Ace Combat 7: Skies Unknown

Jimmy Verwimp
Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat is een tijdje van het strijdtoneel verdwenen, maar maakt met Skies Unknown een glorieuze comeback. Zelf speel ik de reeks al sinds deel 2 op de originele PlayStation, en heb ik bijna elk deel sindsdien gespeeld. Ondertussen bestaat Ace Combat al meer dan 20 jaar en heeft de reeks zo zijn ups and downs gehad. Ace Combat 7: Skies Unknown mag zich wat mij betreft alvast rekenen tot één van de beste delen uit deze serie.

Niet enkel voor gevorderden

De game is geschikt voor zowel veteranen als nieuwkomers, flight sim liefhebbers en gamers die houden van een goede actie game. Het mooie aan AC7 is dat het hier niet om een pure sim of arcade game gaat, maar eerder een game die de perfecte middenweg weet de bewandelen. Je kan uiteraard een moeilijkheidsgraad kiezen, waardoor de game geschikt is voor gamers van alle niveau’s.
Dit gegeven geldt trouwens ook op vlak van besturing. Je kan kiezen voor een versimpelde en meer arcade-achtige besturing, of net eentje met meer realisme voor een meer sim gevoel. Gezien ikzelf een vliegtuig fanaat ben, en best wel kan genieten van een flight sim, heb ik voor de laatste optie gekozen. Hierdoor heb je net wat meer kennis van zaken nodig, maar hierdoor heb je natuurlijk zelf meer controle over je toestel, zonder dat de game je helpt. Perfect dus voor wie net als ik wat meer uitdaging wil.
De game is trouwens perfect speelbaar met een controller en speelt op deze manier heel fijn weg met zowel de arcade als de sim besturing. Hoewel het in de laatste optie natuurlijk net wat leuker zal zijn met een flight stick. Er verschijnt trouwens een flight stick speciaal voor deze game, maar deze is op het moment van schrijven helaas nog niet gearriveerd. Het gaat hier om de T. Flight Hotas flight stick van Thrustmaster die verkrijgbaar is voor zowel PlayStation 4 als Xbox One, en is natuurlijk ook bruikbaar op PC.

Uitgebreide story mode

Zoals je merkt is de game dus best wel geschikt voor iedereen. Toch moet je jezelf de vraag stellen of de game iets voor jou zal zijn. Uiteindelijk gaat de game dan ook enkel over air combat, en dit kan na een tijdje natuurlijk repetitief worden, gezien er weinig variatie mogelijk is in een titel als deze. Voor flight sim fanaten is dit natuurlijk geen probleem, maar meer casual spelers hebben misschien andere verwachtingen. Gelukkig zijn de gevechten spectaculair en is het erg bevredigend om een vijandelijk toestel neer te halen. Ook de presentatie van deze game zorgt ervoor dat het allemaal blijft boeien.

Ace Combat 7 bevat namelijk een uitgebreid verhaal met best wel lange cut-scenes van hoogwaardige kwaliteit die het verhaal uit de doeken doen. Het verhaal wordt boeiend gebracht met enkele onverwachte en interessante plot-twists. Ook de character building is best goed gebracht, zeker gezien het feit dat we hier met een combat flight sim te maken hebben. De personages krijgen door middel van hun verhaal in de cut-scenes best veel diepgang. Zo worden er af en toe ook flashbacks getoond waardoor je nog meer te weten komt over de hoofdpersonages.

Gezien de aard van deze game ga je er natuurlijk van uit dat de gehele game draait om zoveel mogelijk vijanden neer te schieten. In essentie komen de meeste missies hier wel op neer, maar gelukkig zit er meer variatie in sommige missies. Zo zal je af en toe bijvoorbeeld moeten proberen een bepaald gebied te bereiken zonder opgepikt te worden door de vijandelijke radar. Of zul je naar een bepaald iets op zoek moeten gaan, of moet je gronddoelen gaan uitschakelen. Zoals je kan lezen zit er dus best wel wat variatie in.

