Tennis World Tour – Roland Garros Edition

Robin

Vorig jaar, ongeveer deze tijd, reviewde Jimmy dit spel al een keer. Toen kwam het spel onafgewerkt op de markt enkel maar omdat het toernooi van Roland Garros voor de deur stond. Er waren al heel wat marketincentjes en strategieën uitgedokterd en moest de game dus nog snel voor aanvang van het Franse Grand Slam toernooi verschijnen.

Er werd ons gamers heel wat zand, of beter gezegd gravel in de ogen gestrooid want het spel had niets van de kwaliteiten van de echte tennissterren.  Jimmy gaf deze game dan ook terecht een  onvoldoende. Is deze game na z’n vele updates nog steeds dezelfde bagger of voegt deze Roland Garros DLC een jaar later alsnog iets toe?

TENNIS WORLD HOUR

Wel bovenstaande titel verklapt het eigenlijk al een beetje… Niet dus, want na een uurtje won ik met onze David Goffin vlot van Federer op de zwaarste moeilijkheidsgraad. Eigenlijk maakte Roger enkel punten als hij een ace sloeg en mijn besturing weigerde om ook maar enige moeite te doen om een arm uit te strekken naar, akkoord, een loeiharde opslag.
Of wanneer ik aan het net stond en ik plots zonder reden naar de andere kant opliep dan ik van plan was.

ALTIJD DUBBELE FOUT?

Is het spel dan echt nooit leuk en zijn er geen goeie dingen aan? Ik vind de uitwerking van de opslagen best goed gedaan eigenlijk. Het vraagt toch enige oefening om je opslagen naar het niveau van Nadal te brengen en de bal precies te plaatsen waar je hem hebben wil. Als je toch succesvol van de baseline naar het net loopt en met een mooie volley het punt afmaakt geeft dit best enige voldoening. Alleen loopt de weg daar naartoe zo stroef. En soms loopt het helemaal niet!

ANIMATIG

De animaties in het spel, de souplesse van je spelers is soms zo dermate pover dat het lijkt alsof er veteranen gevangen zitten in het lichaam van wat een topsporter zou moeten voorstellen. Dat zou best jaren geleden nog vergeven kunnen worden maar sinds de Topspin-serie weten we dat het allemaal wat vlotter en realistischer kan. In die game mepte je echt op een bal. Liep je vlot over de court van voor naar achter, van… jawel, links naar rechts dat het een lieve lust was. Dus een oogje dichtknijpen voor de matige animaties in deze game anno 2019 gaat me veel te ver.

CAREERMODE

Even dacht ik toch nog wat enthousiast te kunnen worden toen ik de carrièremodus opstartte. Nadat ik, uit de weinige opties die er waren m’n “eigen” speler had aangemaakt kreeg ik de melding dat ik rekening moest houden dat m’n speler niet teveel toernooien na elkaar moet spelen of te verre reizen zou maken want dat dit hem uitput. Ik dacht… dit verdient een kans want dit lijkt op enige diepgang tot ik na een toernooi gewoon op een vakje met REST moest klikken en hij weer zo fit als een hoentje was…

Of die keer dat ik mijn balplaatsing kon verbeteren door 10 keer de bal in een bepaald vak te slaan. Zou perfect zijn als ik dit moest verdienen door dit in pakweg 15 beurten te halen. Toch? Maar als je daar gerust 100 kansen voor mag gebruiken voelt het als overbodig tijdverdrijf aan.

Wat me overigens ook mateloos irriteerde was dat de richting van de bal al aangegeven wordt door een soort schaduw waar deze terecht zal komen. Dit haalt elke spanning weg of een bal in of out zal vallen. Zo zal je dus nooit rennen achter een bal waarvan je al, vanaf je tegenstander de bal raakt, weet dat die out zal zijn. En tot overmaat van ramp roept de umpire ook gewoonweg vaak out als een bal in is en klopt de commentaar bij de wedstrijd niet met wat er in de rally zonet is gebeurd.

CONCLUSIE

Deze DLC lijkt verpakt als een stand-alone Roland Garros game. Maar buiten wat gelicentieerde terreinen en de toevoeging van Nadal, Mladenovich en een aangepaste user interface merk je daar niks van. Waar ook niks meer van te merken is is dat de ontwikkelaar ex-TopSpin makers in de rangen heeft rondlopen. Tenzij de camerastandpunten dan. De review van Jimmy van een jaar geleden slaat na deze DLC nog steeds de nagel op de kop. En ik weet stiekem zeker dat ook hij wou dat deze Roland Garros toevoeging de score van 4,5 zou doen vergeten. Sorry Jimmy, sorry gamers en tennisfanaten… Het is niet anders.

• Roland Garros courts
  • Uitwerking opslag

• Stroeve, houterige animaties