Scribblenauts Showdown

De eerste Scribblenauts game verscheen op de Nintendo DS in 2009. Het basisconcept bestond er uit dat je door middel van woorden puzzels kon oplossen. Er zijn nog enkele games uitgebracht die hetzelfde principe bleven hanteren. Fast forward naar 2018, en we krijgen Scribblenauts Showdown. Deze keer zou het om een party game gaan, die dezelfde elementen zou gebruiken. Ik ben best wel benieuwd hoe dat uitgedraaid is.

Party for four

De game heeft enkele modi waaruit gekozen kan worden. Versus, Showdown en Sandbox. Voor met meerdere spelers te kunnen spelen, is het voldoende om één set van joy-cons te hebben. Als je met 2 speelt, krijgt ieder 1 joy-con. Speel je met meerdere, dan kunnen de joy-cons worden doorgegeven.

In de Versus modus kan je alle mini games spelen in verschillende categorieën. Dit kunnen Wordy spelletjes zijn, Speedy spelletjes, een mix van beide of vrij kiezen welk spel je wil spelen. Voor de eerste 3 spelstanden kan je kiezen om hoeveel ronden het gaat. Deze modus kan je alleen tegen de computer spelen, of tegen een vriend.

De Showdown modus speelt zich af op een bord. Je kan het vergelijken met een heel simpele versie van Mario Party. Deze modus kan gespeeld worden met 4 spelers. Tegen een computer kan je het enkel alleen opnemen. Het verloop van dit spel is als volgens: Je begint met enkele kaarten in je hand. Elke kaart toont een actie. Deze acties gaan van stappen vooruit, achteruit of wisselen van kaarten. Deze acties hebben effect op de winnaar van de mini game die zich afspeelt na het kiezen van de kaart. Welke mini game er gespeeld wordt, kan je afleiden van de kaart die je gaat spelen. Er zijn ook kaarten met automatische effecten zonder dat er eerst een mini game moet gespeeld worden. Het doel is om als eerste het einde van het bord te halen.

Als laatste is er de Sandbox. Deze lijkt het meest op alle voorgaande games uit de serie. In deze modus moet je raadsels oplossen door gebruik te maken van voorwerpen die je creëert door middel van woorden en adjectieven. De meeste raadsels zijn erg voor de hand liggend, anderen vereisen dan weer wat meer denkwerk. Maar er is geen tijdslimiet, en je kan ook niet doodgaan. Het is echt een relax momentje. Dit kan je overigens ook perfect met 2 spelen.

Showdown modus

Showdown modus

Words of power

Wat wel een leuke twist geeft aan de Wordy mini games, zijn de woorden die je moet ingeven alvorens een mini game begint. Eerst wordt er aan het rad gedraaid om te kijken met welke letter een woord moet starten, of in welke categorie het zou moeten vallen. Afhankelijk van hoe goed je woord past, kan je voordelen krijgen in de mini game. Je keuze, en kennis, van woorden is dus erg belangrijk. Probeer jezelf altijd dat klein beetje voordeel te bezorgen. Je moet ook geen vrees hebben als je niet creatief genoeg bent. Na het ingeven van 3 letters, gaat de game je een lijstje geven met enkele suggesties.

Bij Speedy mini games moet je geen woorden ingeven. Hier wordt je onmiddellijk in de actie gegooid, na het lezen van wat je moet doen. Uitleg krijg je altijd voor elke mini game. Speedy mini games werken altijd met motion controls van de joy-cons.

Je zal ook zeer snel zien dat je starite shards krijgt na het spelen van mini games, maar ook van het oplossen van raadsels in de Sandbox werelden. Met deze starite shards kan je nieuwe Sandbox werelden kopen, maar ook voorwerpen voor in dezelfde werelden en voorwerpen om je eigen avatar te maken.
Dat klopt, voor te spelen kan je je eigen avatar maken. Je hebt redelijk wat vrijheid om een uniek personage te maken waar je dan in elke modus mee kan spelen. Uiteraard heeft dit geen effect op andere factoren in de game. Maar het is zeker wel leuk, en zo kan je je personage altijd herkennen tijdens het spelen.

Wordy mini-game voorbereidende fase

Wordy mini-game voorbereidende fase

Als je op zoek bent naar een niet al te moeilijke party game die je met 4 personen kan spelen, zoek dan niet verder. De game is misschien niet de meest uitgebreide met zijn 3 speelstanden, maar het is zeker wel enorm fijn en verslavend. Ik moet toegeven dat ik zelf ook mij harder hiermee had geamuseerd dan dat ik gedacht had.

Een groot voordeel van de game is ook dat je perfect met 1 paar joy-cons de 4 speler stand kan spelen, gewoon door de joy-cons door te geven. Hierdoor is deze game perfect om mee te nemen naar eender waar, en ter plaatse een potje te spelen met je vrienden. Zorg er wel voor dat je kennis van woorden groot genoeg is, zodat je met je keuze van woorden een voorsprong kunt nemen op je vrienden in de Wordy mini games.

Wordy mini game in actie!

Wordy mini game in actie!

• Toffe party game