Override: Mech City Brawl

Override: Mech City Brawl
Override: Mech City Brawl

Een bende gigantische robots die elkaar aflappen tussen een hoop gebouwen en alles verwoesten. Sounds like fun, right? Override: Mech City Brawl is een game die exact dit aanbiedt. Met veel geuren en kleuren ook! Laten we zien wat ik er van vond.

No Gear, No Glory

Soms kan het leven echt gemakkelijk zijn. Je zet je console aan, je pakt samen met een kameraad een controller vast en je geeft elkaar een goed pak slaag in een enorme robot. Simpel maar elegant! Je hebt keuze uit 12 gigantische robots in verschillende arena’s. Je hebt trouwens voor ieder wat wils qua keuze in Mech’s: groot en stoer, klein en fijn, traag maar raak. Noem maar op! De robots zijn trouwens ook zo sterk dat ze gewoon los door de gebouwen lopen, het kleinste tikje is genoeg om een volledig gebouw te laten instorten in eender welke arena. Wat wel een beetje jammer is, is dat de arena’s een beetje aan de kleine kant zijn. Ergens is dit ook wel te begrijpen. Anders zou je heel de tijd als een lafaard weglopen van je tegenstander.

Elke Mech heeft verschillende aanvallen. Je hebt linker en rechter arm en uiteraard ook linker en rechter voet. Elke ledemaat heeft een aparte knop om deze te bedienen. Je kan deze ook lang blijven indrukken zodat je thrusters je slag of stamp nog steviger kunnen maken. Ook kan je in de lucht springen en zweven en vanuit de lucht aanvallen. Als je in de lucht hangt en je laat beide voeten chargen dan schiet je als een pijl naar beneden! En als je dan een beetje goed richt, raak je ook je tegenstander. Als laatste heb je nog de special moves en de ultimate move. De special move kan je gebruiken als één van de balkjes in de special meter is gevuld. Deze aanvallen doen meer schade dan de gewone en zorgen ook voor coole effecten! En de ultimate move is vanzelfsprekend nog cooler. Als je serieus op je neus krijgt en een klein inhaalbeweging moet doen wordt deze move beschikbaar en haal je alles uit de kast om toch nog kans te maken om dit gevecht te winnen.

Het hele vechtsysteem zit leuk in elkaar maar is jammer genoeg niet zo vlot in de omgang. Het speelt allemaal best houterig. Zo kan je bijvoorbeeld niet van richting veranderen als je een aanval aan het opladen bent. Dat begint na een tijdje best te storen.

Campaign

Ken je Pacific Rim? Wel, de campaign van Override: Mech City Brawl lijkt hier een beetje een goedkoop afkooksel van. Je start de campaign met één bepaalde Mech. Hier doe je wat gevechten mee tegen de grote aliens die overal op de map tevoorschijn komen. Je moet deze dan zo snel mogelijk uitschakelen om verder te gaan in het verhaal. In elk level dat je speelt leer je ook een nieuwe vijand kennen. Je hebt aliens (of de Kaiju van Pacific Rim) die zuur spuwen, snel lopen, traag zijn maar veel schade toebrengen. Eens je het verhaal van een Mech uit hebt gespeeld ga je over naar de volgende. Op zich een goed systeem om alle Mech’s wat beter te leren kennen en zo je favoriet er te kunnen uitpikken maar dit gaat echt snel vervelen omdat het best eentonig en langdradig is. Dit mocht gerust kort en krachtig zijn.

Een leuke reward die je na sommige missies krijgt is een skin voor je Mech. Je hebt meer als 10 verschillende skins voor de 12 verschillende Mechs. Het skin-systeem is een beetje zoals dat van Overwatch. Je hebt je standaard skin, die kan je dan van kleur veranderen. Dan heb je zeldzamere skins die er weer helemaal anders uitzien als de originele.

Mech Garage

Als je de campaign speelt, speel je verschillende onderdelen vrij om je Mech te kunnen verbeteren. Tijdens het vechten zijn er wapens die worden gedropt in de arena. Deze kan je aanpassen door je Mech te upgraden met betere wapens. Je kan ook 4 slots vrijspelen om onderdelen van je Mech zelf te verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld een mod installeren zodat je meer stamina hebt. Je verzamelt ook tijdens het vechten Research Points die je kan spenderen om de aspecten van je Mech te boosten. Zo kan je je thrusters en armor verbeteren en maak je meer kans om je tegenstander neer te halen! Dit systeem is helaas niet echt baanbrekend maar wel een leuke toevoeging aan de game.

Override: Mech City Brawl is best een toffe game als je deze tegen iemand speelt naast jou in de zetel. Voor de rest gaat deze best snel vervelen omdat het allemaal nogal ééntonig is. Ook het vechtsysteem is in orde maar veel te houterig naar mijn gevoel. De campaign is het minst interessante in de game. Eindeloos wat aliens (of Kaiju) verslaan tot je erbij neervalt. De rewards die je dan krijgt om je Mech te verbeteren in de Mech Garage zijn best fijn maar niets baanbrekend.

• Couch co-op
  • MECH SMASH

• Speelt heel houterig