Sea Of Solitude

Nolan
Sea Of Solitude
Sea Of Solitude

Eenzaamheid en pesten. Twee onderwerpen die al jaar en dag problemen veroorzaken voor zowel jong als oud. Alhoewel dit belangrijke thema’s zijn die ernstige gevolgen met zich mee kunnen dragen, blijven ze een bepaalde taboe met zich meedragen. Met “Sea Of Solitude” probeert Jo-Mei games in samenwerking met EA deze maatschappelijke pijnpunten aan het licht te brengen in de hoop hier een gesprek over te starten. Dit doet de ontwerpster op een heel persoonlijke manier door de speler in kijk te geven in haar eigen ziel. Of ze hiermee in haar opzet geslaagd is, kan je hieronder lezen.

Welkom in een verzonken Duitsland

Wie “Sea Of Solitude” opstart, merkt al snel dat dit geen spel is dat we gewoon zijn van EA. Het is geen sportspel zoals “FIFA” en het is al zeker geen Shooter zoals “Battlefield”. Wat het wel is, is een emotioneel sterk spel dat een heel serieus onderwerp naar voor brengt. Je maakt kennis met Kay, een puber die buiten haar grote rode ogen en lichtgevende oranje rugzak volledig omhuld is in zwart. Dobberend op haar bootje krijg je al snel door dat de stad waarin zij woont volledig overstroomd is. Hoe de stad noemt krijg je nooit te weten, maar dankzij het zware Duitse accent waarmee Kay spreekt krijg je al snel een vermoeden. Veel tijd om rond te kijken krijg je echter niet, want een groot zwart zeemonster verspert als snel je weg. Deze vertelt dat alles jouw schuld is en dat je moet boeten voor wat je hebt gedaan. Kay begrijpt niet waar het zeemonster het over heeft gaat op zoek naar antwoorden voor haar vele vragen. “Waar ben ik”? “Waarom kent dat monster mij”? En het belangrijkste van allemaal “Waarom ben ik alleen”?

Het licht in de duisternis.

Het doel van het spel is om de duisternis te verjagen en zo toegang te krijgen tot de verschillende locaties die de stad te bieden heeft. Alleen zo kom je meer te weten over het verhaal van Kay. Deze duisternis verwijder je door het oplossen van verschillende puzzels. Eens de puzzels zijn opgelost krijg je toegang tot de corruptie die het licht vasthoudt. Die is makkelijk te verwijderen, namelijk met één druk op de knop verdwijnt al de duisternis in je rugzak. Dit heeft geen verdere gameplay waarde, maar staat eerder symbolisch voor de emotionele bagage die Kay met zich meedraagt. Verder heb je in elke locatie ook een tal van collectibles die je kan verzamelen om zo nog meer te weten te komen over de situatie waarin Kay zich bevindt.

Technische aspecten

Zoals elk Indie spel grafisch zijn aparte charmes heeft, laat ook “Sea Of Solitude ” zich van deze kant zien. Het verschil in licht en duisternis is prachtig en uit duidelijk de exacte gevoelens dat ze willen brengen. Wat jammer genoeg niet gezegd kan worden van de voice acting. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het zwaar Engels-Duits accent lag er net iets te dik op. Ook klinkt het allemaal zo emotieloos, terwijl dit toch juist een spel moet zijn dat emoties moet aanwakkeren. Hierdoor verliest het voor mij een beetje het doel van dit spel. Qua gameplay loopt alles een beetje stroef. Of je nu te voet of in de boot bent, het voelt gewoon niet natuurlijk aan en buiten af en toe ergens van platform tot platform springen moet je niet veel doen. De puzzels en de corruptie die je moet verwijderen is allemaal zeer repetitief, waardoor je toch al snel snakt naar even wat anders.

Hoewel het spel maar een goede 5 à 6 uur duurt om uit te spelen, lukt het mij door de stroeve gameplay en eentonige missies en voice-acting niet om het verhaal in één keer uit te spelen. Na een klein uur voelde ik al verveling opborrelen, en werd de drang om iets anders op te zetten heel groot. Dit maakt het natuurlijk wel jammer aangezien het spel qua verhaal en thema enorm veel potentieel had. Hierdoor wordt het meer een spel dat “eens een keer leuk is om te spelen”, maar een gemiste kans om deze serieuze onderwerpen naar boven te halen.

• Grafisch mooi
  • Interessant onderwerp

• Repetitief