook nog de gezonken schepen die je her en der kan tegenkomen, waar als je er naar duikt je schatten kan vinden.

Jimmy:

Al deze quests hebben natuurlijk als doel om zo je eigen verhaal en ervaringen te kunnen beleven in deze game. Als beloning voor het voltooien van een quest ontvang je credits. In tegenstelling tot de meeste games kan je hiermee geen betere uitrusting of wapens kopen. Nee, je kan louter cosmetische items aanschaffen met deze credits. Persoonlijk ben ik hier zeer voor te vinden. Hierdoor zal iedereen over de zelfde stats beschikken, en kan je nooit een overpowerde speler tegen het lijf lopen. Je kan voor je piraat enkel andere wapen skins en outfits kopen. Verder is het ook mogelijk om cosmetische items aan te schaffen voor je schip, waardoor je deze een andere look kan geven. Het heeft echter toch een nadeel. Er is hierdoor dan ook geen enkele vorm van progressie beschikbaar en dat is niet voor iedereen geschikt. Hierdoor kan de game dan ook snel saai worden, zeker wanneer je niet met vrienden speelt. Je hebt immers geen echt doel om voor te spelen, buiten dan om wat nieuwe cosmetische items te bemachtigen, die overigens ook nog eens vrij duur zijn.

Bootje varen

Jimmy:

Bij het besturen van een piratenschip komt er best wel veel kijken. Je kan kiezen om met een kleine crew in een sloop te varen. Waarbij je alleen of met twee alle handelingen zal moeten uitvoeren. Deze handelingen gaan van het bepalen van bestemming, en vervolgens navigeren naar de uitgekozen plek. Bij grotere schepen gaan we dan ook over tot het lichten van het anker en de zeilen afstellen in de juiste hoek en lengte om zoveel mogelijk wind op te kunnen vangen. Dit is iets dat je zeker in het oog zal moeten houden, aangezien dit de snelheid van je schip bepaald. De wind zal net zoals in het echt van richting veranderen, waarna je de zeilen af en toe zal moeten bijstellen zodat je niet al te veel snelheid verliest.

Wanneer je alleen speelt is dit allemaal een behoorlijke job. Maar wanneer je goed oplet en concentreert mag dit geen probleem zijn. Wanneer je de game voor het eerst speelt zal het echter wel wat uitzoeken zijn, want nergens wordt dit echt uitgelegd. Het is dan ook de bedoeling om alles zelf te leren en te ontdekken. Iets dat ik toejuich, want niets is leuker dan op je eigen houtje alles te leren en hier vervolgens een grote voldoening uit te halen. Ik had het hier net over een kleine crew van één a twee personen. Je kan natuurlijk ook met een grote crew op pad gaan in een driemaster.

Mario:

De driemaster is de koning van de zee, maar moeilijker te besturen. Hij is sneller wanneer de wind goed staat, maar vergeleken met de sloop is hij trager tegen de wind in. Draaien gaat ook trager, dus dat is zeker iets waar je rekening mee dient te houden. De galjoen besturen is ook niet alles. Soms zie je kleine details, zoals bijvoorbeeld rotsen, niet en uitwijken voor kanonskogels mag je al helemaal vergeten. De driemaster vergt ook veel meer werk (en is met slechts twee spelers zeker niet te doen). Je bent verplicht in een driemaster te varen vanaf je met 3 bent en iedereen moet samenwerken om zo alles vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Het wordt verwacht dat er één iemand aan het roer blijft staan om de boot aan zijn bestemming te krijgen.

Waar het bij de sloop nog te doen is om over heel je schip te lopen om alles te doen, is het bij de driemaster de bedoeling dat één iemand het roer neemt en daar tot de bestemming niet meer weg gaat. Als er iemand van je crew geen zin heeft om te werken, valt er meer op de schouders van de overgebleven persoon. Die persoon zal als een razende wervelwind de zeilen moeten hijsen en bijstellen, navigeren, het schip onderhouden terwijl hij ook nog aan de kapitein uitlegt hoe hij het best kan varen. Daarnaast moet hij ook nog uit kijken voor andere boten als hij terug op het dek staat. Ook is de driemaster aantrekkelijk voor de Kraken, die je random kan tegenkomen en, letterlijk, een zeer grote uitdaging vormt.

Tropische wateren

Jimmy:

De game bevat een mix van cartoony graphics en een zeer realistische zee. Het is ongelofelijk hoe echt de physics van de golven lijken wanneer je hierover aan het varen bent. Je waant je echt op de zee hierdoor. Ook het weer heeft hier natuurlijk invloed op. Zo zal je vaak een rustige zee hebben waarbij je makkelijk verder raakt, en kan genieten van het mooie heldere blauwe water. Je waant je dan ook meteen op een tropische locatie met zeer uitnodigend water om in te gaan zwemmen (wel opletten voor haaien!).

Het weer kan echter snel omslaan. Want hoe mooi het er ook allemaal uitziet wanneer het mooi weer is, des te indrukwekkender wordt het bij een storm. Er zullen hier metershoge golven vormen met stortbuien waardoor alles er zeer donker en dreigend uitziet. Hier worden dan ook meteen je stuurman kunsten op de proef gesteld, want dankzij de wind en krachtige golven zal het des te moeilijker zijn om op koers te blijven. Gelukkig kan je altijd proberen uit een storm weg te raken zodat je snel weer kan genieten van mooie tropische omgevingen.

Mario:

De graphics voelen aan als een mooi geschilderd schilderij. Heel mooie beelden waar je zo een foto van zou willen nemen, of voor de meer kunstzinnigen onder ons een mooi schilderij. De storm is angstaanjagend en zal je schip dan ook van hier naar daar doen kantelen. Bliksemflitsen kunnen veraf zijn, maar ook gevaarlijk dichtbij, maar alles is heel mooi in beeld gebracht. Het leuke is ook dat je je boot kan aanpassen, alsook je karakter. Niets in het spel geeft je extra stats, maar laat je je eigen piraat leuk aanpassen met kledij en gadgets zoals een haak of een houten been. Ook je boot kan je mooi aanpassen, maar dit is natuurlijk veel prijziger. Gelukkig zijn er geen lootboxen of wat dan ook. Alles moet je zelf verdienen in het spel zelf.

Al is het cartoony, het plaatje past. Wat je vroeger, als kind, verwachtte als piratenspel, is nu mooi samengebracht tot een mooi geheel in deze game. Het spijtige is dat het op dit moment beperkt is tot varen, andere spelers pesten en schatkisten ophalen en binnenbrengen. Maar er zijn geruchten dat er ook nog andere dingen zitten aan te komen zoals huisdieren en vissen. Al bij al een zeer leuke sociale game om met vrienden te spelen, maar frustrerend wanneer je solo of met random spelers speelt.

• Grote wereld
  • Zeer mooie graphics
  • Geweldig met vrienden

• Geen progressie
  • Weinig variatie in quests
  • Andere online spelers
7

Mario
Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.