Scribblenauts Mega Pack

Scribblenauts Mega Pack
Scribblenauts Mega Pack

Het hoeft niet altijd actie en geweld te zijn. Af en toe heb ik wel eens nood aan iets rustiger, zoals een point-and-click adventure game of gewoonweg een rustige puzzle game. Scribblenauts is zo een chille puzzle game reeks, met toch wat toffe humor en referenties. De vorige game was eerder een party game, wat wel tof was, maar het was niet hetgeen ik snel in mijn eentje zou opzetten. Nu krijgen we echter een bundel met 2 Scribblenauts games met enkele extra’s die enkel in deze versie zitten. Het zijn ports, maar mag dat de pret drukken? Pak je notitieblok en volg mij.

If you can think it, you can make it

Zoals reeds aangegeven zitten er 2 spellen in deze pack, namelijk Scribblenauts Unlimited en Scribblenauts Unmasked: A DC Comics Adventure. Beide games spelen zeer gelijkaardig, dus voor de nieuwkomers zal ik eerst kort toelichten wat de Scribblenauts games eigenlijk inhouden. Wat je vooral moet weten is dat het verhaal eigenlijk slechts dient om wat inhoud te geven aan het geheel. Het neemt al snel een plaatsje in op de achtergrond aangezien het  namelijk de gameplay is die de spotlight steelt. En dit met succes moet ik wel zeggen. De spellen zijn opgedeeld in meerdere levels die zich in een wereld situeren, en met elkaar verbonden zijn. Je loopt rond in een 2D omgeving, meestal van links naar rechts maar sommige levels hebben ook verticale stukken die je kan ontdekken. Elk level heeft meerdere uitwegen waardoor je snel in andere levels terecht komt. Soms kan het dat je niet verder komt vooraleer je voldoende Starites stukken verzameld hebt. Deze Starites zijn de hoofdzakelijke items die je moet verzamelen doorheen je avonturen, en je verdient ze door mensen en andere inwonenden gelukkig te maken. Met andere woorden door ze te helpen met hun problemen. Hoe help je hun exact? Wel, Maxwell heeft een magisch potlood en notitieboekje waarmee hij alles tot leven kan toveren wat hij neerschrijft. Dit kunnen objecten zijn, maar hij kan ook het uiterlijk of bepaalde aspecten van andere zaken veranderen door adjectieven toe te voegen. Wil jij graag een tamme Cthulhu maken? Dat kan! Bijna alles is mogelijk, je bent enkel begrenst door je eigen verbeelding… en de toegelaten woorden, want het blijft een spel voor alle leeftijden uiteraard. Ook trademarked woorden zijn natuurlijk, wegens legale redenen, niet mogelijk, maar er is wel vaak een alternatief waar je beroep op kunt doen.

Wat erg leuk is, zijn de verschillende shortcuts naar de verschillende sub-menu’s en acties. Deze kan je gebruiken in plaats van door de verschillende menu’s te gaan en bevorderen hierdoor de flow van de game. Grafisch zien de games er relatief hetzelfde uit. Ze hebben een vrij herkenbare stijl die goed past bij de game. Een kleurrijke en simpele wereld vol wezens met dezelfde kenmerken, vergezeld van vrij generische muziek die meer de stilte breekt maar zeker niet vervelend is of ongepast aanvoelt. Hoewel dat Scribblenauts Unmasked toch een beetje zijn eigen beest is, en de muziek en sfeer heel anders zijn dan de gewoonlijke Scribblenauts games. De muziek geeft je echt het gevoel dat je in het DC universum terecht bent gekomen, net als het grimmige Gotham waar je je avontuur zult beleven. Hier komt het verhaal ook wat meer naar de voorgrond, en zal je Batman helpen met het bestrijden van kwaad in je zoektocht om terug naar huis te geraken. Maar we gaan hier zo meteen wat dieper op in, want we gaan even beide games apart onder loep nemen.

