Team Sonic Racing

Jimmy Verwimp
Team Sonic Racing
Team Sonic Racing

Sonic verruild wederom zijn benenwagen voor een echte wagen – of beter een race kart -, om samen met vriend en vijand het tegen elkaar op te nemen in allerhande races en events. Het is ondertussen alweer geleden sinds 2012 met Sonic and Sega All-Stars Racing Transformed dat Mario concurrentie heeft gekregen in het kart-genre van zijn goede vriend Sonic. Gaat het hier om geduchte concurrentie, of is het niet meer dan een smaakmaker tot Crash Team Racing later dit jaar verschijnt? Wij zochten het voor je uit!

Zoals ik net al zei, is het alweer even geleden dat er een karting game is verschenen met Sonic en zijn vrienden in de hoofdrol. In tegenstelling tot de Sonic and Sega All-Stars Racing-games, zijn er in deze titel enkel personages uit het Sonic-universum beschikbaar. Geen probleem natuurlijk, want dit universum kent ruimschoots genoeg personages. Al hebben een deel hiervan weliswaar veel minder charisma dan pakweg een personage als Ryu Hazuki of AiAi uit respectievelijk Shenmue en Super Monkey Ball, om er even twee op te noemen. Maar goed, het draait hier nu eenmaal niet om de personages, maar wel om het racen. Dus laat ons het daar eens over hebben.

Story mode

Allereerst zullen we het even hebben over de Story mode van deze game, want je leest het goed, dit is een kart-racer met een story mode. Of dit al dan niet overbodig is laten we even in het midden, het is tenslotte eens wat anders. Sonic en Co worden in de story mode uitgedaagd om allerhande snelle voertuigen uit te testen in verscheidene racing events. Uiteraard draait Sonic daar zijn hand niet voor om, want hij is natuurlijk best wel wat snelheid gewoon. Gaandeweg zal je verschillende soorten races moeten uitrijden om zo verder te raken in het verhaal. Het is in wezen even simpel als het klinkt. Af en toe zal je een ander soort event moeten uitrijden dan een standaard race. Denk bijvoorbeeld aan een event waarin je zoveel mogelijk ringen moet verzamelen, of zo snel mogelijk dicht naast de bekende checkpoint paaltjes moet driften om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Hierdoor ontstaat er net genoeg variatie in de story mode.

Op gebied van gameplay moet je er wel rekening mee houden dat je hier een team-racer gaat. Dit wil dus zeggen dat je niet solo rijdt, en rekening moet houden met twee teamleden. Het nadeel hiervan is dat wanneer jij als eerste de finish behaald, en je twee computergestuurde teamleden laatste zijn, je dus alsnog de race zal verliezen. Hierdoor zal je af en toe, of zelfs regelmatig naargelang je geluk (of pech), gefrustreerd kunnen raken. Je hebt hierdoor je overwinning immers niet altijd in de hand. Op zich is het best een leuk concept en een aangename frisse wind in het genre maar in de praktijk werkt dit helaas frustrerend vanwege af en toe incompetente teamleden. Gelukkig kun je deze mode wel samen met je vrienden via split screen spelen, een optie die de fun van deze mode meteen weet te verviervoudigen!

Voice acting from hell

Verder is het verhaal ééntje zoals dertien in een dozijn, niets wereldschokkends met andere woorden. Het verhaal wordt gebracht door ingesproken scenes maar zijn helaas tenenkrommend slecht uitgevoerd. Ik kraak uiteraard niet graag iemand zijn of haar werk af, maar helaas kan het soms niet anders. Zoals het momenteel klinkt, lijkt het alsof men enkele random mensen van het straat heeft geplukt en deze snel even alle teksten heeft laten inspreken. Je waant je hierdoor weer terug in het tijdperk dat stemmen in games iets nieuws was. Zo erbarmelijk is het gesteld met het geleverde stem werk. Op zich geen ramp, want het verhaaltje is zo saai dat je onder andere dankzij deze acteer prestaties het merendeel toch zal skippen. Al is het uiteraard jammer dat hier niet meer moeite is ingestoken.

