They Are Billions

Jimmy Verwimp
They Are Billions
They Are Billions

Is het iemand al eens opgevallen hoe er een acuut gebrek is aan RTS games op PS4 en Xbox One? Toegegeven, PC verleent hier zich natuurlijk beter voor, maar af en toe een goede RTS game op een console kan geen kwaad. gelukkig is er nu, “They Are Billions” een heuse RTS game die naast op PC ook beschikbaar is op consoles.

They Are Billions is echter geen standaard RTS game. Neen, in deze titel dien je niet de vijand te verpletteren, maar moet je wel zolang mogelijk zien te overleven, een pittige opgave! Zoals je misschien verwacht in een game als deze, is de mensheid bijna uitgeroeid door een zombie plaag. Er blijft dan ook niet veel meer over dan enkele kleine kolonies. Aan jouw de taak om één van die kolonies uit te bouwen en deze zo lang mogelijk te laten overleven. Een zeer moeilijke taak, want vergeet niet, zoals de titel al doet vermoeden zijn ze met  miljarden, terwijl de mensheid overblijft met een handje vol individuen.

Je taak begint gelukkig simpel. Je hebt je hoofdgebouw, een soldaat en enkele rangers meteen tot je beschikking. Pas echter op, want als je hoofdgebouw geïnfecteerd raakt is het game over.  Gebruik dus zeker je rangers om de omgeving te verkennen, en je soldaat om alvast je perimeter te beschermen want je zal alle hulp kunnen gebruiken. Bouw vervolgens zo snel mogelijk sawmills, hunters cottages, en quarries, zodat je snel beschikking hebt over eten, hout, goud en steen om je nederzetting snel en effectief op te bouwen. Vergeet ook natuurlijk geen gebouwen voor je inwoners, want dit is de enige manier om aan meer werkers te komen, je zal ze  hard nodig hebben! Vergeet tenslotte ook niet om je nederzetting te voorzien van stadsmuren, want de zombies op de map zullen je snel genadeloos hard kunnen afstraffen als je dit vergeet…

Shit Happens!

They Are Billions begint lekker rustig, je bouwt je kolonie op en voorziet jezelf van resources.  Het leven is goed, je voelt je veilig ondanks wat er buiten de muren rond sluipt, totdat je plots enkele ijzingwekkende kreten hoort komen vanuit je nederzetting. Je begon je net iets teveel op je gemak te voelen en dit wordt nu zeer hard afgestraft! Sterker nog, een minuut later is iedereen geïnfecteerd en is het game over. Daar sta je dan met je mond vol tanden, een klein stukje muur dat je over het hoofd hebt gezien is je fataal geworden. Enkele zombies waren gezellig even binnen gewandeld en thats it!… tja, shit happens.

Dit is de harde realiteit van deze game. Je bouwt iets op, het begint vlot te gaan, maar oh wee als je een klein foutje maakt, – en geloof me, daar heb ik er veel van gemaakt- want telkens zal je opnieuw moeten beginnen. Je kan namelijk geen eerdere save state van je spel laden. Het maakt het allemaal behoorlijk pittig, maar tegelijkertijd ook oh zo verslavend. De drang om het telkens beter te doen is zeer sterk aanwezig in deze game, en blijft je telkens weer aantrekken om het opnieuw te proberen. Tot je plots tot het besef komt dat het al 4 uur ’s nachts is.  En dan ga je, desondanks die kennis, toch nog snel even een extra poging wagen.

Zombies!

Zoals je ziet het kan zeer snel gaan, één enkele zombie die binnen weet te glippen kan al je werk teniet doen. Dit zorgt meteen voor een zeer spannende en beklemmende sfeer, want je weet nooit wanneer het plots door een klein stom foutje gedaan kan zijn. Bereid je dus maar voor en bouw voldoende verdediging op. Je zal het nodig hebben! Na een tijdje zal je kolonie steeds groter worden, waardoor er een burgemeester gekozen zal worden. Maak hier zeker een goed overwogen keuze want elke burgemeester komt met bonussen. De ene geeft bijvoorbeeld extra gebouwen of muren die je kan plaatsen, een andere geeft bijvoorbeeld dan weer bonus resources of een andere extra. Gaande weg zal je ook nieuwe technologie kunnen ontwikkelen door de gebouwen die je plaats, met upgrades voor je verdediging, zoals stenen muren of betere uitkijktorens of natuurlijk sterkere en betere soorten soldaten. Toch zullen deze upgrades je niet veilig doen voelen, want na een tijdje zal er onvermijdelijk een horde zombies je proberen te overrompelen. En geloof me: de titel van deze game klopt, want er komen letterlijk miljarden zombies op je af, waardoor je uiteindelijk ooit wel bezwijkt. Vergeet het maar om ze allemaal af te maken. Neen, je doel is om zo lang mogelijk te overleven, tot je het onvermijdelijke lot tegenkomt. De mensheid is verdoemd.

Survival!

De main mode van deze game is de survival mode, hierin zal je dan ook de meeste tijd steken. Je kiest hier een map, hoelang je wil proberen overleven, en de grote van de zombie populatie. je kan het jezelf dus zo gemakkelijk of moeilijk maken zoals je zelf wilt. Er zijn verschillende soorten maps beschikbaar, al zal je in het begin maar over één type map beschikken. Gelukkig voelt dit zo niet aan want de map wordt telkens random gegenereerd, waardoor je nooit in dezelfde omgeving terecht komt, en aldus altijd voor nieuwe verassingen komt te staan.

De pc versie heeft onlangs een campaign mode ontvangen onder de naam ‘The New Empire’, waarin het verhaal van deze wereld uit de doeken wordt gedaan. Op consoles is dit momenteel nog niet het geval, de ontwikkelaar wil eerst wat meer feedback verzamelen voor deze mode op consoles zal verschijnen. Hier zal je dus nog even geduld voor moeten uitoefenen. Hierdoor lijken de beschikbare opties vrij mager, maar gelukkig voelt dit zo niet aan doordat de mappen steeds anders zijn. Verder heb je ook nog een weekly challenge mode voor als je nog wat meer uitdaging wenst. Hiermee zal je het dan ook mee moeten doen totdat de campaign beschikbaar komt op PS4 en Xbox One.

De game laat zich best vlot besturen met een controller, al lijkt deze soms wat te gevoelig afgesteld. gelukkig kun je in de opties dit naar wens aanpassen. De Ui verleent zich perfect voor consoles, waardoor je snel alle nodige icoontjes zonder problemen kan aanklikken. Speel je echter toch niet graag met een controller?  Geen nood! je kan (op PS4 althans) zonder problemen een muis en toetsenbord aansluiten om zo de game te besturen. Een zeer handige optie, want RTS games spelen nu eenmaal het lekkerste met de muis en toetsenbord combinatie.

They Are Billions is een zeer leuke RTS game geworden. Hoewel er niet veel verschillende modi zijn, weet de game toch uren te boeien. De combinatie van een RTS met survival elementen pakt hier alvast zeer goed uit en levert al snel enkele zeer spannende momenten op. They Are Billions levert hier een zeer interessante strategische game op, die het gebrek aan dit genre op de huidige  consoles zeer goed weet op te vullen. Een aanrader voor RTS fans die om welke reden dan ook liever op een console spelen.

• Zeer intense atmosfeer
  • Pittige strategische actie
  • Mogelijkheid om muis en toetsenbord te gebruiken op PS4

• Voorlopig slechts twee modes beschikbaar
  • Geen tutorials beschikbaar
8

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien