Redout

Redout
Redout

Tot op deze dag wacht ik nog steeds geduldig op een nieuwe F-Zero game. Helaas lijkt het wachten nog niet gedaan, maar toch blijft er ergens wat hoop zweven. Ondertussen hebben we games zoals Grip Combat Racing, Fast Racing RMX en Wipeout om de honger te stillen in het genre van super snelle futuristische racing games. In dit rijtje krijgen we nu Redout! Maar is het voldoende, of verlangen we best toch naar meer?

At the speed of light

In Redout staat snelheid vooraan, laat ik dat alvast erg duidelijk maken. Je gaat snelheden maken over de 1000… speed. Is dit nu km/uur of miles/hour? Hoe dan ook, het is zodanig snel dat veel van de omgeving vervaagt in een soort van blur. Persoonlijk had ik er weinig moeite mee, maar er zijn genoeg mensen voor wie dit vrij misselijkmakend werkt en na enkele races voor hun de emmer vol is. Vrij letterlijk soms. Je tegenstanders gebruiken soms offensieve technieken waardoor het scherm er heel distorted uit ziet, net zoals wanneer je tegen de kant aanvliegt met je voertuig. Gelukkig is dit niet al te storend en ziet de game er verder grafisch degelijk uit.

De locaties waar je doorheen raced zien er allemaal erg mooi en kleurrijk uit, met vrij herkenbare aspecten om je in een specifiek thema te houden. Zo heb je bijvoorbeeld Caïro met woestijnen en piramides en in contrast Alaska met ijskristallen en ijsblokken. Ook de voertuigen zien er mooi en futuristisch uit. Deze kan je trouwens customizen met verschillende kleurpaletten. Verder customization naar performance is ook mogelijk en bespreken we zo meteen nog. De muziek in dit spel dringt zichzelf niet op en blijft rustig op de achtergrond. Een leuk weetje overigens is dat de muziek dynamisch werkt en zich aanpast aan de hand van je snelheid en de status van je voertuig. Deze game heeft overigens één van de betere soundtracks voor racing games dat ik in lange tijd gehoord heb. Ik heb zelfs de OST aangekocht en ben deze aan het luisteren tijdens het schrijven van deze review!

Does this look good on my ship?

Grafisch ziet het spel er dus niet slecht uit, en de muziek is alvast een groot pluspunt. Maar dat alleen maakt of breekt natuurlijk een spel zoals Redout niet. Laten we eens kijken wat er zich onder de motorkap bevindt. We kunnen kiezen uit een Career, Quick Race, Split Screen, en Online modus. Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende, de Career, en onmiddellijk ons toespitsen op de mechanics van deze game.

Je krijgt onmiddellijk de vraag om te kiezen met welk schip je wilt starten. Heel veel maakt het niet uit, maar als beginner is het niet slecht om iets te kiezen dat goeie grip en structure heeft. Grip is nodig om je bochten beter te kunnen maken en structure zorgt er voor dat je meer schade kan absorberen. Verder zie je acceleration en max speed, welke geen extra uitleg nodig hebben, maar ook energy pool en recharge speed. Energy pool is een metertje dat stilaan volloopt waarmee je offensieve of defensieve technieken kan gebruiken of gewoonweg je boost mee kan activeren. Je hebt ook een meter die de gezondheid van je voertuig aangeeft. Deze verminderd wanneer je veel botst en als het leeg is, ontploft je schip. Geen paniek, je respawned gewoon met een volle meter wanneer dit gebeurt. Als je al schade hebt opgelopen, en je slaagt erin een tijdje te racen zonder schade op te lopen, dan zal je meter stilaan weer vollopen. Natuurlijk zal een schip met hogere recharge speed dit process versnellen.

Eenmaal je een schip hebt gekozen, kan je je schip upgraden met geld dat je verdient hebt in de races of een event kiezen om in te racen. Aangezien we nog vrij blut zijn, gaan we gewoon beginnen met racen. Zo nu en dan krijgt je een contract van een sponsor aangereikt. Je moet dan onder bepaalde voorwaarden de volgende race voltooien zodat je geld en eventueel upgrades krijgt als beloning. Na elke race krijg je experience en geld, die je nodig hebt om je voertuig te gaan upgraden. Voor hogere klassen van voertuigen dien je bepaalde levels te bereiken, die je behaalt door experience te vergaren. Met je geld kan je actieve en passieve power-ups kopen, die je ook nog eens kan upgraden. Belangrijk is wel, je kan van elk maar één op je schip installeren. Het is wel de moeite ze allemaal vrij te spelen, want de ene power-up is handiger in bepaalde situaties tegenover een andere.