Unlimited

Het verhaal van Unlimited speelt, zoals eerder gezegd, geen grote rol in je avontuur. Je krijgt te horen dat Maxwell een magisch potlood en notitieblok krijgt van zijn vader waarmee hij alles wat hij neerschrijft tot leven kan wekken. Zijn zus, Lily, krijgt een wereldbol waarmee ze kan zorgen dat jullie naar eender waar kunnen teleporteren. Maar Maxwell beseft de consequenties niet van zijn nieuwe krachten, en besluit om een rotstreek uit te halen bij de verkeerde persoon. Deze vervloekt Lily, waardoor ze stilaan verandert in steen. Enkel Maxwell kan haar redden door Starite stukken te verzamelen, en dit door zijn krachten voor goede doeleinden te gebruiken.

Voor de versie in de mega pack zijn er enkele nieuwe zaken toegevoegd overigens:

• Online delen van zelf gemaakte objecten: Je kan zelf objecten maken en deze achteraf delen zodat andere spelers deze ook kunnen gebruiken.
  • De modus om met 2 spelers te spelen heeft een update gekregen.
  • Het nieuwe systeem om woorden in te geven is ook toegepast in deze game, waardoor je sneller woorden vormt.
  • 2 nieuwe levels zijn toegevoegd, het Zed Zeppelin level en Land of Sweet Hyperbole met nieuwe missies voor beiden.

Je kan de puzzels telkens op meerdere manieren oplossen, en meestal zijn de oplossing vrij voor de hand liggend. Af en toe zijn er wel een paar doordenkers bij, en zal je eens zo trots op jezelf zijn dat je op het antwoord kwam. Tijdens de missies krijg je om de zoveel seconden een hint om de puzzel op te lossen, deze gaan van kleine hints tot gewoonweg het geven van de oplossing. Er zijn overigens geen straffen, niet voor verkeerde oplossingen te proberen of wanneer je doodgaat. Mocht je iets volledig om zeep geholpen hebben, kan je het level gewoon resetten zonder je progressie te verliezen, wat al opgelost is zal je niet opnieuw moeten oplossen (maar dit kan je wel als je dat écht wil). Kort is het spel alvast niet, en ik heb zelf meerdere avonden en uren gestoken in deze game alvorens alles gevonden te hebben.

Unmasked

POW! KABLOOM! Jaja, we zitten midden in het stripverhaal geweld in deze game. Maxwell en Lily wouden weten hoe het zou zijn om in de wereld van hun striphelden te leven, maar toen ze erin geslaagd waren om in Gotham te geraken, mede door haar wereldbol en zijn magische potlood en notitieblok, bleek dat de wereldbol stuk was gegaan, en alle Starite stukken verspreid raakten over deze nieuwe wereld. Batman is de eerste die je zal “begroeten”, en onder het motto “het ene plezier is het andere waard” gaan jullie elkaar helpen om je doel te bereiken.

Ook voor deze game zijn er enkele nieuwigheden bijgestoken:

• Er zijn 2 nieuwe locaties: Titan Tower, welke aangevallen wordt door de demoon Trigon, en Belle Reve, welke de basis is van Task Force X.
  • Honderden nieuwe DC personages, objecten en kostuums.

Wat hier wel heel verschillend is, is dat je nu afgestraft kunt worden als je woorden in dezelfde regio te vaak herhaalt. Heb je al 3 keer jezelf de superkracht gegeven om te vliegen? Dan zul je minder reputatie punten krijgen. Deze reputatie punten kun je gebruiken om bepaalde background verhalen te unlocken, maar ook items en kostuums, dus het is wel interessant om altijd zo origineel mogelijk uit de hoek te komen om een probleem op te lossen. Voor de rest speelt de game min of meer hetzelfde, met de uitzondering dat je hier een meer gestructureerde weg volgt die de missies voor je uitlijnen.

Als je zin hebt om eens even tussen al het geweld en de actie uit te zijn, dan zijn de Scribblenauts games zeker aanraders om te spelen. Of je nu gaat voor de kortere en luchtige sessies met Unlimited of de meer diepgaande en grimmigere Unmasked, je gaat sowieso meerdere uren zoet zijn met deze geweldige mega pack boordevol content. Creëer zo goed als alles wat je maar kunt bedenken om de puzzels van variërende complexiteit op te lossen en voel je, al is het maar voor even, volledig relaxed in de wondere werelden waar Maxwell je naartoe voert.

• shortcut toetsen
  • meestal makkelijke puzzels maar soms doordenkers

• sommige oplossingen voor puzzels zijn te ver gezocht