Pilootje spelen

De gevechten zelf worden zeer spectaculair weergegeven. Zo kan je na het afvuren van een raket deze volgen met de camera om de impact hiervan te bewonderen. Het ziet er allemaal prachtig uit en maakt meteen het geheel spectaculairder. Ook belangrijk om weten is het feit dat het weer deze keer ook je vijand is. Zo zullen wolken voor turbulentie zorgen of dat je toestel aan vriest. Dit heeft allemaal invloed op zowel je zichtbaarheid als besturing, het maakt het meteen een stuk moeilijker om je vliegtuig besturen. Wat uiteraard ervoor zorgt dat het geheel allemaal net wat meer realistisch aanvoelt en een extra uitdaging levert. Een zeer welkome toevoeging in mijn ogen.

Verder is de gameplay grotendeels hetzelfde gebleven zoals in de oudere delen, dus daar weet je al wat je kan verwachten als je deze gespeeld hebt. Nieuw is deze keer dat er een upgrade tree beschikbaar is. Na elke missie ontvang je credits waarmee je je toestellen kan upgraden en nieuwe vliegtuigen en wapens mee kan vrijspelen. De game bevat een 30-tal echt bestaande toestellen, liefhebbers zullen dus snel hun favoriete toestel terug kunnen vinden en gebruiken in de game.

Wat ik persoonlijk ook spectaculair vond, zijn de graphics en het geluid. Je wordt hier echt weggeblazen door de jet motoren en de krachtig klinkende explosies. Het is echt een lust voor het oor. Alles klinkt lekker luid en rauw, zoals je zou verwachten van luchtgevechten en vliegtuigen. Ook op het gebied van graphics is de game ronduit indrukwekkend. De game trakteert je op erg mooi ogende toestellen, en prachtige vergezichten, dit vergezeld door indrukwekkende explosies en weerseffecten. Wat wel een beetje tegenviel, is dat de game af en toe wat last heeft van pop-up. Zo gebeurd het dat in bv een stedelijk gebied niet alle gebouwen meteen zijn ingeladen, waardoor deze ineens daar verschijnen, alsof ze er net spawnen. Niet heel erg storend, maar toch wel een beetje jammer.

Online Multiplayer

AC7 heeft naast de campaign ook een online multiplayer deel. Hierin kan je het opnemen tegen andere spelers in Team Deathmatch of in de Battle Royale mode. Nu moet hier wel even een kanttekening bijgemaakt worden. De Battle Royale mode is namelijk niets meer dan een gewone Deathmatch mode waarin ieder voor zich speelt. Wanneer je hier neergeschoten wordt zal je dan ook na een tijdje terug spawnen. Je kan hier alle vliegtuigen en upgrades gebruiken die je in de campaign hebt unlocked. Daarnaast zal je ook hier credits verdienen om te investeren in nieuwe toestellen en upgrades. En dat is eigenlijk meteen ook alles wat er te beleven valt in de mulitplayer. Het is nogal karig, maar de modes zijn beiden best leuk als extraatje. Het levert in ieder geval spannende online gevechten op.

Playstation VR

Op PlayStation 4 is het ook mogelijk om een drie-tal missies te spelen in Playstation VR. Deze heb ik niet kunnen testen aangezien ik de game op Xbox One heb getest. Maar uiteraard is dit wel een leuke extra. Hou wel een emmer bij de hand, want wie snel last heeft van motion sickness in VR zal hier ongetwijfeld een hele uitdaging aan hebben. Je bent gewaarschuwd.

Ace Combat 7: Skies Unknown is een zeer geslaagde terugkeer voor deze serie. De game oogt en klinkt fantastisch en de gameplay staat nog steeds erg robuust. De game is uiterst geschikt voor zowel beginners, fans van actie games als voor liefhebbers van flight simulators aangezien je zelf kan kiezen hoe moeilijk je de game maakt en hoe realistisch je de besturing wil.

• Audiovisueel indrukwekkend
  • Sterke campaign mode met interessant verhaal
  • Vlotte combat mechanics
  • VR-Modus op PS4

• Af en toe last van pop-up
  • Kan repetitief aanvoelen
  • Amper 3 VR missies op PS4
9

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Oprichter van Gamebrain.