Anthem

Anthem
Anthem
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Games en fantasie gaan hand in hand. Buiten wat historisch correcte games heeft zowat iedere game immers een nieuw en liefst origineel verhaal nodig. Dit is wat voor veel gamers de game maakt of kraakt en ik ben hier geen uitzondering op. Persoonlijk kan ik wel wat sci-fi appreciëren maar dat is vaak erop of erover. Dit niet alleen qua verhaal maar ook qua setting, background, opties,… noem maar op. Dit was dan ook mijn grootste vrees bij deze nieuwe game van Bioware genaamd ‘Anthem’.

Storytime

In deze fictieve wereld ontmoeten we jou. Een zogenaamde freelancer. Freelancers zijn, tijdens de openingsscène alvast, de helden van deze wereld. Je beschermt de steden en vecht tegen allerlei soorten vijanden in deze wereld. Tijdens deze openingsscène wordt je uitgelegd hoe de goden hun instrumenten van schepping in de wereld hebben achtergelaten. Deze ‘Anthem of Creation’, ook simpelweg ‘Anthem’ genoemd, laten zich niet bedwingen en zorgen door de wereld heen voor allerlei veranderingen. Dit gaat blijkbaar van het scheppen van nieuwe landschappen tot opwekken van nieuwe levensvormen genaamd ‘Cataclysms’. Tijdens deze openingsscène beleef je de laatste hoogdagen van de freelancers. Je strijdt mee in een gevecht tegen wat Cataclysms en merkt te laat dat je niet bent opgewassen tegen de overmacht. Hierdoor verlies je meerdere strijdmakkers en vallen de freelancers van hun sokkel bij het grote publiek. Vanaf dan red je het met wat je wordt aangeboden en droom je van de herstelling van de status van freelancers.

Time to play

Zoals gezegd speel je dus in een sci-fi verhaal als freelancer. Dit zijn, concreet gezien, mannen en vrouwen in een full-body harnas. Deze geven je de mogelijkheid om te sprinten, vliegen, zwemmen, vechten en schieten. Op zich klink je dus indrukwekkend en, toegegeven, volgens de eerste indruk ben je dat best ook. De 4 klassen waaruit je je harnas kan kiezen lijken allemaal indrukwekkend maar ik had al snel de indruk dat de impact van niet van iedere klasse hetzelfde was. In het algemeen is de Colossus duidelijk overpowered ten opzichte van de andere klassen. Uiteraard ging ik er oorspronkelijk vanuit dat dit lag aan de spelers maar deze bedenking durf ik ondertussen langs mij neer te leggen. Teveel uiteenlopende ervaringen spreken dit tegen.

Op zich hoort een game zoals Anthem een zekere ‘flow’ te hebben. Alles hoort vlot te spelen. Het verhaal en de actie horen samen te werken om je mee te sleuren. Dit bleek al snel mijn grootste teleurstelling te zijn. Het verhaal sprak me in het begin wel aan maar kon dit niet blijven volhouden. Bleek het verhaal niet zo boeiend? Was de actie niet gevarieerd of afgewerkt? Wel beide eigenlijk een beetje maar wat het meeste tegenstak waren de laadtijden. Er is zoveel nodig eer je deze game kan spelen (laden op zich, zoeken naar 3 andere spelers om de missie mee te spelen, laden als je je harnas wilt aanpassen,…) dat de eerder genoemde ‘flow’ niet de kans krijgt om tot stand te komen. De stukken die bijdragen aan het verhaal, dus de stukken tussen missies door, zijn zo ver verwijdert van de actie dat het wel aparte games lijken te zijn.

More to do

Wat moet je dus in deze game doen? Wel eigenlijk heb ik het allemaal al gezegd. Je speelt missie na missie om door het verhaal te komen. Je vecht hierin tegen Cataclysms maar ook tegen andere vijanden zoals andere mensen of mensachtigen. Ondertussen probeer je items bij elkaar te sprokkelen om wapens te upgraden, je pantser te verbeteren, dagelijkse doelen te behalen,… noem maar op. Helaas verdwijnen al de extra opties erg op de achtergrond. Het feit dat je speelt met 3 andere spelers die je online worden toegewezen zorgt er meestal voor dat er vaart wordt gezet achter de missie. Hierdoor is het uitgebreid verkennen van de toch wel indrukwekkende wereld vaak vergeten en ga je niet op zoek naar materialen en benodigdheden voor upgrades aan wapens en harnas uit te voeren.

Ik zal hier maar even aanhalen wat velen onder ons al hebben gelezen en gehoord. De game heeft wat bugs geweten waardoor sommige mensen de game al hadden afgeschreven. Ik wil dit echter niet doen. De game heeft volgens mij wel wat te bieden maar je moet je over de laadtijden heen zetten. De battle suits zijn indrukwekkend om naar te kijken en bieden de kans om gevarieerd te kunnen spelen. Het feit dat je team zich spontaan vormt zorgt ervoor dat je iedere keer in een andere situatie terecht komt en dus ook effectief anders te werk moet gaan. Dit is langs één kant fijn door de variatie maar langs de andere kant ook jammer aangezien je niet echt controle hebt over wat er gebeurt.

• Actie is aangenaam en vlot
  • Wereld oogt erg mooi

• Het totaal komt niet mooi tot uiting