Tour de France 2019

Robin
Tour de France 2019
Tour de France 2019

Voor de wielerfans is het Sinterklaas-gewijs nachtjes tellen tot het grootste spektakel in de “wielerij” zich op 6 juli weer op gang trekt…namelijk, de Tour de France. Voor de tweede keer in z’n geschiedenis mag onze hoofdstad, Brussel, het decor bieden voor de “Grand Départ“.  Mist deze game z’n start volledig of pakt het de gele trui op het einde? Let’s find out!

Van Avermaeg, Frim en team SEA

Voor wie het het spel met de echte renners wil spelen zal toch eerst even een halfuurtje zoet zijn met het aanpassen van een reeks namen in de editor van het spel. Al bij al valt dit best mee en komen er jaarlijks meer en meer licenties bij. Maar je wil niet in een ontsnapping zitten met Van Avermaeg of in een afdaling vallen met Frim van Team Sea.
De teams heb ik ook aangepast volgens de reële starterslijst van de Tour dit jaar. Geen Froome, Dumoulin en helaas ook virtueel geen Gilbert dus, maar na wat correcties wel een lekkere levensechte spelervaring.

La grande boucle

Het spel biedt verschillende modi maar later meer daarover. Eerst even beginnen bij het begin… De Tour zelf.
Wat me na enkele races meteen opviel was dat, veel meer dan vorige jaren, een vroege ontsnapping uit het peloton nu ook echt kon resulteren in ritwinst. Tijdens vlakke ritten was dit nog steeds niet evident maar tijdens heuvel- en bergetappe’s lukte dit vaker. Dit maakte de strijd voor de groene- en de bollentrui meteen een pak tactischer en interessanter.
Nog belangrijker geworden is het om op een goeie plaats in het peleton te zitten als je zelf niet voor verrassingen wil komen te staan. Want als je slecht geplaatst zit raak je niet zomaar uit het peletonkluwen.

Ook nieuw dit jaar is de gedetailleerde weergave van de verschillende stijgingspercentages van een beklimming. Hierdoor plan en time je nu nog beter wanneer je een aanval inzet.  Voeg daaraan toe dat de renners dit jaar een logischere lijn volgen wanneer ze bochten nemen, afdalen of een aanval plaatsen en ik heb meteen de grootste veranderingen qua gameplay tegenover Tour de France 2018 opgesomd.  Subtiele dingen die het toch allemaal iets realistischer doen aanvoelen.
Grafisch is het nog steeds niet top en lijken alle coureurs wel familie, of beter gezegd klonen van elkaar. De omgevingen zijn wel opgesmukt tegenover TDF 2018 maar echt current-gen is het grafisch nog steeds niet. Een variabel weersysteem zou deze game iets extra kunnen geven naar mijn gevoel. Afdalen in de regen zou extra gevaar tot valpartijen met zich kunnen meebrengen.

Be a pro

Naast de Tour de France zijn er ook nog twee grote modi aanwezig nl. PRO TEAM en PRO LEADER. Noem ze gerust de carrièremodus van deze game.  In pro team stel je zelf je team samen naargelang het beschikbare budget. Bij aanvang zal het je niet verbazen dat dit budget niet al te groot is en start je dus met de “kneusjes van de zalm”. In dit speltype speel je overigens alle beschikbare ritten in het spel en dat zijn er best wat.

Je kan echter als beginnende ploeg nog niet aan alle wedstrijden deelnemen. Zo zal je pas aan bepaalde ritten en tours kunnen meedoen als je er in slaagt de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Op de kampioen-moeilijkheidsgraad bv. geen makkie maar wel een prima uitdaging.

Na elk seizoen zal je budget herbekeken worden aan de hand van je prestaties en kan je, hopelijk, betere renners aanwerven.
Doe je dit heel goed dan kan je zelfs gevraagd worden als coach voor het nationale team.
Verder dien je dit jaar ook rekening te houden met de fitnesspieken van je renners.
In pro leader is alle aandacht dan weer op jou gericht. Ook hier moet je doelstellingen halen om een betere renner te worden en aan meer ritten te mogen deelnemen. In het begin moet je vooral knechten maar hopelijk klim je ooit op tot kopman.
Ondanks dat het om jouw renner draait is het nog wel steeds mogelijk om je team te besturen. Gelukkig maar want in het begin ben je als coureur meer in het bezit van zware benen dan van enig talent en hoef je niet aan de staart van het peleton te blijven hangen.

Klassiekers

Voor wie graag een enkele rit speelt zijn de klassiekers als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix met z’n befaamde piste absolute aanraders. Zwoegen over lange rechte stukken, stoffige smalle stroken, Koppenbergen en consoorten of platte kasseistroken… Het zit er allemaal in en pas op het einde wordt duidelijk wie z’n krachten het best heeft weten te verdelen.

Offline challenges

Voor wie hoopt om online een mythische beklimming uit te vechten tegen virtuele coureurs van vlees en bloed moet ik helaas teleurstellen. Nochtans is er sprake van een online gedeelte.

Waar dan? Wel, het spel kent enkele korte challenges waarvan de tijden bijgehouden worden in online leaderboards. Zo snel als mogelijk afdalen of sprinten op zoek naar een gouden medaille is leuk voor tussendoor maar kon me onvoldoende boeien om op te klimmen in de online ranking. Voor wie dus een echte multiplayerervaring wil moet een vriend of vriendin thuis uitnodigen om in splitscreen co-op of versus modus ritten of zelfs de ganse tour uit te vechten.
Zeker heel leuk maar na al die jaren mag er stilaan een echt online gedeelte in de game zitten.

Grafisch blijft deze game anno 2019 wat hangen in het peloton. De renners lijken nog steeds allemaal op elkaar en de supporters langs de kant van de weg lijken soms kartonnen borden maar toch weet deze game me elk jaar te boeien omdat elke rit, elke tour telkens weer anders uitdraait. Helaas is de hegemonie van van Team Sky, euhm Team Ineos ook hier wel een feit. Levensecht dus.  De klassiekers zijn al even zwaar en spannend als in het echte leven en de pro-modi houden je heel lang zoet.  De sprint- en afdalingschallenges zijn leuk voor even maar zelf speel ik liever de eigenlijke ritten.
Deze game is een absolute aanrader op console voor de echte wielerfanaat.

• Verbeterde AI
  • Vroege ontsnappingen hebben meer zin nu