Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn

Heb je je altijd al afgevraagd hoe de wereld van Hope County er zou uitzien nadat je Far Cry 5 hebt uitgespeeld? Ubisoft is zo vriendelijk geweest om dit te verwezenlijken! In Far Cry New Dawn kom je als nieuweling in Hope County terecht na de gebeurtenissen van zijn voorganger. En uiteraard heeft een nieuwe bende alles weer opgeëist nu Joseph Seed van de radar is verdwenen. Wie gaat dit zootje weer kunnen oplossen? Juist ja, jij!

A New Dawn

Om te beginnen wil ik al even vermelden dat je best Far Cry 5 gespeeld hebt voor je aan New Dawn begint. De game speelt zich af 17 jaar nadat de atoombom is ingeslagen op Hope County. Je kan de game als een standalone DLC van Far Cry 5 zien. De map is grotendeels herbruikt geweest waardoor je wel wat locaties gaat herkennen, alleen zijn ze in een ander jasje gestoken. Andere bekende locaties van de vorige game zijn dan weer niet bereikbaar.

Het begin van de game is gelijkaardig aan Far Cry 5, je bent opgeroepen door de mensen van Prosperity om samen terug iets op te bouwen en tegen de tirannie van de tweeling Lou en Mickey in te gaan. Deze keer ben je ook geen Rookie maar een Captain. Maar eigenlijk loopt het al mis van in het begin. De trein waarop je op reist wordt aangevallen door de bende van de tweeling, de Highwaymen. Nadat je hieraan nipt ontsnapt kom je de tweeling voor de eerste keer tegen. Al snel wordt duidelijk dat het geen katjes zijn om zonder handschoenen aan te pakken want ze kloppen één van je collega’s tot moes met een motorhelm en nadien staan ze klaar om je andere collega, Rush, om het hoekje te sturen. Hij verzet zich hiertegen en duwt jou van de rand van de berg waar je op staat zodat jij kan ontsnappen. Later kom je weer bij je positieven en wordt je wakker in de thuisbasis van Prosperity. En zo begint het verhaal van de legendarische Captain <insert name>!

Prosperity

Eindelijk verse kleren aan en klaar om de tweeling een poepje te laten ruiken! Maar eerst wat uitleg over het opbouwen van je thuisbasis, Prosperity. Hiervoor heb je ook je collega, Rush, voor nodig. Dus eerst gaan we op een reddingsmissie! Gelukt? Sweet, dan kunnen we verder. Rush vertelt je dat ze ethanol nodig hebben om de thuisbasis te kunnen vergroten en versterken. Dit kan je op verschillende manieren doen: outposts overnemen, scavengers overhoop knallen en looten en vrachtwagens stelen met ethanol. De outposts kan je ook opnieuw doen op een moeilijker niveau om er nog meer ethanol uit te halen.

Prosperity heeft verschillende faciliteiten, zoals een workbench, guns for hire, medical farm,… Om alle faciliteiten vrij te spelen moet je hun uitbaters gaan helpen. Die kan je over de hele map vinden als side missions. Eens vrijgespeeld krijgt deze faciliteit niveau 1, deze kan je dan upgraden door ethanol te spenderen. Telkens je iets upgrade heeft dit ook een invloed voor jou. Zo kan je bijvoorbeeld met een workbench op niveau 2 betere wapens maken. Hier heb je natuurlijk ook onderdelen voor nodig om deze wapens te kunnen maken. Een leuk nieuwtje aan de game is de creativiteit van de wapens, deze zijn bijna allemaal gemaakt met de meest ridicule voorwerpen. Dit geeft natuurlijk een goed vibe aan de hele post-apocaliptic sfeer die de game probeert te creëren. Zelf had ik iets meer variatie in ‘speciale’ wapens verwacht zoals de Saw Launcher, maar daar bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Snel schakel je over naar wapens die gewoon bent zoals een shotgun of assault rifle.

