Rebel Cops

Rebel Cops
Rebel Cops
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Hebben we niet allemaal al eens een film gezien over een Rebel Cop? Zo iemand die denkt dat hij het beter kan dan het politiekantoor waarvoor hij werkt. Zo eentje die zich niet meer aan de regels wilt houden. Zo’n film waar er 13 van in een dozijn zijn. Ja tuurlijk kennen we dat verhaal en die opzet wel. Maar wat als de twist nu eens is dat het om een handvol agenten gaat. En dat zij het niet zozeer doen omdat ze zich van de regels willen afzetten maar eerder omdat het volledig politiekantoor corrupt is. Dan kom je niet bij het script van een nieuwe film uit, maar bij de opzet van de game: Rebel Cops.

This is the police!

Wie bij deze subtitel terugdenkt aan een zekere game zit volledig juist. De voorgangers van ‘Rebel cops’ zijn immers de 2 games van ‘This is the police’. Deze games waren op zich niet zo gek populair en zijn niet bepaald memorabele te noemen maar heeft toch genoeg teweeg gebracht om een vervolg op de markt te krijgen. Dit vervolg neemt het echter wel iets anders aan en heeft zichzelf meer gevonden in de turn based strategie-markt. Het verhaal volgt de handvol agenten die zich afkeren van het corrupte corps en het werk van echte politieagenten voort zet. Hierdoor kom je telkens in een situatie terecht waar je, zoals een echte agent, opdrachten moet uitvoeren. Dit gaat van vijanden uitschakelen, gebeurtenissen voorkomen, dingen verzamelen,… Wie door de titel dus dacht als wildeman gek te gaan doen en al knallend overal een eind aan te maken heeft het dus goed mis. Je inkomsten komen immers van de mensen uit de stad. Deze zien in dat het officiële politiekorps corrupt is en leggen daarom bij om jou te  betalen. Zoals het spreekwoord gaat: Je bijt niet in de hand die je voedt.

Op de punten van je tenen.

Deze game vraagt een voorzichtige aanpak. Het is geen uitzonderlijke moeilijke game maar er zijn manieren genoeg om dood te gaan en je hele strategie en missie in het water te doen vallen. Het hoofddoel van het spel is om stealth-gewijs je vijanden uit te schakelen. Hoewel de AI niet de hoogste realiteitsgraad heeft zijn je tegenstanders nu ook niet bepaald aan het wachten tot je ze komt vastpakken. Zij hebben, net zoals jij dat hebt, de kans om je uit te schakelen of te verwonden. Dit heeft als gevolg dat je jezelf ook moet verzorgen na een wonde eer je eraan onderdoor gaat. Er zijn gelukkig genoeg manieren om te voorkomen dat je gezien en dus verwond raakt. Sluip dus rond, zoek naar opties die je kan benutten en leid je tegenstanders af, schakel ze vanop afstand uit, verlam ze of zoek nog andere opties om iedere tegenstander uiteindelijk in de boeien te slaan. Iedere map is overzichtelijk genoeg en bied je genoeg opties om een aanpak en strategie te bedenken.

Rookies and Oldtimers.

De game gunt je extra perks als je goed je werk doet. Agenten die je blijft gebruiken ontwikkelen perks zodat ze beter worden in hun job. Dit heeft zijn voordelen maar maken je agenten alles behalve onsterfelijk. Belangrijk om te weten is dat een dode agent echt een dode agent is. Kom je tot leven voor je volgende missie terug mee te spelen? Vergeet het maar. Het verhaal geeft je wel eens een nieuwe agent maar als je echt gebruik wilt maken van je team zorg je er best voor dat de bestaande cops, met hun hoger level en perks, de missie overleven. Los van de perks en de levels kun je je personages voorzien van equipment. Dit is niets baanbrekend ofzo maar beïnvloed je spel wel. Zo kom je wel eens tot de conclusie dat je een missie pas kunt voltooien als je het juiste personage met de juiste equipment gebruikt. Nog maar eens een reden om te zorgen dat iedereen het overleeft. Je hebt immers dat ene personage met zijn wapen nog nodig tegen die vijand later in het level.

Conclusie:

Rebel cops is tof maar niets baanbrekend of sectaculair. Het is een leuke twist dat de rebel cops eigenlijk de mannen zijn van de wet in plaats van de klassieke rebellen die zich afzetten tegen de regels van het bureau. Daarbuiten heeft de game genoeg om je te entertainen maar zal hij je niet omver blazen met opties, grafische troeven of nieuwigheden. Soms is dat ook niet nodig en kun je tevreden zijn met een casual game die gewoon lekker speelt en een leuke afwisseling kan bieden.

• vermakelijk genoeg als tussendoortje
  • variatie dankzij de vele mogelijke handelingen
  • veel opties en mogelijkheden in iedere missie