ReCore

Jimmy Verwimp
ReCore
ReCore

ReCore is de nieuwste game van Keiji Inafune, het brein achter andere top games zoals Mega Man, Dead Rising en de Onimusha-reeks. Ook maakte hij het matige Mighty №9. Is hij erin geslaagd om weer een top game te produceren of verdwijnt ReCore in de middelmatigheid? Je kan het hieronder ontdekken. 

In het universum van ReCore is de Aarde zo goed als onleefbaar geworden, met de hoop op een nieuwe leefbare planeet trekt de mensheid naar Far Eden om deze te terraformen. Protagonist Joule Adams ontwaakt uit haar cryosleep, waarna ze ontdekt dat er iets vreselijks mis is gegaan met de terraforming op Far Eden. De robots die hiervoor instaan blijken hun werk niet te doen, integendeel ze proberen net de mensheid te vernietigen. Het is dan ook aan Joule om uit te zoeken wat er is misgegaan en deze situatie proberen op te lossen. Joule wordt bijgestaan door haar robot kompanen, die gelukkig niet op hol zijn geslagen zoals de andere robots op deze planeet.

Dit is dan ook meteen de rode draad doorheen het verhaal, dat overigens niet uitgebreid uit de doeken wordt gedaan. Af en toe krijg je tijdens de game wel een cut-scene waarin je een beetje meer over het verhaal te weten komt, maar deze momenten zijn zeldzaam. Hoewel er wel degelijk een verhaal aanwezig is wordt dit niet uitgebreid uitgewerkt. Gaandeweg in deze game zal je ook audio logs weten te vinden, die ook wat extra info verschaffen over het verhaal. Uiteraard draait een game als ReCore om de gameplay, maar het verhaal had in mijn ogen toch wat meer uitgebreid mogen zijn.

Gelukkig zit het met de gameplay dan weer wel goed. De controls voelen heerlijk aan en zijn zeer intuïtief. Na een tijdje zal je dan ook als een volleerd platformer door de levels heen springen. ReCore voelt aan en speelt als een klassieke platformer, maar dan met hedendaagse graphics en shooter elementen. Je kan ReCore dan ook beetje vergelijken met een Ratchet & Clank game. De platforming actie in deze game werkt goed dankzij de strakke besturing en de ability’s van Joule. Zo beschikt ze over een dubbel jump en een dash move, waardoor ze erg vlot kan bewegen doorheen de verschillende levels. De besturing is zo nauwkeurig dat zodra je aan de moves gewend bent; je blindelings zonder eerst te moeten kijken vlot van platform naar platform voortbeweegt. Het geeft dan ook een erg bevredigend gevoel wanneer jij vlotjes een moeilijk stuk van een level zonder problemen weet door te komen. Dit betekend echter niet dat de game te makkelijk is, je zal je jumps en dashes erg goed moeten timen, maar na een tijdje zit het zo goed in je vingers dat je vlot doorheen de levels beweegt als een mes door smeuïge boter.

Het platformen wordt regelmatig afgewisseld met gevechten tegen vijandelijke robots. ReCore is naast een platformer namelijk ook een third-person shooter. Vijanden hebben verschillende kleuren, net zoals je wapen. De kleur van de vijand bepaald met welke kleur jouw wapen het meeste schade veroorzaakt. Je kan dan ook zo vaak als je wil veranderen van kleur op je wapen. Natuurlijk kan je een vijand schade doen met eender welke kleur, maar wanneer je de juiste gebruikt dan doe je veel meer schade. Je zal dan ook met enige regelmaat tijdens de gevechten moeten wisselen tussen de kleuren van je wapen. Wanneer je de game begint beschik je nog niet over de verschillende kleuren, maar gaandeweg in de game zal je er steeds meer unlocken. De gevechten spelen net zo vlot als de platforming secties, al kunnen de gevechten na een tijdje vrij eentonig gaan aanvoelen. Vergeleken met de platforming stukken zit er namelijk net iets minder variatie in de gevechten. Naast je eigen wapen helpen ook je robot kompanen mee tijdens de gevechten. Elke robot heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes, waardoor je rekening moet houden met welke robot je een vijand zal aanvallen.

Je robots hebben meer nut dan enkel vijanden aanvallen. Je zal deze ook moeten gebruiken tijjdens het platformen en om bepaalde gebieden te kunnen bereiken om secrets te kunnen vinden. Je kan deze robots ook upgraden met nieuwe onderdelen die je in dungeons of op de wereld map kan vinden. Je kan ook cores stelen van vijandelijke robots, deze kan je gebruiken om de stats van je robots te verbeteren. Echter voelt het nooit aan dat dit enig nut heeft, want zelfs zonder de upgrades staan je robots hun mannetje. Nooit heb ik tijdens de game het gevoel gehad dat het upgraden van deze stats mij enig voordeel opleverde. Jammer want op deze manier heb je nooit het gevoel dat ze hierdoor sterker worden.

