Rush: A Disney Pixar Adventure

Jo Smeets
Rush: A Disney Pixar Adventure
Rush: A Disney Pixar Adventure

Rush is een gigantische tie-in van 6 fantastische filmfranchises, die je epische avonturen in hun werelden laat beleven vanuit je luie stoel. Of dit daarom ook gelukt is, ben ik voor jullie gaan uitzoeken.

Creëer je eigen personage

Het spel begint met de mogelijkheid om jezelf na te maken als een pixar figuur, om vervolgens in het pixar park losgelaten te worden. Dan wordt er op basis van je keuzes een personage gegenereerd voor in de verschillende werelden. Een auto voor in cars, een speelgoedje voor in toy story en een rat voor in ratatouille bijvoorbeeld.

Het Pixar Park

De naam klinkt als een pretpark, dus ik verwachtte achtbanen en attracties met een pixar thema, maar niets is minder waar. Pixar Park is een speeltuin, waar kinderen naar lieve lust fantaseren over zelfbedachte avonturen in hun favoriete Pixar werelden. Dit klinkt misschien een beetje dom maar van het moment dat je besluit een van de andere kinderen aan te spreken wordt hun fantasie werkelijkheid rond je, met jullie personages in de hoofdrollen. Persoonlijk vind ik dit een van de meest unieke manieren om een film tie-in te maken, als het voldoende uitgewerkt is natuurlijk.

De Werelden

In Pixar Park vind je 6 pleinen met een thema uit de verschillende films. Allereerst is er natuurlijk het alombekende Finding Nemo/Dory, waar je als personages uit de film zoals Nemo of Squirt, de kleine schildpad, avonturen onderwater beleeft.  In de fantasiewerelden van Cars race je niet alleen Lightning McQueen achterna, maar ook word je ingelijfd in de Britse geheime dienst als spion. In toy story worden nieuwe verhalen met Woody en Buzz verteld, en jij als nieuw speeltje in de buurt mag hun gaan helpen.  Ook de Incredibles hebben je hulp nodig, je mag als superheld aan de slag om hun bij te staan. Hier komen gekke voertuigen net zoals in de film ook aan te pas.

In de werelden van Ratatouille speel je natuurlijk een rat, die een deel uitmaakt van de gekke familie ratten die in het franse restaurant leeft. Samen met hun probeer je de boel daar draaiende te houden en er natuurlijk voor te zorgen dat de gezondheidsinspectie jullie niet vindt. En tenslotte is er nog Up, waar je Russell en Carl helpt om Kevin te beschermen van jagers en, wel… zichzelf.

De werelden zien er verbluffend uit en je voelt je ook helemaal in de film gezogen.
De oplettende lezer zal echter merken dat ik niet veel gameplay beschrijf bij deze zes werelden.
Dit komt omdat ik dit niet per wereld kan doen.

Gameplay

Zoals ik eerder al heb gezegd is het concept in de verbeelding van een kind gezogen te worden dat originele verhalen verzint over je favoriete filmpersonages een fantastisch idee. Helaas lijkt het erop dat de makers van dit spel hun ideën daadwerkelijk bij kinderen zijn gaan halen. De gameplay voor iedere wereld is namelijk nagenoeg hetzelfde. Een klok rechtsboven in het scherm die meet hoe lang je over een level doet en gouden muntjes met het logo van de film erop om je score te verhogen.

Er zijn zeker unieke momenten die me deden glimlachen. Achter het huis van up aanhollen is een nostalgisch gevoel, botsen op kwallen in de zee, op het autootje van Toy Story springen en je vasthouden voor je leven. De game heeft kleine sprankels van inspiratie die door hoe mooi het allemaal uitziet echt aanvoelen en je doen voelen alsof je in de films zit. Maar dit houdt ontzettend snel op, en de doorwinterde gamer gaat aan deze game niet veel plezier hebben.

Als ik Rush met een game zou moeten vergelijken zou ik dat met Temple Run of Subway Surfers doen, want dat is wat het in essentie is. Een race van begin naar einde met muntjes. Zonder veel toegevoegde waarde, met 5 minuten creatieve ideëen per wereld eraan toegevoegd.

Daarentegen als ik rekening hou met het doelpubliek dan denk ik dat dit spel voor kinderen een heerlijke manier is om in hun favoriete films te duiken zonder zich zorgen te maken over vastzitten of doodgaan. Ook kunnen ze een vriendje of vriendinnetje vragen om mee te spelen, want in Split Screen kan het hele avontuur met 2 worden beleefd.

Ik voel mezelf bij iedere film tie-in game in herhaling vallen. Het budget is klein, de ontwikkeling onder grote tijdsdruk. Desalniettemin is dit een leuk spel voor kinderen om hun favoriete films te ervaren. Grafisch ziet het er verbluffend uit en de stemmen klinken bijna allemaal als hun filmverwant. Helaas lijdt de game onder ontzettende eentonigheid en is daarom niet geschikt voor oudere pixar fans, die er toch zeker evenveel zijn als de jongere variant.

• Prachtig nagebouwde filmomgevingen
  • Originele invalshoek voor een filmgame

• Bijzonder eentonig
  • Geen uitdaging
5.5

Jo Smeets

Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.