God of War

God of War
God of War
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Een titel waar we allemaal lang hebben op moeten wachten, en eindelijk is hij er! Was het het wachten waard of is de boze Spartaanse god niet op zijn plaats anno 2018? Waarom de Noorse mythologie en niet meer de Griekse? Allemaal vragen die we voor jullie nu zullen beantwoorden in deze review.

Vader en zoon

Meestal eindigen de meeste verhalen met een triestige dood van een personage. In God of War beginnen ze ineens met het verassen van de vrouw van Kratos, Faye. Alsook de moeder van Atreus, Kratos zijn zoon. Het doel van het verhaal is dat je als laatste wens van Faye haar assen gaat verspreiden op het hoogste punt van alle realms. Zoals je misschien al weet bestaat de Noorse mythologie uit verschillende realms (Midgard, Hellheim, Asgard,…).

Samen vertrekken ze op pad naar The Mountain in Midgard waar ze de assen willen uitstrooien. Atreus leert op rendieren jagen en laten we zeggen dat Kratos niet de meest gemakkelijke vader/mentor is. BOY, is iets wat je veel zal horen. Kratos vindt dat Atreus niet klaar voor de reis naar The Mountain. Uiteindelijk komt Atreus erachter dat zijn vader een god is, hij beseft dan ook dat er ook godenbloed in hem moet zitten. Daardoor krijgt hij nog grote allures en denkt hij dat hij ontsterfelijk is, niets was minder waar.

Heel het verhaal door zijn vader en zoon samen op pad. Vele denken misschien dat Atreus alleen maar wat in de weg zal lopen maar daar kan ik bevestigen dat dit absoluut niet het geval is. Hij heeft een grote meerwaarde tijdens gevechten. Vijanden afleiden, vasthouden, pijlen schieten, … het kan maar van pas komen als je het even moeilijk hebt tijdens een gevecht. Tijdens de reis doorheen de game zie je band tussen de twee ook enorm evolueren wat echt enorm knap is.

Temperament

In alle vorige God of War’s was Kratos de boze Spartaan die wraak wilt nemen op de Griekse goden voor het vermoorden van zijn familie. Hij werd toen gemanipuleerd door hen en heeft met zijn eigen handen zijn vrouw en dochter vermoord. Na God of War III springt Kratos van een berg en denkt iedereen dat hij niet meer zal terugkomen. Maar nu staat hij er weer met een mannelijke dos haar op zijn gezicht, een nieuwe vrouw en een zoon. Maar hoe komt Kratos nu in hemelsnaam in Midgard terecht? Ik ga uiteraard nog niet teveel verklappen maar ik kan al wel vertellen dat hij een rustig leven wou leiden.

“Knock, Knock!”, “Who’s there?”. Een onbekende man staat ineens voor je deur en nog geen twee minuten later zijn ze elkaar al aan het aflappen. De man waar hij tegen vecht blijkt geen pijn te kunnen voelen. In dit gevecht komt ook voor de eerste keer de Spartan Rage terug naar boven, waar hij met volle kracht alles kort en klein slaagt met zijn blote vuisten! Daar is de oude Kratos weer.

Zoals je misschien al doorhebt is de man aan je deur een Noorse god, met als resultaat dat Kratos zijn rustperiode officieel voorbij is. Niet alle Noorse goden komen aan bod in deze game maar er wordt wel verwezen naar bijvoorbeeld Odin en Thor. Misschien in de volgende game een potje vechten tegen hen?

Leviathan Axe

Waar zijn de iconische Chaos Blades naartoe? De vlijmscherpe messen aan kettingen lijken plaats te hebben gemaakt voor de Leviathan Axe. De bijl van zijn vrouw Faye is het nieuwe wapen waar Kratos zijn vijanden een kopje kleiner maakt. Hij kan de bijl ook kilomters ver gooien en terug roepen, vergelijkbaar met de de hamer van Thor. Een geweldige mechanic die zeer vlot aanvoelt en een grote meerwaarde is aan de game. Je kan de bijl ook upgraden met experience points en runic attacks. Deze runic attacks zijn speciale aanvallen die je kan gebruiken als het even wat teveel is. Ze bieden een groot assortiment die je speelstijl volledig kunnen doen veranderen. Je ook damage, stun of ice focussen. Voor elke vijand is een goede counter runic attack.

In het upgrade systeem zitten RPG elementen waardoor je alles kan aanpassen naar hoe je het zelf wilt. Wil je meer damage of meer defense? Of focus je je liever op het stunnen van je vijanden zodat je ongestoord wat slagen kan uitdelen? Het kan allemaal! Ook Kratos zijn armor kan upgraden en aanpassen. In elk stuk armor kan je ook enhancements steken die verschil kunnen maken tussen leven en dood. Zelfs Atreus zijn armor kan je aanpassen zodat hij doet wat je wilt. Hij kan health packs oprapen en naar je toe brengen of kan de vijanden afleiden zodat jij niet geraakt word.

End Game

Zelfs nadat je het verhaal volledig hebt uitgespeeld is er nog heel wat te doen in Midgard en de andere realms. Combat challenges in Muspelheim waar je verschillende uitdagingen moet aangaan om aan de top van de brandende berg te geraken. Waar je dan ook een van de Valkyries tegenkomt. Zo moet je er 8 verslaan om zo tot bij de Valkyrie Queen te komen. Deze zijn optionele bossfights die de moeite waard zijn! Laat ik je ook al waarschuwen, de Queen is de moeilijkste bossfight in het hele spel dus be prepared!

Ook in Niflheim is nog wat te doen. Daar kom je in een grote mistige doolhof terecht. De mist is schadelijk dus je mag er niet te lang in blijven. Het is de bedoeling dat je daar genoeg Mist Echoes verzamelt zodat je goede upgrades en gear kan krijgen. Je kan ook armor maken waardoor je langer in de mist kan blijven.

Dan heb je nog alle favors die je kan doen, deze zijn side quest die je eender wanneer kan uitvoeren. De twee dwergen die je helpen met het upgraden van je bijl en armor hebben nog best wat opdrachten voor jou. Je kan ook draken bevrijden, geesten eindelijk naar Valhalla laten gaan, …

God of War is een franchise die al een lange tijd meegaat en altijd maar in stijgende lijn blijft gaan. Ook deze nieuwste titel van de reeks is een gigantische klepper die elke PS4 eigenaar moet gespeeld hebben! Een enorm sterk en meeslepend verhaal met een sterke band tussen vader en zoon. Ookal zit Kratos niet meer in zijn vertrouwde omgeving toch blijven de goden hem achtervolgen. Grafisch  de mooiste game die ik al gezien heb op PS4! Het enige mindere is dat de finishing moves en de variatie aan vijanden nogal beperkt is. Maar dat neemt niet weg dat God of War een geweldige game is!

Omdat we bij Gamebrain niet geloven in de perfecte game (10/10) maar we toch de uitzonderlijk goede games even extra in de kijker willen zetten rijken we met trots de Gold Award uit voor God of War! Proficiat aan Santa Monica Studios en Sony! HOERA!

Gamebrain.be Gold Award

• Beste God of War game ooit
  • Grafisch pareltje