A Plague Tale: Innocence

Robin
A Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: Innocence

Net wanneer de meeste games tegenwoordig alle registers opentrekken met uitgestrekte open werelden komt A Plague Tale met een lineair en sterk verhaal gedreven singleplayer rond hoofdrolspelers Amicia en Hugo De Rune… en de Zwarte Dood. Zal ik op het einde van deze action/adventure/stealth puzzler game(jawel, alle vier) de pest het hoofd hebben kunnen bieden of heb ik flink de pest aan deze rattenplaag?

Geld maakt niet gelukkig!

Het verhaal speelt zich af in een 14de eeuws, door de pest geplaagd Frankrijk. Ratten zwermen door de straten en de Inquisitie ruimt volgens totale willekeur burgers op en gebruikt daarbij de meest inhumane manieren.
In eerste instantie lijken onze twee hoofdrolspelers, Amicia en Hugo daar allemaal weinig last van te hebben. Ze leven, als lid van de rijke De Rune familie een gelukkig leven.
Hoewel… Hugo wordt door zijn moeder afgeschermd van de buitenwereld en zelfs van z’n zus. Hij heeft een mysterieuze ziekte en enkel z’n moeder zorgt voor hem en krijgt Hugo te zien. Gevolg is wel dat Amicia weinig tot geen contact heeft met haar moeder.
Gelukkig heeft ze haar vader nog. Op een mooie dag maakt ze met haar vader en hond Lion een wandeling. Alles lijkt peis en vree totdat ze haar hond uit het oog verliest en niet veel later de Inquisitie aan de grote kasteelpoort staat, op zoek naar de kleine Hugo.

Op de vlucht door een donker paradijs

Amicia en Hugo zijn genoodzaakt om alles achter te laten en samen te vluchten. Dat samen vluchten mag je best letterlijk nemen want Hugo  en Amicia lossen elkaar geen seconde. De bewegingen zijn hierdoor soms wat onnatuurlijk en houterig maar wennen snel.
Houterig of niet, het duo dient uit de handen te blijven van de Inquisitie en mag niet ten prooi vallen aan de honderden hongerige ratten.
Aanvankelijk gaat dit gepaard met de nodige trial and error maar naarmate je meer mogelijkheden ter beschikking hebt wordt de game een pak leuker en gevarieerder. Wat ik wel vaak irritant vond was wanneer je met een fakkel een bepaald pad moest uitzoeken om verder te komen in het spel maar die fakkel zo snel opbrandde dat je wel meteen een juiste keuze diende te nemen wilde je niet ten prooi vallen aan de ratten.

Lineair

A Plague Tale is een lineaire game van de puurste soort maar werkt in combinatie met het verhaal wel enorm goed.
Vijanden zijn vaak enkel op 1 soms 2 manieren te verschalken.
Later in het spel kan je iets meer variatie en tactiek aan je keuzes toevoegen.
Waar in het begin van het spel ratten nog een geduchte vijand zijn kan je ze later inzetten tegen de Inquisitie door handig gebruik te maken van lichtbronnen. Je kan ook een soort reukbom gebruiken om ratten weg te lokken van een bepaalde plek en zo voor jezelf het pad vrij te maken. Of wat dacht je van het uitgooien van de lantaarn van een patrouillerende ridder met je slingshot en toekijken hoe de rattenmassa zich op hem stort?

Back to the workbench

Gaandeweg krijg je meer hulpmiddelen ter beschikking om heelhuids door de game te raken. Zo zijn er zoals al gezegd een soort reukbommen, vuurstenen voor het aanmaken van vuurhaarden zodat ratten op de vlucht slaan of simpelweg een vuurbom die een groep ratten van de kaart veegt. De Inquisitie kan je dan weer te slapen leggen met een soort chemisch middeltje. De ultieme en alomgekende stealth kill. Allemaal zeer handig maar je dient hiervoor wel de nodige materialen along the way the verzamelen. Dit is overigens niet heel moeilijk gemaakt want je ziet deze best goed liggen. Maar mis er niet teveel of je komt in situaties terecht waarin je net niet voldoende middelen hebt om die ene gadget aan te maken en dan is het toch plots heel wat moeilijker om voorbij de vijand te raken.
Regelmatig komt Amicia ook een workbench tegen waar ze enkele upgrades kan uitvoeren. Die workbench valt wat licht uit maar is toch handig om bijvoorbeeld de capaciteit van je draagtas te vergroten of de snelheid van je slingshot te verbeteren.

Verhaaltje voor het slapengaan.

A Plague tale speelt echt als een bedtime story. Het spel is onderverdeeld in hoofdstukken en ik betrapte me er tijdens deze review meermaals op dat ik toch nog snel een extra hoofdstukje wilde meepikken. Het verhaal wordt extra kracht bijgezet door alle grafische pracht en praal in deze game. Texturen, vergezichten, details… Alles klopt en het ziet er adembenemend en realistisch middeleeuws uit . De grimmige look vinden we ook terug in het audiogedeelte van het spel. Amicia en Hugo fluisteren vaak en wanneer ze bijna in de val zitten hoor je ze hijgen van angst. Dit alles wordt ondersteunt door een goed geplaatst vioolstrijkje om de spanning en sfeer nog te versterken.

A Plague Tale zet een grimmig, lineair avontuur neer. Het doet zeker niets vernieuwend en voelt zelfs een beetje gedateerd aan ware het niet dat het verhaal uitstekend werkt.  De trial and error die ik in de beginuurtjes hier en daar ervaarde neem ik er op het einde van de game graag bij. Daarnaast dragen de geweldige graphics bij tot de algehele sfeer van het spel. Overal liggen menselijke resten, karkassen van paarden en koeien en plaveien ratten de smalle straatjes.  De puzzelmomenten in het spel zijn niet de moeilijkste ter wereld maar doen wat ze moeten doen. Ze lijken soms wat op light-versies van de puzzels uit Uncharted.  Eens je wat meer middelen hebt om vijanden te bestrijden wordt het spel echt tof en gevarieerd.

• Grafisch enorm mooi en sfeervol
  • Verhaal
  • Het lineaire werkt