Shatter Remastered Deluxe

Shatter Remastered Deluxe
Shatter Remastered Deluxe
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Brick Breaker games kennen we al sinds midden jaren 70 van vorige eeuw. Ondanks de leeftijd van het genre blijven deze games toch wel een beetje tijdloos. Het concept is even simpel als leuk, je hebt een paddle waarmee je je een bal richting de blokjes schiet om deze allemaal weg te werken. Het genre was vooral in de jaren 80 enorm populair, met talrijke soortgelijke games die grotendeels dezelfde uitdaging boden. Kortom, als je ooit in je leven een game uit dit genre hebt gespeeld, weet je wat je van Shatter Remastered Deluxe kan verwachten, hetzij dan wel met een unieke Twist.

Zoals de titel van deze game doet vermoeden, is Shatter Remastered Deluxe een nieuwe uitgave van Shatter, die voor het eerste in 2009 verscheen op PlayStation 3. Net zoals in het origineel speel je in deze remaster doorheen tien verschillende werelden elk met hun eigen boss fight, terwijl je gebruik maakt van power-ups en speciale aanvallen.

Zuigen

Shatter Remastered Deluxe gaat verder waar games als Arkanoid en Breakout stoppen. Hoewel de gameplay grotendeels soortgelijk is, voegt Shatter toch enkele nieuwe elementen toe vergeleken met deze oude bekende titels. Je kan in deze game niet enkel het balletje terugkaatsen, maar je kan ook nog eens blazen en zuigen, en dit laatste in dit geval op een positieve manier. Door te blazen of te zuigen kan je namelijk effect op het balletje zetten om zo lastig te bereiken blokjes toch weg te kunnen spelen.

Door te zuigen kun je daarnaast ook partikels verzamelen die een energiemeter vullen die zowel een schild als een superaanval biedt waarmee je kunt verdedigen tegen aanstormende blokjes of gedurende een korte tijd met een krachtige aanval op blokken kunt schieten. De kunst is dus om zowel goed te mikken, als goed te zuigen en blazen om zo de high score te kunnen bemachtigen. Je zou hier bijna denken dat we een andere soort game aan het reviewen zijn, maar nee, we hebben het toch echt over een brick breaker puzzel game.

Het gedrag van de blokjes die je dient weg te spelen biedt ook enkele unieke spelmogelijkheden. Er zijn genoeg blokken die gewoon zitten te wachten tot ze kapot geslagen worden, maar andere zijn wat proactiever. Sommige, die worden losgeschud, slingeren willekeurig door het scherm, vaak in de richting van de peddel. Geraakt worden door een verdwaald blok heeft geen invloed op levens, maar het zorgt voor een moment van kwetsbaarheid waardoor de bal een kans krijgt om voorbij je paddle te komen, en je zo dus wel een leven kwijtspeelt. Op tijd blokken is dus de boodschap.

Level design

De inventiviteit van Shatter strekt zich ook uit tot het levelontwerp. Met horizontale, verticale en zelfs ronde level lay-outs, is de positie van de knuppel en de manier waarop de bal door het gebied kaatst voortdurend aan verandering onderhevig, waardoor er voldoende variatie ontstaat in de levels.

Er zijn ook verschillende soorten blokken aanwezig, zoals een soort die je meerdere keren moet raken om weg te spelen, blokjes die de bal proberen weg te blazen, exploderende blokken, die ook alle blokken rondom vernietigen en noem maar op. Er zijn ook een paar power-ups die de actie aanzienlijk veranderen als je ze opraapt. Unstoppaball verandert de bal in een destructieve massa die een momentum heeft zodat deze door alle blokken vliegt zonder teruggekaatst te worden. Manueveraball maakt de bal veel gevoeliger voor de invloed van je geblaas en gezuig, waardoor je de bal precies naar je beoogde doel kunt sturen.

