Romancing SaGa 3

Romancing SaGa 3
Romancing SaGa 3
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Wist je dat Romancing SaGa 3 voor het eerst verscheen in Japan op 11 november 1995? Of dat dit eigenlijk al de zesde entry was in de SaGa reeks? Ik neem het je niet kwalijk als je hier tweemaal nee op hebt geantwoord, de game heeft namelijk nooit een release gekend in onze regio. Wij hebben echter wel latere SaGa games mogen spelen, en die-hard fans wisten ook wel een manier om een, door fans vertaalde, Engelse versie te kunnen spelen van deze game. Gelukkig zitten we in een tijd waarin zowat alles een remake krijgt, en hierdoor komen bepaalde games ook eindelijk officieel in onze handen terecht. Is Romancing SaGa 3 een game die we destijds hadden moeten krijgen, of mocht deze gewoon lekker in Japan blijven?

That’s no moon…

Eens om de 300 jaar wordt de aarde verstoord door een gebeurtenis die men de “Death Eclipse” heeft gedoopt. De “Star of Death” is een ster die voor de zon komt te staan en zo een dodelijke eclips veroorzaakt. Terwijl de ster het zonlicht blokkeert, straalt het zelf een sterke energie uit dat al het pasgeboren leven op aarde vernietigd van zowel planten, dieren, mensen als monsters. Zo een 600 jaar geleden gebeurde er echter iets uniek, een pasgeboren mensenkind overleefde de straling. Het kind bleef achter met een ongekende kracht en groeide op tot een machtige koning. De koning opende de poort naar de “Abyss”, waar de “Sinistrals” verbleven. De koning kreeg deze oeroude en sterke wezens zo in zijn macht en hij kroonde zichzelf met de titel “The Archfiend”. Met een stalen vuist regeerde hij over het land en terroriseerde iedereen en vernietigde alles wat hem niet aanstond. Maar op een dag verdween deze koning, en de Sinistrals hadden niemand meer die over hun heerste. Deze wezens vonden er dan niets beter op dan gewoon zoveel mogelijk te vernietigen en chaos te veroorzaken.

300 jaar na de vorige “Star of Death” overleefde opnieuw een mensenkind het fenomeen, maar hij groeide op als een goede knul, een ware held. Ondersteund door sterke bondgenoten en legendarische artefacten werd hij de “Matriarch” en versloeg hij de Sinistrals, waarna deze terugkeerden naar de dieptes van de “Abyss”. De wereld ging opnieuw een welvarende tijd tegenmoet, maar dit kon natuurlijk niet blijven duren. We bevinden ons nu, 15 jaar na de meest recente “Death Eclipse” en opnieuw is er een kind dat overleefde. Niemand weet wie hij of zij is, en of het een koning is die hun zal bevrijden, of net naar de verdoemenis zal leiden…

Not your average RPG

Wanneer je het spel start, moet je kiezen met welke van de 8 hoofdpersonages je wil spelen. Net zoals in Trials of Mana, bepaalt dit voor een deel hoe je verhaal verloopt. Verwacht geen schokkende verschillen in het verhaal, maar er gaat toch bepaalde info over de andere characters hun achtergrond verloren afhankelijk van je keuze. De andere personages gaan je overigens wel nog hier en daar vergezellen in het avontuur, dus probeer niet te hard wakker te liggen van je keuze. Tijdens je avontuur kan je ook nog andere characters vinden die je kan recruteren voor je team, maar je kan nooit met meer dan 6 characters in een gevecht gaan. Hoewel het tot hier toe lijkt alsof je alweer een standaard JRPG uit het SNES tijdperk gaat spelen, wordt het al snel duidelijk dat we met een heel ander systeem te maken hebben.

De gevechten in dit spel zijn nog steeds turn-based, maar je ziet gelukkig de vijanden rondlopen. Geen zin om te vechten? Probeer er dan omheen te lopen. Maar dan loop je de kans om vrij snel het onderspit te delven. Maar wat is er dan zo anders tegenover de traditionele JRPGS? Om te beginnen stijgt een character niet in level. Wil dit zeggen dat de random battles nutteloos zijn? Helemaal niet, er is een systeem aanwezig dat erg hard lijkt op dat van Final Fantasy II. Net zoals in die game, gaan je acties in een gevecht bepaalde stats verhogen. Elk character kan alle soorten wapens gebruiken zoals zwaarden, pijl en boog, bijlen enzovoorts. Afhankelijk van waarmee je aanvalt, zal je vaardigheid met die wapen stijgen, en dus ook de schade die je doet. Krijg je schade, dan zal je vitaliteit verhogen in de vorm van meer HP. Ook hebben al je characters een bepaald aantal LP, oftewel Life Points. Elke keer een character’s HP op 0 komt te staan, verliest deze een van zijn LP. Wordt een gevallen character nogmaals aangevallen in een gevecht, gaat er weer een LP van zijn totaal af. Kom je op 0 te staan met je LP, verlies je dit personage. Gelukkig kan je ze achteraf terugvinden en opnieuw toevoegen aan je team. Dit geldt enkel niet voor je gekozen hoofdpersonage. Wanneer je op 0 LP komt te staan is het Game Over. Gelukkig krijg je na elk gevecht al je HP terug. Je LP, MP en TP regenereren dus niet.

MP spreekt wel voor zichzelf denk ik, en heeft betrekking op de magische vaardigheden van je character. Het duidt aan hoe vaak je nog je spreuken kan uitvoeren, afhankelijk van de kosten van je spreuken natuurlijk. Deze kan je kopen in de verschillende winkels die op je pad liggen. TP, Technical Points, zijn de punten die je gebruikt om speciale skills te gebruiken. Elk type wapen heeft een bijhorend aantal skills dat je character kan leren. Deze leren ze tijdens gevechten door veel te vechten met het specifieke wapen. Voor je battles zijn er ook bepaalde formations die je kan gebruiken om op een tactische manier je team in te zetten, en via de commander mode kan je je hoofdpersonage op de achter linie plaatsen en deze zo buiten gevaar houden. Afhankelijk van formaties kan je ook nog skills leren die characters samen kunnen uitvoeren. Van dit alles wordt je bitter weinig verteld in het spel, het is dus een beetje “trial and error”.

Romancing SaGa 3 is, zeker voor zijn tijd zijnde, een vrij complexe game als je er voor de eerste zonder voorbereiding in gaat. Veel van de mechanics worden je niet verteld en je wordt dan aan je lot overgelaten waardoor het soms een beetje “trial and error” kan worden. Dit is een type game waar je wel eens het internet op zal gaan om bepaalde tips en trucs op te zoeken als je het zelf echt niet kan redden. Is het daarom een slechte game? Absoluut niet, ik zou het zelfs tot een van de beste JRPG’s durven rekenen uit zijn periode. Is het spel voor iedereen? Neen, helaas niet. Ik raad dit echter wel de JRPG liefhebbers aan, want het is toch een game die zich zeker mag plaatsen naast toppers zoals Final Fantasy III en Breath of Fire II. Leuk weetje nog voor de fans: de SaGa reeks begon als de Final Fantasy Legend reeks op de klassieke Game Boy!

• Geen traditionele JRPG
  • Niet lineair

• Weinig informatie