Ride 4

Robin
Ride 4
Ride 4
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Sinds ik aan de slag ben bij Gamebrain is zowat elke race game al door m’n handen gegaan. Wie racen zegt denkt in de eerste plaats aan een voertuig op vier wielen maar ik heb eigenlijk al meer reviews geschreven over de tweewielers. Zo kregen we van ontwikkelaar Milestone Ride 4 op een presenteerblaadje aangeboden. De vraag is echter… Heeft het me ook gesmaakt?

Alles aan deze review zal vrij kort en krachtig voor jullie gebundeld worden. Want dat is de game ook. De speelbare modi zijn wat je kan verwachten. Een carrière, multiplayer en de meest verrassende de endurance waar je effectief 24uur op je virtuele motor kan doorbrengen. Je merkt het een kort lijstje, maar als ze op de baan krachtig uitpakken en de modi goed zijn uitgewerkt hoeft dit geen probleem te zijn.

Rijschool

Voor ik kan beginnen aan m’n carrière moet ik eerst enkele tests doorstaan. Een soort virtuele rijschool waarin ik een bepaalde tijd moet neerzetten en door poortjes doen te rijden. Zeker geen overbodige luxe want zeker bij aanvang is dit een pittige game die eerder bij een simulatie aanleunt in plaats van dat het een arcaderacer is.

Zo mag ik geen millimeter met m’n moto van de baan afwijken of ik kan helemaal opnieuw beginnen. Ook het missen van poortjes waar ik dien door te rijden wordt genadeloos afgestraft met een halve seconde straftijd waardoor het halen van de beoogde tijd praktisch onmogelijk blijkt.  Zelfs de bronzen tijd die je kan halen staat erg scherp ingesteld en eist van jou opperste concentratie. Gelukkig heb je een rewind-functie voor wanneer het misgaat.

Carrière

De carrièremodus bestaat uit vijf leagues namelijk de Europese, Aziatische, Amerikaanse, World en Final league. Wat me meteen opvalt is dat je ook hier voordat je echt kan racen tests moet afleggen. De modus zelf ontbreekt de nodige kruiding en schwung zoals we die bijvoorbeeld kennen bij de F1 games. Je kiest gewoon je moto en gaat aan de slag.

Ook al beland je op het podium bij een race word je toch meteen weer in het menu gedropt want het ontbreekt aan elke vorm van ceremonie. Enigszins jammer want zo voelt de carrière toch al snel aan als een grinden naar de volgende race en het eventueel bemachtigen van een nieuwe moto.

Racetime

De races en de gameplay zelf is het gebied waar deze game uitblinkt. De verschillende motoren besturen op hun beurt telkens weer ietsje anders, maar knallen allemaal lekker over het asfalt. In vergelijking met een MotoGP voelen de motoren ook steviger, zwaarder aan waardoor het gevoel met het asfalt versterkt word. Je voelt als het ware dat moto’s geen kinderspeelgoed zijn en vakkundigheid vereisen om door elke bocht geloodst te worden.

Helaas was m’n eerste echte race op het circuit van Cadwell Park, ondanks m’n meer dan geslaagde tests, geen succes. De hoofdreden hiervoor was dat het circuit zelf zo smal is dat de andere moto’s erg vaak tegen je aan botste waardoor ik de controle verloor en ondersteboven in de graskant belandde. Op het Nordschleife circuit was het dan weer een ware lust om m’n motor door de apex’en te sturen. Het racen voelt dus erg goed maar de carrière mist de nodige Punch om de aandacht vast te houden.

Grafisch

Grafisch vind ik deze game ook zeer geslaagd. Goeie contrasten en mooi weergegeven circuits. Zoals reeds gezegd voelen de motoren levensecht aan en zo zien ze er dan ook uit. Voor de liefhebber zit de game trouwens overvol met verschillende motoren van verscheidene fabrikanten. Zo bestaat de kans dus dat ook jouw moto er gewoon tussen zit. Wat me grafisch het meest beviel aan Ride 4 is dat het heel geloofwaardig overkomt.

Multiplayer

Vermits ik in de singleplayer de concentratie al moest behouden om een goed resultaat neer te zetten heb ik mezelf minder bezig gehouden met de multiplayer. Waarom? Omdat ik simpelweg nog niet klaar genoeg ben. Waar ik in de singleplayer al geregeld in het decor terecht kwam zo was de multiplayer zowaar nog moeilijker. Het is zeker geen plek waar rookie’s vlot een race kunnen winnen.

Maar mijn ervaring, of het gebrek eraan, neemt niet weg dat ook dit onderdeel van de game gewoon dik oke is. Gewoon nog wat meer ervaring opdoen voordat ik me weer meet met levensechte tegenstanders.

Pimp my Bike

Voor wie graag creatief sleutelt aan zijn tweewieler kan je zowel technisch als visueel je moto voorzien van een upgrade. Net als in de Forza serie kan je je moto voorzien van de nodige decals. Het systeem lijkt overigens erg sterk uit dat van de Forza-reeks. Een leuk toemaatje voor wie zich hiermee uren kan bezighouden maar persoonlijk had ik liever wat meer kleur gehad in m’n carrièremodus.

Ride 4 leunt eerder aan bij simulatie dan arcade en dat voel je ook. Het duurt een tijdje voor je je moto in bedwang kan houden en vlot de bochten instuurt. Maar eens dat lukt is dit een hele goeie moto race game. Helaas mist de game algemeen de nodige punch. Vooral de carrière voelt nogal statistisch aan met een leveltjes meter hier en daar. Als hier verandering in komt heeft deze reeks zeker een mooie toekomst ook al zijn moto race games net iets meer een nichemarkt tegenover de autoracers.

Grafisch levert Milestone een prachtig, geloofwaardig plaatje af met mooie circuits en motoren die zwaar maar toch wendbaar aanvoelen. De multiplayer vereist heel wat uurtjes in de singleplayer alvorens je hier echt plezier aan zal beleven. Maar ik ben vastbesloten om me hier in vast te bijten.

• Grafisch mooi, geloofwaardig
  • Racen voelt super

• De gehele game mist kruiding