Boss

Om de game gevarieerd te houden, zijn er verschillende eindbaasgevechten. Elke baas heeft zijn eigen zwakke punten en tactieken, en vereisen telkens een specifieke aanpak om deze te verslagen. Hoewel het klinkt alsof deze een extra grote uitdaging zijn, kan je ze voornamelijk bekijken als een wat spectaculairdere puzzel. Op geen enkel moment voelen de bosses oneerlijk of frustrerend aan, waardoor de flow van de game lekker doorgezet wordt tijdens een boss.

Alle bosses van Shatter Remastered Deluxe kan je trouwens ook terugvinden in de boss attack challenge mode, waarin het aan jou is om zoveel mogelijk punten te scoren terwijl je zoveel mogelijk van deze bosses op rij verslaat.

Leaderboards

De flow van het spel is overigens vrij repetitief. Spelers spelen levels uit, vechten tegen een eindbaas, gaan naar de volgende wereld, en daar begint dit proces opnieuw. Gelukkig is de gameplay leuk genoeg zodat dit niet al te snel gaat vervelen. Om het sleur toch te doorbreken zijn er ook interessante bonuslevels toegevoegd.

De bonuslevels bestaan uit een vrij eenvoudig concept, en komt eigenlijk neer om een spelletje Pong te spelen met drie ballen. Het doel van deze bonusronde is om deze ballen zo lang mogelijk in play te houden om zo meer punten te verzamelen. Verder vullen deze levels ook de power-up balk, zodat spelers meteen een voordeel hebben als ze aan het volgende level beginnen. Het is een eenvoudige, maar wel erg leuke toevoeging die de gameplay even doorbreekt om meteen weer gefocust te raken voor de volgende levels.

Een ander wapenfeit dat ervoor moet zorgen dat de game niet saai wordt en bijna oneindig herspeelbaar maakt zijn de online leaderboards. Aan het einde van elke wereld kan je zien hoeveel punten je hebt weten te behalen, en wat jouw ranking is tegen vrienden of de rest van de wereld. Het zorgt ervoor dat je telkens weer opnieuw wil proberen de hoogste score te behalen, waardoor Shatter Remastered Deluxe langer interessant blijft dan je in eerste instantie zou verwachten.

Audiovisueel

Shatter Remastered Deluxe ziet er geweldig uit, de originele game was al prachtig, maar deze remaster haalt alles uit de kast om de visuals te verbeteren. De game biedt verschillende heldere kleurenschema’s en achtergronden voor elke wereld.

De soundtrack van deze game is een geweldige verzameling melodieuze elektronische muziek die de game een machtige sfeer bezorgen. Zelden zet ik de muziek van een game luider, maar bij Shatter Remastered Deluxe heb ik dit toch degelijk gedaan. Vaak zet ik bij puzzel games na een tijdje de gamemuziek uit om naar eigen playlists te luisteren, maar dat is iets wat bij deze game niet snel zal gebeuren. De game is dan ook op zijn beste met de muziek lekker luid en je lichten uit zodat je ten volle kunt genieten van de audiovisuele prikkels die de game biedt. Zeker wanneer je over Ambilight of Phillips Hue die op je tv reageert beschikt is het genieten geblazen. Tot slot is ook de UI bijgewerkt, waardoor deze strakker en moderner oogt.

Shatter Remastered Deluxe is een geweldige mix van de klassieke brick breaker games met nieuwe en modernere elementen. Hoewel we hier met een remaster van een game uit 2009 te maken hebben merk je aan de gameplay absoluut niet dat de gameplay alweer enkele jaren oud is. Deze heeft de tand des tijds enorm goed doorstaan. Samen met de opgewaardeerde visuals en het prachtige geluid zorgt Shatter Remastered Deluxe voor een onvergetelijke en verslavende puzzelervaring. Het enige dat wat roet in het eten kan gooien is dat de game nogal repetitief is en dat deze in één namiddag volledig kan worden uitgespeeld. De game is hierdoor vooral geschikt om af en toe tussendoor te spelen.

• Prachtig gebruik van kleuren
  • Sfeervolle muziek
  • Leaderboards