Om het verhaal van ReCore uit te spelen moet je doorheen verschillende dungeons lopen die met het verhaal te maken hebben. Echter kan je niet meteen in elke dungeon binnen, want je moet namelijk steeds een bepaald aantal Prismatic cores in je bezit hebben om deze te kunnen openen. Je kan deze cores vinden in de optionele dungeons, die vanwege dit systeem helemaal niet optioneel zijn. Om bij de eindbaas te raken heb je maar liefst 45! prismatic cores nodig. Het verhaal valt dan ook halverwege de game compleet stil, omdat jij dat moment enkel en alleen bezig bent met het vergaren van meer Prismatic Cores. Jammer want dit haalt de flow uit de game.

In de verschillende dungeons die deze game rijk is, dien je ook vaak de mogelijkheden van je robots te gebruiken. Zo heb je een robot die verborgen dingen kan vinden, een robot die rotsen kan stukslaan, ééntje die kan klimmen als een spin en een robot die kan zweven. Je kan ten alle tijden slechts twee robots met je meenemen, waardoor je vaak je robots zal moeten wisselen als je de verkeerde bij je hebt om een dungeon door te raken. Het probleem hierbij is echter dat je daarvoor steeds naar ofwel een fast travel station moet reizen, of naar je thuis basis. Op zich zou dit geen ramp moeten zijn, maar dat is buiten de laadtijden van deze game gerekend. Het gebeurde tijdens mijn speelsessie maar al te vaak dat ik een dikke twee minuten! naar een laadscherm moest staren. Ondertussen is er wel een patch uitgebracht die deze problemen zou moeten aanpakken, maar nog steeds duren de laadschermen een minuut of langer. Dit is wederom iets dat je uit de flow van deze game haalt.

Het verbaasd mij trouwens dat de game zulke lange laadtijden kent. Hoewel de karakters er prima uitzien, kan niet hetzelfde gezegd worden over de omgevingen. De textures en omgevingen lijken soms rechtstreeks uit een game van de vorige generatie te komen. Daarbij is het des te vreemder dat de framerate op Xbox One niet stabiel is, zeker als je kijkt naar de grafische kwaliteit van deze game. Het geluid is gelukkig wel in orde. Alles klinkt zoals je zou verwachten en de schaars aanwezige stem acteurs doen hun werk goed.

Naast deze onvolmaaktheden kent de game helaas nog meer problemen op het technische vlak. Het gebeurd net iets te vaak dat je glitches tegenkomt. Zo kan het tijdens de platform secties voorvallen dat een platform niet registreert als een solide object, waardoor jij hier pardoes doorvalt. Dit betekend dan ook meteen dat je die dungeon kan gaan herstarten, want je raakt natuurlijk niet verder als je niet op een platform kan gaan staan dat je nodig hebt om naar de volgende te springen. Een andere glitch die ik tijdens mijn speelsessies heb voorgehad had te maken met een dungeon deur. Zo zijn er bepaalde dungeons die je niet kan openen met een Prismatic core. Voor deze dungeons moet je cellbots zoeken. Deze bots zijn in feite gerobotiseerde sleutels die je nodig hebt om een dungeon te openen. Althans dat zou de bedoeling moeten zijn. Zo heb ik enkele keren voorgehad dat ik vanwege een glitch gewoonweg door de deur heen viel, waardoor ik vervolgens de dungeon kon starten zonder cellbots te moeten gaan zoeken. En dankzij de fast travel stations die in alle dungeons aanwezig zijn hoefde ik deze nadien ook nooit meer te gaan zoeken. Hoewel het mij natuurlijk tijd bespaarde, is het toch jammer dat er zulke grote fouten in een belangrijke titel als ReCore voorkomen.

Conclusie:

ReCore begint erg sterk, en doet je met momenten de glorie dagen van de 3D-platformer herbeleven. Helaas wordt de game na een tijdje nogal eentonig mede dankzij de repetitieve gevechten en de optionele dungeons, die helemaal niet zo optioneel zijn. Voeg daar verder nog de technische onvolmaaktheden en de verschrikkelijke laadtijden aan toe en je zal merken dat ReCore helaas niet de topgame is geworden die het had moeten zijn.

Good

  • Strakke controls
  • Leuke dungeons
  • Sterke platforming secties

Bad

  • Technisch ondermaats
  • Verschrikkelijk lange laadtijden
  • Onstabiele framerate op Xbox One
  • Repetitieve combat
6.7

Aardig

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password