Ghost Recon: Breakpoint

Robin
Ghost Recon: Breakpoint
Ghost Recon: Breakpoint
Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Toen in 2017 Ubisoft op de proppen kwam met Ghost Recon Wildands was niet iedereen daar even tevreden mee. In de eerste plaats Bolivia, waar de game zich afspeelde, omdat het werd voorgesteld als een land in de ban van wijdverspreide drugshandel. In de tweede plaats was er onvrede bij de trouwe Ghost Recon fans. Hun eerder lineaire, tactische mil-sim shooter moest plaats ruimen voor een open wereld. Voor de ene een verademing want nu kon elke missie aangepakt worden wanneer en hoe zij het wilden, voor de andere een saaie opeenvolging van steeds hetzelfde soort opdrachten en saaie optionele missies. En hoewel ik de old-school Tom Clancy hoogdagen mis kon ik me, vooral in co-op, uren amuseren in Wildands en bood de open wereld toch net dat tikkeltje meer tactische vrijheid. Zou Ubisoft met deze Ghost Recon Breakpoint deze keer iedereen tevreden kunnen stellen?

Auroa

Plaats delict is deze keer een fictief eiland, Auroa. Een soort Silicon Valley-achtig gebied waar techneut Jace Skell, van Skell Technology, met behulp van drones een betere wereld wil oprichten. Maar vermits mooie liedjes nooit lang duren liggen er ook hier kapers op de kust. Een groep ex-Ghost leden, genaamd The Wolves onder leiding van Cole D. Walker (Jon Bernthal) , infiltreren het eiland en slagen erin de drones te gebruiken om vijanden op afstand te houden. Wanneer jij aangesteld wordt om orde op zaken te stellen op Auroa gaat het meteen mis. De drones knallen de helikopters van de Ghosts uit de lucht. Jij, Nomad, begint aan een eenzame missie op zoek naar overlevende strijdmakers en gerechtigheid.

Frames Per Schoonheid

Wat meteen opvalt, na je crashlanding, is hoe mooi Auroa er uit ziet. Zeker wanneer de tropische stormen over het eiland razen. Zo heb ik best veel screenshots genomen voor deze review omdat ik vaak onder de indruk was van het mooie eiland maar zoals mijn grootmoeder zaliger ooit zei: “Van een schoon tafel alleen kan je niet eten.” klopt dit helaas ook voor deze game. Screen tearing, framedrops, stroeve controls bij het schieten, beweging van je personage, doorbreken vaak die schoonheid. Screentearing en framedrops vallen het meeste voor binnenin gebouwen tijdens drukkere gevechten. In de buitenlucht kwam dit amper voor.

De framedrops in voertuigen van de open bèta is wel volledig verdwenen al blijft de besturing op de motor ronduit slecht te noemen. Ook de AI kan behoorlijk dom en suïcidaal uit de hoek komen. Zo komen ze vaak in grote getallen als rijp slachtvee afgelopen op de plek waar net één van hun makkers is neergeschoten, iets wat het opruimen van een hideout wel heel makkelijk maakt. Ik raad jullie dan ook aan om toch te kiezen voor een zwaardere moeilijkheidsgraad zodat je toch wat tactischer te werk moet gaan. Dit technische aspect en de nodige bugs die hier en daar opduiken geven me het gevoel dat deze game te vroeg uitgegeven is. Patches zullen het nodige werk nog wel doen maar zo beloon je eigenlijk meer de gamer die na een half jaartje dit spel koopt i.p.v. zij die hem op dag één aanschaffen.

Loot

Nieuw in de Ghost Recon franchise is de introductie van loot. Het hele eiland is geplaveid met lootboxes en ook omgelegde vijanden kunnen je nieuwe wapens of gear opleveren. Dit werkt misschien voor een game als The Division maar zorgt voor een identiteitscrisis voor deze franchise. Het hoort gewoon niet bij Ghost Recon. Daarenboven heeft het weinig zin vermits de vijand ongeveer altijd hetzelfde level heeft als jij op dat moment. Er zit ook weinig logica in de loot die je binnenhaalt. Zo bied bv. een beanie muts een betere bescherming dan een Crye gevechtshelm, tenminste tot je weer een Crye helm gevonden hebt van een hogere gearlevel. Heb je weinig geduld en wil je toch sneller vooruitgang boeken en iets kopen dan kan je de in-game verdiende XP (Skell-punten) inruilen voor nieuwe goodies. Hier kan je letterlijk alles kopen. Van voertuigen, gadgets tot wapens en gear… You name it!

Survival Light met stevia

Van bij de eerste trailers van Breakpoint beloofde de ontwikkelaar enkele survivalelementen. Zo zou je geregeld je drinkbus moeten bijvullen, wonden moeten oplappen, planten rapen en materialen uit drones moeten verzamelen.
Ook zou je bij het beklimmen en dalen van rotsen beter moeten uitkijken waar je loopt zoniet zou je gewond raken bij een val. In de realiteit valt dit maar magertjes uit. Het zit er wel allemaal in maar vermits ik de game op de zwaarste moeilijkheidsgraad speel had ik gehoopt dat ik hier meer rekening moest mee houden. Ik heb geen enkele keer m’n drinkfles gebruikt en maar een handvol keer een wonde moeten verzorgen.De animatie van een windel aanbrengen duurt best lang en je wil dit natuurlijk niet een gans spel moeten doen maar op deze manier ontgaat me het nut hiervan wel een beetje hoewel het idee erachter niet per definitie slecht is. Daar heeft deze game wel meer last van… Goede ideeën die niet ten volle benut of uitgewerkt zijn.

