Review: Dark Souls Remastered

Dark Souls zag het licht in 2011 op de Playstation 3 en Xbox 360, terwijl we moesten wachten tot 2012 op de PC release. Nu, enkele jaren later, krijgen we een remastered editie waar we natuurlijk enkele vragen over hebben.

Wat doet Dark Souls remastered goed? Wel, eindelijk kunnen we het spel op console spelen op 60 FPS. Op pc was dit al mogelijk met enige ondersteuning van de modding community, maar dit natuurlijk niet zonder bijkomende bugs. Op console is het de eerste keer dat je Dark Souls zal kunnen spelen tegen 60 prachtige frames per seconde.

Op de pc versie zal je nu ook ondersteuning krijgen om je resolutie aan te passen. Iets wat ontbrak in de originele pc release. Natuurlijk door de modding community was dit binnen een uur van release wel mogelijk, alleen spijtig dat we 6 jaar op een officiële oplossing hebben moeten wachten.

Wat grafisch het meeste opvalt is voornamelijk de verbetering van de verlichting, de afwerking van armor en wapens en van de visuele effecten. Vooral bij bosses zal het laatste het meeste opvallen. Sommige zal je nu veel duidelijker zien, of zien er indrukwekkender uit.

Spijtig genoeg zijn er niet veel toevoegingen geweest om de grafische opties aan te passen. Als we deze zouden vergelijken met Dark Souls 3 zijn ze hier zeker een stap naar achter gegaan. Op pc zal je motion blur kunnen afzetten, terwijl dit op Playstation 4 niet mogelijk is. Combineer dit met een framerate die de snelheid van je spel bepaalt en je kan wel hinder ondervinden als je pc toch net iets te min is.

Een leuke quality of life toevoeging is de mogelijkheid om een gekozen aantal van eenzelfde item te gebruiken. Zo moet je nu niet meer elke “Soul of a Lost Undead” apart activeren om je 200 souls te verkrijgen, maar krijg je de keuze om ze allemaal, of het nodige aantal in één keer te gebruiken.

Ook de toevoeging om mensen te summonen in je spel is aangepast. Vroeger kon dit enkel in gebieden waar de boss nog van leefde. Nu moet je hier geen rekening meer mee houden en kan je volop vrienden of vijanden uitnodigen in eender welk gebied.

De schaal van je UI kan je nu ook aanpassen, maar dit enkel doormiddel van heel de UI, dus niet enkele delen apart die je minder, of meer nodig hebt. En we kunnen nu onze keybindings aanpassen in het spel zelf, dit zonder enige files te moeten aanpassen. Wat toch ontbreekt was een opruiming van de menus. Het had net iets overzichtelijker gemogen en hier hadden ze toch wel tijd mogen insteken.

Conclusie

Dark souls remastered brengt zeker enkele leuke toevoegingen maar of deze het waard zijn om opnieuw te kopen zal afhangen van welke versie. Op console is dit zeker een leuke verwelkoming, maar op pc laat het wat te wensen over. Ze hadden de tijd kunnen nemen om nog enkele verbeteringen door te voeren maar hebben hier spijtig genoeg de bal (of souls) laten vallen. Zeker voor een prijskaartje van toch 40 euro. Een versie voor de Nintendo Switch word ook verwacht, dit vermoedelijk in de zomer 2018.

Godskrai is een zeer competitieve gamer die graag tot het uiterste gaat om een game onder de knie te krijgen. Hij hoopt dat we samen kunnen werken aan een beter toekomst voor gamers en de games.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password