Een nieuwtje in New Dawn zijn de Expeditions. Hier kan je samen met je Franse piloot snode plannen smeden om goede loot te gaan stelen van de Highwaymen. Maar dit zijn exclusieve locaties buiten de open wereld map. Je piloot zet je af op een nieuw gebied waar jij je moet door worstelen om heelhuids de loot te stelen en te ontsnappen. Eens gelukt unlock je een nieuwe expeditie en kan je dezelfde nog eens overdoen op een moeilijk niveau voor betere loot. Dit zorgt voor een leuke change of pace tijdens je jacht naar de tweeling.

Joseph, jij hier?

Halfweg de game begin je te merken dat Prosperity niet sterk genoeg is om de tweeling en hun Highwaymen te verslaan. Dus dik tegen hun zin gaat de Captain aankloppen bij de al gekende bende New Eden en vraagt hulp bij Ethan, de nieuwe leider. Hij zegt dat Joseph al jaren dood is en dat het tijd wordt dat zijn volgers dat gaan beginnen inzien en hem aanzien als de nieuwe Prophet! Hij stuurt je dus naar het Noorden voor bewijs van de dood van Joseph Seed. Na een lange (en iets te langdradige) boottocht sta je daar, oog in oog met Joseph Seed himself. Na een intens gevecht met je ‘inner self’ aka een enorme beer, ben je gezegend door Mr. Seed en kan je gebruik maken van speciale krachten die je gaan helpen tegen de tweeling. Zo kan je bijvoorbeeld even immens sterk worden en stevige klappen uitdelen zodat je vijanden er van gaan vliegen.

De nieuwe krachten gaan ook gepaard met de rest van je skills. Doorheen de game verdien je skill points die je kan spenderen voor verschillende nieuwe aspecten vrij te spelen. Zo kan je gebruik maken van de grappling hook, de repair tool, een vishengel en ook meerdere wapens dragen. Heel gelijkaardig aan Far Cry 5 dus op de speciale New Eden krachten na.

Timber, the doggo

Uiteraard zou Far Cry, Far Cry niet zijn zonder een trouwen viervoeter aan je zijde. Ook de Guns en Fangs for Hire zijn weer aanwezig in New Dawn! Zo kan je Timber de hond en Horatio het gigantisch everzwijn recruiten om jou te helpen tijdens jouw missies. Ook oude bekenden zoals Pastor Jerome of Grace Armstrong zijn weer van de partij, wel een dagje ouder natuurlijk. Elke companion dat je meeneemt heeft ook zijn of haar eigen kwaliteiten. Zo zal Timber bijvoorbeeld elke enemy taggen die in de buurt is maar zal niet aanvallen zolang je niet gezien bent. Horatio daarentegen houdt wel van een knokpartij en vliegt als eerste in de veldslag. Ook een photobomb is hij zeker niet vies van.

Naarmate dat je Guns for Hire kills maken kunnen zij ook upgraden tot niveau 3. Zo kan Timber op niveau 2 niet alleen vijanden taggen maar ook nuttige resources die je kan gebruiken voor verschillende zaken. De wereld zit ook vol planten die je kan plukken voor het maken van medkits en het reviven van je Guns for Hire. Nadat ze weer terug beschikbaar zijn kan je ze dan weer oproepen om jou te komen helpen. Om een companion vrij te spelen dien je hier een korte side mission voor te doen.

Far Cry New Dawn is eigenlijk exact wat ik er van verwacht had, een uitbreiding van Far Cry 5. Ergens een beetje jammer want ik hoopte dat de gameplay iets vernieuwender ging zijn maar daar bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Maar over het algemeen een geweldige game! Grafisch is de game weer een pareltje en straalt ook de juiste vibe uit die de studio in gedachten had. De Expeditions zijn een geweldige toevoeging wel en zorgen weer voor een paar uur extra gameplay. Het verhaal zelf is weer zeer sterk met enorm evoluerende personages en ook sommige oude telgen van de voorganger zijn weer aanwezig in de game. Oh ja, Timber en Horatio zijn awesome! En Timber rijdt zelfs mee in je voertuigen! 😍

• Prachtige en kleurrijke omgeving
  • Timber & Horatio!
  • Expeditions