Wreckfest

Jimmy Verwimp
Wreckfest
Wreckfest

Wreckfest is een game die ik al een tijdje in het oog houd. Persoonlijk ben ik al een fan van dit genre sinds de eerste Destruction Derby game op de allereerste PlayStation, deze heb ik net als het vervolg echt kapot gespeeld. Een console generatie later nam de Flatout-reeks de fakkel voor mij over. Althans toch de eerste twee delen die steengoed waren dankzij de expertise van ontwikkelaar Bugbear Entertainment. Het is tevens ook deze ontwikkelaar die Wreckfest heeft ontwikkeld. Ik begin dan ook zeer hoopvol aan deze game.

Next Car Game

Deze game stond anno 2014 nog bekend als “Next Car Game”, een officiële titel was er toen immers nog niet. Aangezien ik dus jarenlange fan ben van dit genre games maakte ik van de gelegenheid gebruik om de volledige ontwikkeling van deze game op de voet te volgen. Elke update heb ik uiteindelijk wel gespeeld, en dit tot het uiteindelijke resultaat dat we nu hebben gekregen. Het is echter wel de PC versie waar ik de meeste ervaring mee heb, zeker gezien deze nu ook een jaartje uit is (De PC versie verscheen reeds op 24 juni vorig jaar). Maar vrees niet console liefhebbers, de game is nu eindelijk ook beschikbaar voor jouw platvorm naar keuze. Behalve als je enkel een Nintendo Switch hebt, dan heb je pech.

De console versie blijkt trouwens niet te verschillen van de PC versie, op natuurlijk de grafische toeters en bellen na. Het moge duidelijk zijn dat de huidige consoles niet kunnen opboksen tegen een gaming PC. Niets mis mee natuurlijk want de game ziet er nog steeds goed uit. Oké, het is niet op het niveau van een Gran Turismo Sport of een Forza Motorsport, maar de belachelijk mooie schade modellen samen met de gameplay maken veel goed.

Vlammen en knallen

De game bied een zeer uitgebreide career modus aan. Je kan hier deelnemen aan vijf verschillende kampioenschappen, elk bestaande uit meerdere events en challenges. Het doel is om genoeg punten te verzamelen om zo de volgende events te unlocken. Denk bv aan het systeem uit andere games als Gran Turismo, of Motorstorm. Het word trouwens ook nooit eentonig, gezien het feit dat er meerdere soorten events zijn. Gaande van normale racing events (waarin je evenzeer elkaar lekker mag rammen) tot derby races waarin je elkaar in een arena tot een hoopje schroot reduceert. Alle events blijven boeiend en het voelt allemaal nog eens heerlijk destructief aan. Dit is dan ook de perfecte game om je eens op af te reageren op andere wagens -iets dat ik trouwens in het echte leven afraad-, laat je hier dus maar eens goed gaan!

De carrière begint trouwens onverwacht episch. Je eerste event rij je niet in een auto, maar wel met een heuse grasmaaier. Dit event is meteen ook een derby race, dus met andere woorden, je mag je tegenstanders van hun grasmaaier gaan rammen. Je leest het goed, je kan niet enkel hun grasmachientje vernietigen, maar je kan ook de bestuurders proberen van hun ride te gooien, waarna ze met ragdoll physics van hun grasmaaier vliegen. Wie had ooit kunnen denken dat een grasmaaier ook een veel creatiever gebruik had? Ik alvast niet.

Na deze introductie begint trouwens het echte werk, naast deze eerder genoemde grasmaaier krijg je ook alvast een wagen onder je reet geduwd, die je net als je grasmachine mag bijhouden. Na elk event krijg je XP punten en credits. Met deze credits kan je je wagen upgraden, gaande van je motor, tot je armor en zelfs esthetische elementen voor je wagen. Vind je na je upgrades dat je wagen nog steeds niet optimaal presteert? geen nood! Want je kan deze credits ook gebruiken om een nieuwe wagen te kopen.

Superman achter het stuur

De game is zoals je net al kon lezen puur vermaak. Verder ben ik ook grotendeels te spreken over de technische kant van deze game. De game beschikt over een zeer geslaagde physics engine, onderdelen en banden die voor de veiligheid langs de kant geplaatst zijn vliegen alle kanten op, en dit zonder ook maar enige vorm van lag of frame drops te veroorzaken.  Deze blijft stabiel op 30 frames per seconde. En dit zelfs met 23 tegenstanders op je scherm. Ook de wagens bewegen zeer realistisch en spinnen en rollen zoals je zou verwachten. Alsook de besturing voelt vlotjes aan, niet arcade, niet 100% sim maar een goede gulden middenweg. De game speelt lekker weg met zowel een controller als een stuurtje. Ik heb beide opties getest, dus met andere woorden een Xbox One controller en een Thrustmaster TX Ferrari 458 Italia Edition stuurtje.  Deze laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar ook met een gewone controller is het genieten geblazen.

Waar ik wel wat minder over te spreken ben is de AI en het feit dat er rubber-banding is toegevoegd aan de console versie. Iets wat niet aanwezig is op PC. De AI op de pc was van een spectaculair hoog niveau, wat hier dus niet gezegd kan worden. Naast rubber banding om het artificieel spannender te maken is de AI ook wat inconsistent. De ene minuut krijg je een lekkere spannende en intense race voorgeschoteld, om nadien te racen tegen superman met diens  bovennatuurlijke reflexen die de gewone mede mens onmogelijk kan nadoen. Dit laatste valt gelukkig niet heel vaak voor, maar toch genoeg om op te vallen. Dit valt me dan ook tegen, zeker gezien het feit dat dit op de PC niet zo is. Natuurlijk heeft een PC meer rekenkracht, maar we hebben op consoles al genoeg games zien passeren waarin dit niet voorvalt. Hopelijk wordt dit in de toekomst nog opgelost met een patch. Helaas moet ik wel nog een tenenkrommend minpunt melden, de laadtijden zijn om “U” tegen te zeggen. het duurt verschrikkelijk lang om een event in te laden. Gelukkig dient dit maar  éénmaal per event te gebeuren, als je herstart tijdens een race, of na een loss deze opnieuw probeert, start deze gelijk op zonder te hoeven laden.

Ondanks enkele flaws en concessies die de console versie heeft moeten doen tegenover de PC-versie, is Wreckfest pure fun! Niets is beter dan het bevredigende gevoel dat je krijgt na een tegenstander lekker hard te rammen, om deze vervolgens uit te schakelen of deze lekker hard te doen spinnen om zo zijn positie te stelen. De game ziet er goed uit, met vooral het schademodel dat zeer indrukwekkend is. Het is dan vooral ook jammer dat de game tergend lange laadtijden heeft en (op console) rubber banding en een inconsistente AI. Wreckfest kan zich in ieder geval de koning van de destruction racers noemen, een hele eer!

• Stabiele frame rate
  • Pure chaotische fun
  • Indrukwekkend schademodel

• Lange laadtijden
  • Inconsistente AI
  • Rubber banding
8.3

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien