The Council

Nolan
The Council
The Council

Een vermiste vrouw, een gigantisch huis op een eiland en een handvol mensen die allemaal even verdacht lijken. Nee ik heb het niet over een nieuw Cluedo bordspel, maar over The Council. Een avonturenspel van Big Bad Wolf. Hoewel het spel al een tijdje uit is ( Maart 2018), heeft deze maand ook de laatste episode van dit meeslepen verhaal zijn intrede gedaan. Hoewel ik moet toegeven dat ondanks mijn grote liefde voor avonturen games waar elke keuze een grote impact heeft op het verdere verloop van het spel , ik nog nooit van deze game had gehoord. Maar toen ik de kans kreeg om een review te schrijven hierover, greep ik deze natuurlijk met beide handen. Wat ik van deze game vond lees je dan ook verder in deze review.

Where to begin

Wie net zoals mij nog niet bekend is met het verhaal, geef ik graag eerst een woordje uitleg. Je speelt als Louis De Richet, een jongeman in de jaren eind 1780. Nadat je een brief hebt gekregen waarin staat dat je moeder is verdwenen, vertrek je richting de plek waar ze als laatst gezien is. Namelijk het eiland van William Mortimer. Al snel ontdek je dat je niet de enige persoon bent die uitgenodigd is op het eiland, maar samen aankomt met verschillende andere mensen. Allemaal grootse personages uit de geschiedenis zoals onder andere George Washington, Napoleon Bonaparte en vele andere. Na verschillende gesprekken ondervind je dat iedereen op het eiland iets te maken heeft met uw moeder, en waardoor iedereen dus even verdacht is aan haar verdwijning. Wat mij direct opviel toen ik het spel begon te spelen, was het huis. Dit is echt magnifiek. De grootte hiervan is voor een spel als dit echt immens, met gangen waarin je kunt verdwalen en kamers die dubbel zo groot zijn als mijn appartement, allemaal versierd met schilderijen die je in het echt ook kunt gaan bezoeken. En al deze schilderijen zijn dan ook nog eens prachtig gedetailleerd. Alles hieraan is gewoonweg prachtig. Na een kleine introductie van sommige personages is het tijd om naar bed te gaan, zodat je de volgende ochtend met je onderzoek naar jouw verdwenen moeder kunt beginnen.

Niet alles is wat het lijkt

Na uw eerste nacht in dit prachtige huis, blijkt dat je moeder niet zomaar verdwenen is, en dat niet iedereen een even goede band had met haar. Haar verdwijning wordt dus mysterieuzer, evenals de reden waarom iedereen is uitgenodigd op dit eiland. De keuzes dat je hier begint te maken gaan een grote impact hebben op uw relaties met de andere gasten. Doorheen dit paleis vindt je genoeg clues om heel veel te achterhalen. Maar wees voorzichtig welke tactieken je gebruikt bij het ondervragen van de gasten. Waar de ene kwetsbaar is voor psychologische vragen, zijn de andere misschien immuun voor. En bij de verkeerde vragen gaan de gasten minder willen uitleggen waardoor je heel veel hints kunt missen. Al een geluk beschik je over een skilltree, waardoor je je kansen dat je de juiste vragen stelt verhoogt kan worden. Let natuurlijk ook wel op welke skill je waar gebruikt, want deze zijn niet gratis. Door middel van verschillende drankjes die je ook doorheen het huis vindt kan je deze wel terug aanvullen.

Keep your head in the game

Het ondervragen van de verschillende gasten en het vinden van clues is natuurlijk niet het enigste wat je als detective moet doen. Het moeilijkste moet nog komen, de puzzels. Deze zijn op zijn minst niet makkelijk te noemen. Je kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar antwoorden in de buurt van de puzzel, en alles analyseren. Maar het meeste moet nog zelf gedaan worden door goed denkwerk van de speler. Ik herinner mij zelf een aantal puzzels waar ik toch wel een uurtje aan vastzat. Voor een spel als dit zijn deze puzzels een heel leuk extraatje. Ze zijn heel creatief en geen enkel puzzel is hetzelfde.

Spend them wisely

Zoals vermeld in mijn intro is dit een episodic game. Na elke episode krijg je te zien welke keuzes gelukt zijn en waarin je gefaald hebt. Ook krijg je te zien wat de alternatieve wegen waren dat je kon volgen. Wat je dan ook krijgt is xp per gelukte activiteit, items dat je gevonden hebt en dingen dat je gedaan hebt. Deze xp zorgt ervoor dat je een level omhoog kunt gaan en skill points krijgt. Met deze skillpoints kan je verschillende ondervragingsmethodes vrijspelen. Kies goed uit welke dat je kiest aangezien je ze niet allemaal kunt pakken. Een juiste aanpak is er niet echt aangezien ze allemaal evenveel belang hebben in het spel. Wie goed zoekt in de game kan ook verschillende boeken vinden, die je aan het begin van een episode kunt lezen. Deze geven u ook een permanente skill.

Sounds and visuals

De muziek die gebruikt wordt in dit spel is rustgevend. Het klinkt zeer simplistisch, maar het werkt wel. Het leidt niet af van alles wat gedaan moet worden. Ook de voice actors vind ik persoonlijk heel aangenaam om naar te luisteren. Qua Visuals heb ik het al gehad over het huis, dat ikzelf echt prachtig vind. De details, de kunstwerken en de omvang zijn subliem. Het enige waar ik mij een beetje aan stoorde was dat de personages weinig tot geen gevoelens uitte. Ook hun ogen lijken zielloos. Maar buiten dit is alles aan dit spel echt prachtig.

The council is een prachtig avonturenspel voor zowel mensen die niet bekend zijn met dit genre, als voor mensen zoals mij die dit heel graag spelen. Met de vele keuzes en mogelijkheden die dit spel te bieden heeft, kan je dit spel elke keer op een andere manier ervaren. De prachtige Visuals zorgen ervoor dat je bij elk schilderij even blijft staan om dit nader te bekijken. Al bij al een pracht van een spel dat zeker de moeite waard is om te spelen.

• Veel variatie
  • Zeer goed verhaal met leuke twist
  • Prachtige visuals