Long live multiplayer

Na het singleplayer gedeelte is het natuurlijk tijd om ook de multiplayer te checken. Het is ook hier dat de meeste fun te beleven valt. Niets is tenslotte leuker om samen met je vrienden te spelen, of net elkaar tegen te werken. Het grote verschil hier zit hem in het feit dat je nu kan samenwerken met je vrienden, en niet de duffe computergestuurde teamgenoten. Je kan nu tenminste samenwerken met iemand om zo als team de overwinning te behalen. Iets wat zeer welkom is in deze story mode. Zo is het mogelijk om met andere spelers items te sharen, of elkaar wat te boosten. Jammer genoeg houdt het daarmee eigenlijk al meteen op. Erg veel diepgang zit er dus niet in, maar het speelt wel lekkerder weg dan met AI-teamleden. Waar ik trouwens ook best wel voor te vinden ben, is het feit dat wanneer een online lobby niet vol zit, de lege plekken worden toegewezen aan AI-racers, waardoor je toch met het maximum aan tegenstanders kan racen. Hierdoor valt er online altijd wel iets te beleven, zelfs met maar een paar menselijke tegenspelers.

Ongeïnspireerd

In tegenstelling tot games van de concurrentie voelt deze game af en toe best ongeïnspireerd aan. Hierbij komen we dan meteen bij één van de zwakste elementen uit deze game, en dat is de tracklist. Nergens heb je het gevoel dat je op een interessante of memorabele track rijdt. Hoewel er veel te zien is op elke track is er nergens een element aanwezig dat opvalt of bijzonder aanvoelt. Ze lijken dan ook maar snel in elkaar geflanst te zijn zonder enige vorm van liefde voor het product. Hetzelfde geldt voor de bruikbare items, die rechtstreeks uit Mario Kart gekopieerd lijken te zijn, hetzij dan met een eigen skin. Nu toegegeven, dit is moeilijk te vermijden gezien Mario kart nu eenmaal de grondlegger is van het genre, toch slaagt die reeks er keer op keer in om interessante tracks en items te brengen. Wat echter wel goed zit is de besturing van de karts. Deze laten zich na enige oefening zeer vlot besturen. Het is in het begin een beetje wennen als je Mario Kart gewend bent, maar je zal al snel racen als een pro. Helaas gooit de framerate af en toe wel wat roet in het eten, want deze is niet altijd stabiel. Vooral in de drukkere tracks kan je hiervan last hebben.

Wat verder dan weer wel weer een leuke toevoeging is, is de mogelijkheid om je karts te customizen. Na elke race krijg je credits waarmee je, zoals in veel andere games van deze tijd, loot boxes kan aanschaffen. Hiermee unlock je random items waarmee je je karts kan aanpassen. Deze aanpassingen zijn niet alleen maar cosmetisch van aard, maar ze dragen ook daadwerkelijk bij tot de stats van je kart. Tenslotte is het ook mogelijk om deze van een nieuw likje verf te voorzien, waardoor je jezelf nog meer kan uiten bij de keuze van je bolide.

Het lijkt in mijn review alsof ik niet veel positief te vertellen heb over deze game, je moet tenslotte af en toe best streng zijn in een review. Toch heb ik ondanks mijn bevindingen, frustraties en de zee van middelmatigheid die deze game bied mij best goed geamuseerd. Team Sonic Racer is een degelijke karting game, maar ik moet toegeven dat ik, gezien de vorige delen, meer had verwacht. De game is niet de geduchte concurrent waarop ik had gehoopt, maar wel een zeer vermakelijke smaakmaker voor toekomstige karting games. Als je dit genre graag speelt kan je deze game met een gerust hart aanschaffen, je zal je er zonder twijfel mee vermaken tot die andere grote karting game verschijnt.

• Samenwerken in team verband
  • Geslaagde multiplayer

• Instabiele framerate
  • Ongeïnspireerde tracks en items
  • Slechte stemacteurs
7

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien