Ride 3

Ride 3
Ride 3
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:, , Uitgever:Getest op:

Sport- en racegames zeggen me normaal weinig. Nu wou ik in de maand December een rustigere maand hebben qua games en reviews en zag ik een racegame wel zitten. Toen Ride 3 me werd aangeboden nam ik het daarom ook met veel plezier aan. Hoewel ik de eerste 2 games nooit heb gespeeld weet ik wel dat er vaker wordt gesproken over een ‘Gran Turismo van motoren’. Nu heb ik voor deze game uitgebreid mijn tijd genomen en kan ik jullie voorzien van een eerlijke review.

Let’s ride!

Ik heb geen ervaring met de motor. Ooit heb ik er wel achterop gezeten maar ik heb er nooit mee gereden. Ik heb de indruk dat dit in mijn nadeel pleit. Deze game gaf me vanaf het eerste moment de indruk dat, onder andere, echte ervaring op de weg mij de das om deed. Zodra je de game opstart begin je bijvoorbeeld aan je eerste race. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik tegen de vlakte ging omdat ik het beest van een motor niet onder controle kon houden. Gelukkig had deze eerste race niks te maken met de rest van je carrière. Daarna begint het verhaal pas echt. Ik was aangenaam verrast van de veelzijdigheid van het aanbod. De game voorziet motoren, bijkomend materiaal en racen van verschillende soorten in de motorsport. Hierdoor komt er genoeg variatie in de game om te kunnen spreken van een veelzijdige en afwisselende racegame. De sleur die in sommige andere racegames kan sluipen zul je hier niet tegenkomen.

En dan het echte werk.

Vanaf dan begin je aan je carrière. Doorheen de game merk je dat het aanbod aan motoren enorm is. Ik kan me alleen maar inbeelden dat fanatiekelingen van motoren hier wild van zullen worden en hun droommachine kunnen samenstellen. Ik zeg nu opzettelijk samenstellen omdat je kan gaan tot in de kleinste details van de motor. Alles wat een beetje invloed heeft op het rijgedrag van je motor kan je aanpassen en bijstellen. Ik ben echter, zoals ik al zei, een absolute leek qua motoren en racegames in het algemeen en schoot hier duidelijk te kort. Hoe ik de remmen of vering van de voorzijde van mijn motor kan bijstellen ten opzichte van mijn achterzijde boeit me langs geen kanten. Ik voel wel dat dit verschil maakt en ben zeker dat mensen met een basis aan kennis en ervaring hiermee grote resultaten kunnen behalen maar ik helaas niet.

Een game van details.

Dat de game veelzijdig is en je alles, en dan bedoel ik eigenlijk ook alles, kunt aanpassen en bijsturen heb ik al duidelijk gemaakt. Je kan het zo gek nog niet bedenken of het zit in de game verwerkt. Het gaat van de aankoop van kledij en helmen van ongelooflijk veel merken tot een overaanbod van motoren. Ik vind het belangrijk om dit te herhalen omdat dit de grootste troef is van deze game. Het gaat volgens mij zo breed dat het je zal verrassen en verbazen terwijl je weet dat het in de game is verwerkt. Maar dan komen we tot de rest van de game. Ik had het erg lang moeilijk met de circuits. Niet dat ze slecht zijn afgewerkt of visueel niet mooi zijn, ik heb het moeilijk met de instellingen van het zichtveld. Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn zicht niet ver reikte en ik daardoor te laat kon inschatten wat de volgende bocht ging zijn. Hierdoor zat ik vaak al te te ver tegen te hoge snelheid of kon ik mijn voorbereiding slecht opbouwen. Er zijn inderdaad wel richtlijnen die je helpen met je snelheid en richting.

conclusie:

De game loopt over van details en veelzijdigheid. Deze game is duidelijk gemaakt voor motorliefhebbers en race fanatiekelingen. De game is echter niet geschikt voor nieuwkomers tot het genre zoals mij die wel respect en bewondering kan hebben voor een prachtige machine zonder er echt kennis van te hebben. Het racen komt op datzelfde neer. Nieuwkomers zullen overweldigd zijn door de details die de nodige aandacht vragen om de gewenste resultaten te behalen maar kenners zullen helemaal uitleven in de mogelijkheden en opties. Persoonlijk voelde ik me als nieuweling tot de reeks niet welkom geheten door de game. Ik erken de veelzijdigheid van de game met zijn verschillende soorten aan races en motoren maar blijf met het gevoel zitten dat ik deze nooit heb kunnen appreciëren. Dit komt vooral door het gebrek aan, duidelijk, nodige opleiding voor nieuwe spelers.

• enorm realistisch
  • aanbod van motoren en accessoires is immens

• zichtveld tijdens racen is niet aangepast aan hoge snelheden