Op kamp met Nomad

Net zoals in Wildands kan je snelreizen naar verschillende punten op de map. Hiervoor dien je wel een kampplaats op te zetten bij daarvoor voorziene bivouac locaties. Deze locaties herken je aan de rookpluimen die ver boven de horizon te zien zijn. Op deze plaatsen kan je ook je gadgets aanvullen door ze te vervaardigen, of ze te kopen met Skell punten in de winkel van Maria. Je kan hier ook tijdelijke vaardigheden verwerven. Deze geven bepaalde skills zoals bv. weerstand of uithoudingsvermogen een tijdelijke boost.

Co-op en PvP

Dit jaar kan je, in tegenstelling tot Wildlands, meteen aan de slag met de Pvp-modus. Hierbij speel je vier tegen vier en is het de bedoeling om het andere team uit te schakelen. Een beetje zoals bij Rainbow Six:Siege dus. Alleen zorgt de control gevoeligheid van je personage en wapen ervoor dat het niet super speelt. Zo kan je makkelijk een cirkeltje om je vijand heen lopen terwijl deze een magazijn op je leeg knalt. Dan is de co-op modus veel leuker om te spelen. Het beste is uiteraard dat je speelt met mensen die je kent. Niets zo leuk om tactisch een kamp binnen te sneaken en alle vijanden één voor één uit te schakelen. Dit is misschien wel de modus waarin Breakpoint het meeste uitblinkt.

Always Online

Net zoals The Division 2 is deze game een online only spel. Dit betekent zoveel als dat je steeds verbonden moet zijn met het internet wil je deze game kunnen spelen. Je hoeft wel geen Psplus of Xbox Live abonnement te hebben voor de single player van het spel. Wil je co-op spelen of Pvp is dit wel vereist. Dit is dus best vervelend als je niet over een goede verbinding beschikt en het is al helemaal lastig wanneer Ubisoft er tijdelijk zelf de stekker uittrekt voor onderhoud aan de game.

Is deze Ghost Recon Breakpoint dan alleen meer kommer en kwel?
Als je al het voorgaande leest zou je vast en zeker besluiten van wel en hoewel ik me regelmatig geërgerd heb aan bugs, domme AI, control gevoeligheid enz. heb ik ook plezier beleefd aan deze game. Momenteel krijgt dit spel bakken kritiek over zich heen en heel wat van die zaken zijn terecht maar dat wil niet zeggen dat er niets meer overeind blijft. Het is gewoon niet de succesvolle opvolger van Wildands geworden waar iedereen op zat te hopen.
Nieuw is dat je kan instellen of je hulp wil, wat wil zeggen dat de missies gewoon op je kaart en mini-map verschijnen of dat je alles zelf wil verkennen. In deze modus moet je aanwijzingen zoeken die je uiteindelijk naar het doel van de missie zullen leiden.

Vooral in co-op lijkt dit een leuke toevoeging want binnen de community zijn er heel wat tactische spelers die alles zo realistisch mogelijk willen uitvoeren zonder gebruik te maken van hun HUD of missieaanwijzingen.
Wat ook nieuw is is de natuurlijke camouflage. Hierdoor maak je jezelf zo goed als onzichtbaar voor vijanden maar vooral voor overvliegende drones. Een leuke feature die je toch weer dat tikkeltje meer ghost laat voelen.
Verder blijft het gewoonweg zalig om een ganse hideout zo geruisluis mogelijk uit te kammen.

Vermits je nu geen drie teamgenoten meer hebt maar een drone gebruikt om maximaal drie sync-shots per keer uit te voeren voelt het toch aan dat je meer op jezelf en je gadgets aangewezen bent. Die sync-shots zijn trouwens niet meer oneindig wat ik een immense verbetering vind. Zo was het in Wildands gewoon mogelijk om iedereen een kopje kleiner te maken dankzij de sync-shots van je squad. Die lafheid is dus deels verleden tijd. Je persoonlijke vaardigheden kan je nog steeds upgraden na het behalen van skillpunten alleen vind ik het skilltree menu wel wat omslachtiger dan in Wildands.

Het verhaal rond de Skell technologieën en z’n drones werkt beter dan het drugsverhaal uit Bolivia. De drones vormen dan ook vaak een ware plaag en dat zorgt dan ook voor de vraag of de wereld beter gaat worden van het gebruik van drones of moet de mensheid gered worden door de mens zelf. Met Breakpoint is de Ghost Recon franchise zijn eigen identiteit wat kwijt en is de koppeling van de naam Tom Clancy verder weg dan ooit.

De nieuwigheden worden momenteel nog overschaduwt door de vele minpunten die hopelijk door patches alsnog verholpen kunnen worden. De cutscenes en lipsyncing zijn meestal ook van een niveau dat ver onder het gemiddelde niveau blijft wat we van een AAA-titel mogen verwachten. Cole D. Walker, vertolkt door Jon Bernthal, zijn prestaties geven de scènes af en toe nog enige glans. Helaas komt hij er amper in voor. Co-op blijft, als je met de juiste mensen speelt, enorm fijn. PvP laat ik net zoals in Wildlands aan me voorbij gaan. Wie zich geamuseerd  heeft met Wildlands zal zich ook weten te vermaken met deze game al voelt Breakpoint nog niet aan als een volledig afgewerkte game.Indien je Wildlands maar niks vond en je eerder de Advanced Warfighter, Summit Strike, en Future Soldier reeksen beter vond dan zal deze game je hoogstwaarschijnlijk niet of matig kunnen bekoren.

• Grafisch mooi
  • Gelimiteerd aantal Sync-shots
  • Geen AI-teamgenoten