Red Wings: Aces of the sky

Red Wings: Aces of the sky
Red Wings: Aces of the sky
Release Datum:Genre:, , , Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Er zijn enorm veel games geïnspireerd door echte oorlogen. Ik vermoed dat WW2 de meeste games op zijn naam heeft staan maar ook WW1 heeft zijn repertoire. Deze laatste mag een nieuwe game op zijn naam bijschrijven genaamd Red Wings: Aces of the sky. De meeste oorloggames spelen zich af op de grond maar, zoals het toen ook was, ook in de lucht wordt uitgebreid gevochten. Het was de tijd van de zeppelin, de fokker en van de eerste echte luchtgevechten. Dit hele gebeuren was ook de inspiratiebron van deze nieuwe arcade flying game. Kan deze game ons naar nieuwe hoogtes brengen? We zetten ons in de cockpit en komen het samen te weten.

Er zijn verschillende manieren om een flying game te maken. Je kan alles kiezen tussen een gedetailleerde simulator tot een arcade game. Voor ieder genre zul je liefhebbers vinden maar je zult van iedereen ook horen hoe er goede, maar ook een overvloed aan minder goede games bestaan. Red Wings kiest ervoor om een arcade flying shooter met een redelijk basic gameplay en besturing te zijn. Een keuze die me zeker wel in de smaak valt aangezien het een zekere luchtigheid met zich mee brengt. Maar zelfs dan nog moet het spel ‘kloppen’.

Here’s my story

In het menu, dat trouwens erg mooi vorm krijgt als een soort van bureau in een hangaar, heb je de keuze tussen alle opties en speelvormen. Zo heb je de keuze tussen de storymode, survival, tutorial en opties. Het spel beschikt over een storymode die WW1 wat doorkruist. Je krijgt eigenlijk zelfs 2 storymodes aangezien je het verhaal langs 2 kanten kunt spelen. Voor de gamers onder ons die de geschiedenis niet echt kennen: je speelt dus als de Triple Alliance, dit zijn de Duitsers, en de Triple Entente, de Britten. Je kiest je kant en speelt missie na missie door het verhaal heen. Meestal speel je door deze missies zonder veel pauze of onderbreking, maar per handvol veldslagen krijg je het achterliggend verhaal op je scherm. Dit wordt aangeboden als een soort stripverhaal waar een narrator overloopt wat de betrokken personen denken, ervaren en uitvoeren. Op zich komt hier niet veel animatie bij kijken maar het is wel boeiend genoeg om je betrokken te houden. Laten we echter eerlijk zijn, deze soort games speel je niet voor het verhaal. Je speelt het voor de gameplay. Het verhaal verdwijnt dus al snel op de achtergrond, omdat je meer focus legt op je missie en skills, of er nu een verhaal aan vast hangt of niet.

Fly my plane

Red Wings biedt je iets meer dan tien vliegtuigen om uit te kiezen. Onthoud daarbij dat het gaat om een cartoonisch doch realistisch spel over WW1. Er is gekozen om een handvol vliegtuigen uit de werkelijkheid te plukken en in het spel aan te bieden. De gewenste variatie en afwisseling die je hoopt en verwacht op je scherm kun je bekomen door je toestellen te voorzien van extra skins. Eenmaal je vliegtuig gekozen en voorzien van een skin krijg je ook de kans om je skills aan te passen om ook de gameplay van variatie te voorzien. Stapt het spel hier dan af van hun semi-realistische aanpak? Wel, niet helemaal. De skills in het spel hebben betrekking tot een special finishing move, het inroepen van een squadron om je te ondersteunen, ontwijkende maneuvers of U-turn. Op zich dus nog nuttige en geloofwaardige skills. Na iedere missie worden je prestaties geëvalueerd en sterren toegekend die je kan gebruiken om skills vrij te spelen. Deze skills bekom je door een klassieke skill tree vrij te spelen. Hoewel hier niks revolutionairs of baanbrekend mee bereikt is, volstaat het wel om voldoening en een gevoel van groei te voorzien. Het spel vraagt wel wat tactisch inzicht van je want het voorziet je van een hoogte-, brandstof en snelheidsmeter. Vooral de brandstofmeter moet je in de gaten houden aangezien de game je wel vaker van een lege tank kan voorzien.

Next target please

Omdat flying games nogal snel voor een sleur kunnen zorgen, is er gekozen om af en toe af te stappen van de 3D setting en je te voorzien van een bombarding missie of stunt flight. Dit zijn doorgaans erg simpele en gemakkelijke missies, maar kunnen je wel voorzien van de nodige afwisseling. Je krijgt bij bombarding missies de controle over een bommenwerper in top-down gameplay. Je missie is zowat altijd hetzelfde: vind je doelen, werp je bom op het juiste moment en ontwijk onderweg het anti-vliegtuiggeschut. Bij de stunt flights moet je zo snel en correct mogelijk een traject in de lucht afleggen. Hier knopen ze wel altijd een reden aan vast maar meestal zal dit niet genoeg boeien om er echt op te letten. Zoals gezegd, geen moeilijke missies en zeker geen hoogvliegers op andere vlakken maar de aanwezigheid is een kleine meerwaarde omdat het spel ermee effectief minder eentonig wordt. Verder doet het spel erg zijn best om variatie te voorzien door je regelmatig van nieuwe vijanden te voorzien. Al snel leer je vijanden kennen met armor die zichzelf herstelt, zeppelins en meer. Ook hier maakt de game het wat luchtiger en gevarieerd zonder echt af te stappen van de echte realistische achtergrond.

Red Wings: Aces of the sky is het type game dat je biedt wat het je belooft, maar niet veel meer dan dat. Het is een leuke game om eens te doorkruisen en zal zeker door fans van het genre als een leuke flying game worden gezien. Ook mensen die het genre eens een kans willen geven en leren kennen hebben hiermee een makkelijke en vergevingsgezinde game in handen. De afwerking voldoet zeker, is aangenaam voor het oog en zorgt voor voldoende plezier maar dit ook alleen maar in zijn cartoon-like setting. Verder heeft de game, jammer genoeg, niet veel meer te bieden dan zijn eerste playthrough. Dit is zo’n game die je, eenmaal doorlopen, waarschijnlijk snel weer zult vergeten.

• luchtig en aangenaam gamen

• biedt niet veel meer dan dat
6.3