Unravel Two

Unravel Two
Unravel Two

Twee schattige touwmannetjes die elkaar helpen en steunen door dik en dun. What’s not to love about that? Unravel Two is vergelijkbaar met zijn voorganger maar deze keer sta je er niet alleen voor. De puzzel platformer geeft je best leuke en soms ook wel moeilijke uitdagingen die je het best kan oplossen door de koppen bij elkaar te steken.

Rood en blauw

In de eerste Unravel game stond je rood touwmannetje er alleen voor maar in Unravel Two krijg je de hulp van je lieve blauwe touwmannetje. Ik zal nu stoppen met touwmannetje te zeggen, beloofd! Je kan ze beide apart besturen en zelfs tegelijk door ze in elkaar te laten weven. Je kan ook samen spelen met iemand die bij je in de zetel zit. Zo kan je samen alle puzzels en uitdagingen aangaan. Want alles is toch leuker met twee, niet? Je kan ook beide figuurtjes volledig aanpassen zoals je zelf wilt. Hou je niet van rood en blauw? Geen probleem. Geel, groen, paars, … noem maar op. Alles is mogelijk. Ook kan je de oogjes en oren aanpassen als je dat wenst. Een opmerkelijk verschil tegenover de vorige game is dat je niet meer moet opletten of je nog genoeg touw over hebt om de level uit te spelen. Hier hang je vast aan elkaar en moet je samenwerken om verder te geraken. Je moet dus niet uitkijken om ergens meer touw te vinden om jezelf terug ‘voller’ te maken.

The Lighthouse

Eens je je eerste intro level voorbij bent kom je in The Lighthouse terecht. Dit is de hub vanwaar je kan kiezen welke level je wilt spelen. Je moet natuurlijk bij het eerste hoofdstuk beginnen maar later ontgrendel je ook verschillende moeilijkere challenges. Telkens als je een level hebt voltooid gaat er weer een nieuw deel open van The Lighthouse dat je kan gaan verkennen. Zo hangen er ook overal wazige schilderijen die jij beter maakt na een level uit te spelen. Dit doe je door middel van lichtbolletjes die je in de levels terug kan vinden.

Blind vertrouwen

Het is wel snel duidelijk dat de twee figuurtjes elkaar blind vertrouwen. De ene hangt tussen hete vuren terwijl de andere hem vanboven af erdoor loodst. Je moet het maar durven! De bedoeling van de hele game is om de figuurtjes samen te laten werken om de meeste obstakels te overwinnen. In het begin spreekt het allemaal wat voor zich, maar verder in de game wordt het soms toch al een pak ingewikkelder en moet je serieus nadenken. Gelukkig bestaat er zoiets als tips! Als je er niet aan uit kan, kan je via een druk op de knop tips oproepen. Het gaat zelfs zo ver dat ze zelfs exact uitleggen wat je moet doen om door de puzzel te geraken. In het begin vond ik dit een beetje vreemd maar het heeft toch al af en toe voort geholpen omdat ik even vast zat. Het positieve hieraan is dat je niet gaat ‘rage quitten’. Je leest gewoon de tips en je kan verder spelen zonder je te moeten boos maken. Bovenop de tips kan je de game zelfs in slow motion spelen. Om bepaalde stukken wat makkelijker te maken.

Unravel Two is tegenover zijn voorganger een veel snellere versie van de game. Vaak moet je ook tegen de tijd racen om niet ingehaald te worden door vuur of de vijanden die in je nek hijgen. Zelfs een kip kan je grootste vijand zijn… nee ik verzin dit echt niet. Doorheen de game zie je op de achtergrond een verhaal afspelen door wazige silhouetten van mensen. In het begin begreep ik niet goed wat er allemaal aan de hand was maar eens je tegen het einde komt vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Het mooie hieraan is dat het verhaal wordt verteld zonder dat er maar 1 woord gezegd wordt tijdens het hele verloop van de game. Het is vooral de muziek en de beelden die van belang zijn hier. De muziek is echt prachtig en sleept je volledig mee in het verhaal.

Unravel Two is een waardige opvolger van de eerste Unravel game. Prachtige beelden en muziek die het plaatje volledig afmaken. Het feit dat je samen kan spelen is tegenwoordig redelijk schaars dus zeker een groot pluspunt hier! Twijfel je nog steeds of je deze game moet gespeeld hebben? Geen probleem, Unravel Two heeft een gratis demo versie die je zomaar kan downloaden en uittesten! Als je nu van puzzel games houdt of niet, deze moet je gespeeld hebben.

• Prachtige muziek
  • Co-op
  • Grafisch pareltje