Crash of a lifetime

Genoeg gesleuteld aan onze voertuigen, laten we de track eens verkennen. Racen doen we alleen, in time trials, of met een aantal tegenstanders. Je voertuig voelt eerder aan als een moto wanneer we door bochten gaan, want alleen sturen in de juiste richting zorgt er voor dat je alsnog tegen de muur knalt. Je moet namelijk ook je schip laten mee leunen in de bochten zoals je zou doen op een moto. Je bestuurt met de linker joystick je voertuig, en met de rechter kan je links of rechts leunen. Ga je een looping in, dan moet je ook de rechter stick naar achter trekken om te voorkomen dat je met je snuit over het parcours schuurt. Niet gemakkelijk om onder te knie te krijgen, maar eenmaal je het doorhebt is het wel erg leuk om tegen hoge snelheden te doen.

Tegen een muur knallen is overigens niets om je voor te schamen, soms is het zelfs de meest efficiënte manier om een bocht te nemen. Het verschil tussen een gecontroleerde botsing en het veranderen in een bal in een flipperkast zit hem in de manier waarop je een muur raakt. De juiste manier bestaat er uit om met de achterkant van je voertuig licht tegen de muur te tikken en weg te sturen van de muur. Af en toe word je ook wel gedwongen om tegen een muur te grinden om een bocht door te komen, denk dus niet te snel dat je verkeerd bezig bent. Let wel altijd op de levensbalk van je schip. Ik heb niets vermeld over remmen, maar deze zijn er wel. Je gaat ze niet snel gebruiken, enkel in noodsituaties als je health vrij laag zit.

Show me your moves!

Zowel in Career mode als Quick Race hebben we verschillende soorten van events. Er zijn de klassieke time trial en gewone race events, maar ook Survival en Instagib vullen het lijstje van 11 event typen aan. De meeste zijn kleine variaties op elkaar, maar Survival en Instagib verdienen toch een klein woordje uitleg. Bij Survival moet je zorgen dat je bij het beëindigen van een ronde niet laatste staat. Ben je toch de laatste, stopt de race hier voor jou en is dit je finale positie. Lekker stressen als je dus nek aan nek ligt met een tegenstander. Instagib gaat een stapje verder door je te elimineren wanneer je naast de baan terecht komt tijdens een sprong of wanneer je levensbalkje leeg is, geen respawn om je een tweede kans te geven.

Verder is er nog een Online modus waarin je deze events kan spelen tegen andere spelers over heel de wereld, maar ik vrees dat het voor mij eerder een spookstad was. Na een half uurtje te wachten en naar een lege lobby te staren had ik het wel gezien en ben ik terug wat op mijn eentje gaan rond cruisen in de Career mode. Ik vermoed dat het wat te vroeg was om al veel volk online te verwachten in dit spel. Gelukkig kon ik wel al gezelschap uitnodigen om in Split Screen een paar potjes tegen te spelen!

Het is geen F-Zero killer en het komt ook niet onmiddellijk in de buurt van Wipeout, maar dat wil niet zeggen dat dit geen toffe game is. Integendeel, dit spel wist mij toch toch te bekoren met zijn geweldige soundtrack en mooie visuals. Het race systeem en de upgrade mogelijkheden van je voertuig zijn niet al té complex of uitgebreid wat het spel enkel ten goede komt. Het maakt het spel perfect om snel op te pikken en een paar races te doen om te ontstressen. Online was het vertoeven in een spookstad helaas, met niemand die ik kon uitdagen en niemand die mijn lobby kwam bezoeken. Gelukkig is er wel nog de Split Screen stand waarin ik wat gezelschap thuis mee kon uitdagen.

• Geweldige soundtrack!
  • Mooie visuals en leuke tracks

• Snelheid zorgt voor een blur