RemiLore: Lost Girl in the Lands of Lore

Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Wat hebben games zoals Diablo en anime gemeen? Helaas niet veel, maar nu stel ik mij wel voor hoe een anime er uit zou zien die over de lore van Diablo gaat… Euhm, terug on-topic! Wat als ik je zeg dat RemiLore: Lost Girl in the Lands of Lore zowat een stapje in de richting is van een anime styled Diablo-achtige game? In plaats van enge monsters en duistere kerkers ontdekken wij idyllisch ogende locaties en vinden wij snoepgoed in plaats van geld. Er valt wel wat te zeggen over deze schattige game, dus laten we er maar ineens induiken.

Where’s the lore?

Op vlak van verhaal scoort RemiLore absoluut geen prijzen, maar dat is niet persé erg voor dit soort games. Je kan ook gerust kiezen om te spelen zonder verhaal, en eerlijk, dit is waarschijnlijk meer aan te raden. Het verhaal gaat als volgt: Remi is stof aan het vegen in de bibliotheek van haar school, en stoot tegen een tafel waar een magisch boek ligt. Het boek blijkt te leven en schrikt op, waardoor hij Remi opslokt en hun daarmee transporteert naar een andere wereld, Ragnoah. Inderdaad, een soort van Alice in Wonderland, alleen met minder fantasie. Tijdens je zoektocht naar een uitweg krijg je de hele tijd Remi haar geklaag over eten en dat ze honger heeft, of een dialoog tussen haar en het boek die vaak ook nergens over gaat. Het werd vaak zo erg dat ik gewoon niet meer wou luisteren naar de muziek en het gewauwel van de characters, wat ervoor zorgde dat ik gewoon mijn Spotify lijst opende en zocht naar wat Dungeons & Dragons achtige muziek. Lang is het verhaal overigens ook niet, na enkele uren zie je het einde al. Er is dan nog een secundair character om mee te spelen, met nog minder verhaal en zelfs geen eindbaas om het af te ronden.

Diab…no

Zoals ik al aangaf in de inleiding, het ziet er wat Diablo-achtig uit, maar op zich speelt het helemaal zo niet. Het spel is een, erg simpele, hack-n-slash RPG waarin je speelt met een top-down perspectief vanuit een schuine hoek. Wat ook erg simpel is, zijn je mogelijke acties. Je hebt een “dash” en een lichte, zware en magische aanval. Ergens is het tof om geen al te complex systeem te hebben, maar dankzij de ontbrekende opties om te kunnen verdedigen of speciale moves uit te voeren, wordt de combat snel saai en repetitief. Je kan wel diverse combo’s uitvoeren en je krijgt de keuze tussen verschillende soorten wapens waardoor er toch nog een beetje variatie is.

Maar dit toont al het volgende probleem, je kan altijd maar 1 wapen tegelijkertijd bij je hebben. Elk wapen heeft zijn eigen stats en een bijhorende magische aanval. Het is vaak kiezen tussen kracht en een magische aanval die nuttig is. Je hebt geen mogelijkheid om in combat een andere stijl aan te nemen, en het wapen dat je bijhebt is dus maar nuttig totdat je een sterker tegenkomt, of eentje dat beter in je speelstijl past. Dit is vrij jammer, want hoewel dat de game een enorme diversiteit aan wapens biedt, is alles erg gelimiteerd in gebruik. Hierdoor voelt heel dit systeem gewoon overbodig. Waar vind je deze wapens? Alvast niet van vijanden, maar eerder random in schatkamers, winkels (die onbemand zijn, want je komt eigenlijk nergens een levende ziel tegen in deze wereld) of als beloning op het einde van een level.

Elk level is overigens ook willekeurig opgebouwd en heeft enkele kamers waar je moet vechten. Deze kamers worden met elkaar verbonden door middel van enkele gangen, en afgewisseld met andere type kamers zoals de eerder vermelde schatkamers. De munteenheid in dit spel is… snoep en dessertjes. En je krijgt deze in overvloed door vijanden te verslaan of bepaalde objecten te vernielen die je overal tegenkomt. Wanneer je dood gaat, verlies je ook maar een kleine hoeveelheid hiervan. Je gebruikt dit snoepgoed om wapens of health potions, maar ook om permanente upgrades mee te kopen. In ieder geval, dit maakt het spel wel een stuk gemakkelijker, en toegankelijk voor nieuwkomers in het rogue-like genre. De vijanden en mini-bazen zijn ook random geplaatst, dus elke trip zou uniek moeten aanvoelen. Helaas zijn alle vijanden generische robotten, en zit er weinig variatie in. Wat ook niet helpt, is dat je veel aanvallen niet zal zien aankomen in de chaos. Tel daarbij dat je, door het missen van een mogelijkheid om inkomende aanvallen af te weren, heel vaak ongewenste schade zal oplopen. Zeker wanneer vijanden met een hele troep je omsingelen.

RemiLore is zeker niet de meest uitdagende rogue-like die ik tot nu toe heb gezien, maar dankzij meerdere moeilijkheidsgraden kan je de uitdaging toch wat vergroten. Visueel ziet het er wel aantrekkelijk uit, met heldere kleuren en wisselende tijden van de dag waardoor de levels een ander uitzicht krijgen. De muziek is vrij vrolijk, iets wat je van een anime game zou verwachten, maar de constante gesprekken die niets toevoegen aan het verhaal word je vrij snel beu. Gelukkig is er ook een mode waarin je speelt zonder het verhaal, en zonder de onnodige filler tekst. De combat is vrij simpel opgezet, wat zowel een sterkte als zwakte van het spel is. Ik vond het daarom fijn om een paar levels te spelen, en dan iets anders te gaan doen, want hier kon ik mij geen uren aan een stuk mee bezig houden. Ik zou het willen aanraden aan nieuwkomers in het genre, maar toch neig ik meer om iedereen richting Diablo te sturen op de Switch. Tenzij je houdt van een niet al te ingewikkelde rogue-like die je gemakkelijk kan oppikken voor een uurtje ofzo.

• Simpele combat, perfect voor nieuwkomers in het genre
  • Leuke, gemoedelijke sfeer

• Wordt vrij snel repetitief
  • Simpele combat, weinig diepgang
6

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.