The Church in the Darkness

Robin
The Church in the Darkness
The Church in the Darkness

Vrijheid… Het hoogste goed der mensheid maar of je deze nu moet gaan zoeken door je aan te sluiten bij een sekte in de jungle van Zuid-Amerika durf ik te betwijfelen. Nochtans klinkt een game gebouwd rond een illustere sekte meer dan een leuk uitgangspunt. Is het dat ook? Bidden en afwachten dus.

Freedom Town

In 1967 richten Isaac en Rebecca Walker de Collective Justice Mission in Oakland, Californië op. Een religieuze groepering gestoeld op integratie, gelijkheid en socialisme.

Zoals het een goede sekte betaamd belooft het haar volgelingen uiteraard ook nog eens de hemel op aarde. Jaren leek dit goed te gaan tot ze vervolgd werden door de Amerikaanse regering en de inmiddels 500 leden tellende cult noodzakelijkerwijs moest uitwijken naar de jungle van Zuid-Amerika. Gevolg hiervan was dat de familieleden van de volgelingen weinig tot geen contact meer hadden en dat is waar jij op de proppen komt.

Reddende engel

Je gaat als Vic, een ex-politieagent, in Freedom Town op zoek naar je neef Alex. Het zal echter geen “walk in the park” worden want overal staan wachters opgesteld waar je dient voorbij te raken. Dit kan door middel van vuurwapens maar het best doe je dit stealthgewijs. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijg je zichtbare aanwijzingen waar ze staan opgesteld en in welke richting ze kijken en hoe ver hun gezichtsveld reikt.

Wat meteen opvalt is hoe deze game zich laat spelen. Een topview stealthgame met eenvoudige maar intuïtieve controls. Alleen laat die topview zich niet altijd even goed bedienen. Het beeld draait niet mee wat best vervelend is maar is naar mijn mening ook net teveel ingezoomd. Hierdoor zie je sommige vijanden net te laat om tactisch te kunnen zijn.
Ook staan vijanden dicht opgesteld bij hoge bomen en zie je ze niet echt staan vanwege het vogelperspectief.

Stealth teleur

Verwacht van deze game geen hoogstaande stealthactie zoals we die kennen van Metal Gear Solid of Splinter Cell. Daarvoor kan je net iets te direct op je vijanden toe rennen en ze een kopje kleiner maken of ze in een coma leggen met de nodige chloroform.

Her en der staan er ook alarmposten opgesteld die je kan uitschakelen. Hiervoor heb je wel de nodige materialen nodig.
Die materialen vind je in huizen van Freedom Town. Naast het nodige gereedschap tref je hier ook medicijnen en mogelijke brieven en notitie’s aan die je zoektocht naar Alex kunnen vergemakkelijken.

You only get one shot

Het spel kent meerdere einde’s maar je hebt maar één leven. En da’s vrij irritant. Want als je per ongeluk een wachter tegen het lijf loopt die je niet gezien had vanwege de beperkte topview ben je er al snel aan voor de moeite. Ook kan je op het eerste gezicht mensen tegen komen waartegen je kan praten maar die je alsnog naar de eeuwige jachtvelden knallen. Zeer frustrerend!  Als je geluk hebt verlenen Isaac en Rebecca je nog enige gratie en krijg je nog een kansje maar zoniet is het over en uit.

I only need one shot

Daarom heb ik deze game dan ook maar één maal uitgespeeld en konden de andere einde’s me niet boeien. Daarvoor is deze game me iets te simplistisch ondanks dat het best enkele aangename spelelementen bevat. Zo start je elk nieuw spel op een totaal andere plek op de map en is de interactie met de bewoners van Freedom Town anders, maar kon het mijn aandacht gewoon niet vasthouden.

Conclusie

Deze game is geen Triple A game met z’n ditto prijskaartje dus in dat opzicht is het best een keer wat anders. Het spel bevat enkele leuke elementen maar de stealthactie in deze game vond ik te weinig uitdagend. Niet dat het niet fout ging af en toe. Integendeel, maar dat kwam dan vooral door het beperkte vogelperspectief wat zeer frustrerend is.
Het sekteverhaal vond ik dan wel weer leuk maar ook dat bleek niet voldoende.

Good

  • Sekteverhaal
  • Intuïtieve controls

Bad

  • Beperkte topview
  • Simplistische stealth
  • Vaak frustrerend
5.5

Middelmatig

Robin
Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password