Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Red Dead Redemption 2 is zo’n game die ik niet meer moet aanprijzen bij gamers. Ik kan je geen 3 vrienden aanwijzen die de game niet kennen van naam en/of inhoud. Zelfs voor de game uit was, wisten veel gamers al het één en ander over de mogelijkheden en opties. Ik heb de zware taak op mij gekregen om deze klepper te testen. Waarom noem ik dat een zware taak? Wel, het is niet elke dag dat je een game kan opstarten dat door kranten, reviews en gamers wordt gezien als Game-Of-The-Year materiaal. Of ik hiermee akkoord ga zal ik nog niet verklappen. Je leest hier alles over deze super-uitgebreide game.

Even naar het verleden wat de toekomst is.

Dit tweede deel van de reeks is zo spraakmakend en zo’n succes dat ik zelden of nooit nog iemand hoor praten over het eerste deel. Voor wie het zich niet herinnert: De originele RDR is een prijswinnende game uit 2010 op PS3 en XBOX 360. Deze game is de vorige titel, die eigenlijk de sequel is. RDR2 is dus een prequel op de game die eigenlijk het vervolg is op een andere titel: Red Dead Revolver. Kan iedereen nog volgen? Voor zover ik kan zien staan de games wel los van elkaar, of toch alvast in de zin dat je eender welk deel kunt spelen zonder eerst de anderen.

Storytime

In deze game speel je als Arthur Morgan. Een lid van een bende in het wilde westen. De game begint vlak na een misgelopen actie in een stad genaamd ‘Blackwater’. Je bent, samen met de overlevenden van je bende, op de vlucht. De bendes van het wilde westen worden opgejaagd en jij zoekt een toevluchtsoord waar je veilig bent. Als bendelid luister je natuurlijk braaf naar de bevelen van de leider van de groep. Door het verhaal heen passeer je links en rechts op de kaart voor zowel opdrachten of uit persoonlijke keuze om te verkennen. Het doel is om geld te verdienen voor jezelf maar ook een gedeelte af te staan aan de groep. Om vooruit te komen in het wilde westen heb je immers centjes nodig. Tijdens dit hele proces kom je vaak voor situaties en keuzes te staan die je reputatie beïnvloeden. Dit heeft dan weer effect op hoe de omgeving op je reageert.

Wat kan nu dus allemaal?

Op zich is dit al een ruime vraag. Ik stel deze vraag misschien beter andersom. ‘Wat kan nu allemaal niet?’ Dit antwoord lijkt me korter. Deze game geeft immers mogelijkheden en opvolging op zowat alles wat mogelijk is. Het één is een verplichting, zoals de gezondheid van je paard opvolgen, het ander voelt meer aan als een mogelijkheid, zoals verkennen van fauna en flora. Ik wil geen saaie opsomming geven van alles wat de game biedt, maar om te visualiseren wil ik even wat voorbeelden geven. In deze game kan/moet je de gezondheid, uithouding en je relatie met je paard opvolgen, je kledij aanpassen aan het weer, planten verkennen en plukken. Daarnaast is het ook mogelijk om te jagen op allerlei soorten dieren voor hun vellen en het vlees om te koken. Dit en uiteraard nog zoveel meer. Al deze opties en mogelijkheden bovenop de, toch wel immense, wereld die je moet verkennen maken van deze game een indrukwekkend uitgebreide speelervaring.

Maar het geheel moet ook kloppen.

Een hoop opties hebben is niet moeilijk. Het geheel laten samenkomen, speelbaar maken en als foutloos product afleveren is iets anders. Rockstar is ondertussen al lang niet meer bescheiden over deze game en ik kan ze geen ongelijk geven. Deze ambitieuze game reikt naar perfectie, en komt daar toch wel zeer dicht bij in de buurt. Op alle aspecten is voldoende aandacht gegeven. Ook al het harde werk en de opoffering van de devs is te merken aan hoe compleet deze game voelt. Bovendien geeft deze game een best realistisch Wild West-gevoel. Je hebt bijvoorbeeld geen quick travels. Je kunt te voet, te paard, per kar of per trein je verplaatsen maar dit alles is gebonden aan ‘logische’ elementen. Je kwaliteit van je paard gecombineerd met zijn uithouding en je relatie beïnvloeden hoe en wat je allemaal op het dier kunt. Hou je je relatie niet in ere, verwacht dan ook maar resultaten naargelang. Hou je de conditie van je paard niet in de gaten, wees dan niet verrast dat hij zich uitgeput en zonder echte prestaties vooruit sleept. Kortom, de game houdt rekening met zoveel factoren en vraagt zoveel van je dat het in het begin een overrompeling is. Gelukkig valt alles zodanig op zijn plaats dat alles een meerwaarde is en blijft. Alles wat je kan of moet voelt natuurlijk aan. Je moet (veel) aandacht steken in meer dan genoeg onderdelen en factoren maar het draagt duidelijk bij aan de kwaliteit van deze game.

Het oog wilt ook wat.

Dan wil ik het nog hebben over 1 deel van de game. Het visuele. Wie in de laatste weken een krant of webpagina over games heeft gezien, weet het waarschijnlijk wel. RDR2 is een pareltje die een nieuwe maatstaf neerzet voor games. De details van ieder aspect in de games zijn verbluffend. Ik kan op geen enkel aspect iets aanmerken. Ik heb laatst gelezen dat het team van ontwikkelaars enorm lange uren en dagen hebben gedraaid om de deadlines en quota’s te halen. Als ik het eindresultaat zo bekijk kan ik alleen maar zeggen dat hun inzet vruchten heeft afgeleverd. De gebouwen, natuur, personages, dieren,… noem maar op. Alles is een streling voor het oog.

Ik denk dat we allemaal eigenlijk wel de game al kenden voor deze review. Hij is enorm veel voorgekomen in kranten, TV, forums, noem maar op. Ook ben ik er al zeker van dat veel spelers een stuk verder zitten in de game dan ik. Ik heb immers gekozen om veel te verkennen en mij niet teveel van het verhaal aan te trekken. Ik ben meer dan zeker dat iedereen wel heeft opgevangen hoe uitgebreid, sfeervol, uitgebreid, kwaliteitsvol en vooral uitgebreid deze game wel is. Ik kan op geen enkele manier hier tegenin gaan en wil alleen maar bevestigen dat deze game alles in huis heeft wat een Game Of The Year nodig heeft en misschien zelfs meer. Het enige minpunt wat ik kan aanhalen voor deze game (en eigenlijk is dit meer gebonden aan het genre dan deze game specifiek) is dat het geen game is voor de ontspannen gamer. Als je lege momenten van 15 minuten wil opvullen met een ontspannen spelletje moet je niet kijken naar RDR2. Het is natuurlijk wel een plus dat een game diepgang heeft en je echt kan meesleuren maar sommige mensen willen ook gewoon wat kunnen chillen en ontspannen.

• Uitgebreid zoals nooit gezien
  • Graphics tot een nieuwe hoogte gebracht
  • Meeslepend verhaal