SaGa SCARLET GRACE: AMBITIONS

SaGa SCARLET GRACE: AMBITIONS
SaGa SCARLET GRACE: AMBITIONS
Release Datum:, Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wie heeft zin in een diepgaande game? Zo’n game waar je keuzes invloed hebben op de wereld rond je en het verloop van het spel. Een spel dat zijn locaties en gebeuren in je geheugen grift omdat je zo deel uitmaakt van de evolutie en algemene toestand van de wereld. Ja, deze games zijn zeldzaam. Vele games mikken op dit resultaat, maar zeker niet elke game slaagt hierin. Wel, ik heb een game in mijn bezit gekregen dat hier weer een poging toe onderneemt.

SaGa SCARLET GRACE: AMBITIONS bewandelt, op het eerste zicht alvast, een pad zoals de meeste RPG’s doen. De wereld gaat richting de ondergang en jij komt in de positie dat jij hier verandering in kan brengen. Klinkt voor velen onder ons best bekend toch? SaGa SGA heeft echter een set nieuwe elementen in de mix gegooid. In plaats van 1 verhaal verspreiden we hele gebeuren over 4 verhalen met 4 hoofdrolspelers. Deze speel je in willekeurige volgorde af en afhankelijk van welk gedeelte je al hebt gespeeld is je huidig verhaal beïnvloed. Ieder verhaal heeft zijn eigen uitgangspunt, hoofdpersonage, plot en verloop. Klinkt het al wat unieker? Wel, dan gooien we nog de wending in het systeem dat je niet, zoals standaard is geworden, grotten, dorpen, bossen en zoveel meer verkend. Je belandt op een open wereldkaart die, zoals een pop-up-boek je vijanden, gesprekspartners en belangrijke gebeurtenissen laat zien. Deze hele omgeving is dynamisch en verandert naargelang jouw houding, keuzes en vooruitgang.

4 voor de prijs van 1

Zoals gezegd heb je in dit spel 4 verhalen af te ronden. Je begint echter niet met eender welk personage. Bij het opstarten krijg je de keuze om aan te duiden of je al door een gedeelte van het spel heen zit. Hierna krijg je een set vragen en situaties waarbij je keuzes en voorkeuren bepalen met welk personage je aan de slag kunt. Heb je dus al een gedeelte uitgespeeld duid je dit best wel aan zodat je zeker op een ander personage uitkomt. Vanaf daar gaan we terug wat klassiek te werk. Er ontvouwt zich een verhaal voor je hoofdpersonage en zijn omgeving die je duidelijk maakt welke rol je moet spelen om de wereld te redden. Je hebt dus wel al begrepen dat je pas echt je doel bereikt door de 4 verhalen uit te spelen. Elk verhaal is, net zoals zijn personage, setting en mogelijkheden, totaal verschillend van het vorig verhaal. Daarbij komt nog dat je met je personage meer dan genoeg ruimte en aanbiedingen krijgt om van van je main quest af te wijken. Ieder personage krijgt een heel verloop aan extra keuzes en side quests die niet alleen de wereld maar ook zijn main story zal beïnvloeden. De keuzes die je maakt in zowel main als side quests zijn trouwens niet de minste. Je zal al snel geconfronteerd worden met keuzes die van groot belang zijn voor jezelf en je medepersonages. Bereid je al maar voor op moeilijke keuzes met vergaande gevolgen.

Zoveel te bieden

Ik denk dat wel duidelijk is hoe het verhaal en de uitwerking ervan een meerwaarde is voor dit spel. Natuurlijk is er meer voor nodig om een spel tot een succes of topper te benoemen. De graphics en gameplay van het spel zijn beide van de minder traditionele aard en zal daardoor niet iedereen evenveel bekoren. Grafisch gezien valt er weinig aan te merken op het spel qua afwerking, maar de stijl en vormgeving zal zijn voor- en tegenstanders kennen. Het is ineens ook een van mijn eigen persoonlijke minpunten. De pop-up stijl kan me zeker niet bekoren. Uiteraard is dit puur persoonlijk en een voorkeur in plaats van een objectief minpunt. Wie de screenshots bekijkt en vindt dat de stijl hem aanspreekt, zal blij zijn dat de afwerking en details van zo’n hoog niveau zijn.

Hetzelfde geldt voor de gameplay. Je begint ieder gevecht, zoals in de meeste games, met een team. Vlak voor het gevecht krijg je nog de kans om dit aan te passen, iets wat minder vaak voorkomt. Ieder personage heeft zijn eigen aanvallen en technieken die een zekere hoeveelheid ‘sterren’ nodig hebben om uit te voeren. Onderaan je scherm zie je de volgorde dat je personages, en je vijanden, actie zullen ondernemen. Je kiest je acties tot je door je sterren uit bent of al je personages een actie hebben toegewezen. Zodra dit is uitgevoerd komt iedereen in actie en voert, volgens de opgelegde volgorde, zijn aanvallen uit. Hier zitten verschillende extra mogelijkheden in verscholen zoals een combo, counter of blok. Deze hebben allemaal hun eigen criteria om uit te lokken en dus in je voordeel te gebruiken. Een combo krijg je bijvoorbeeld door je aanvallen zo te plannen dat de juiste vijanden worden uitgeschakeld door personen die, in de volgorde, hem omringen. Niet alleen veroorzaakt een combo dus extra schade maar heeft als bijkomend voordeel dat je aanvallen in de volgende beurt minder sterren kosten om uit te voeren. Natuurlijk kun je hierdoor meer personages in actie laten komen of sterkere aanvallen gebruiken zonder je hoeveelheid spelers op te offeren. Daarbij hoort dan ook nog dat je ieder gevecht met een minimum aan sterren begint en deze iedere beurt toenemen. Elementen genoeg dus om het battle system als strategisch te benoemen en toe te geven dat het veel te bieden heeft.

Het spel bezit genoeg elementen om mensen te boeien en fan te  maken. Ik ben daar jammer genoeg niet één van maar dit berust puur op persoonlijke voorkeuren en niet op objectieve kwaliteit. Kwalitatief gezien is het spel immers wel van hoog niveau op zoveel visueel en auditief vlak. Het feit dat je 4 verhalen moet doorkruisen om dit spel en zijn verhaal in volledigheid uit te spelen is een leuke twist en zorgt ervoor dat het een memorabele game is.

• variatie dankzij 4 hoofdverhalen

• stijl zal niet voor iedereen zijn
6.9