Rage 2

Rage 2
Rage 2
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

In januari schreef ik, na een bezoekje aan Bethesda, de hands-on preview van Rage 2. Sindsdien keek ik uitgebreid uit naar de maand mei met deze titel in het achterhoofd. De post-apocalyptische shooter is nu eindelijk verkrijgbaar en doet mijn console uitgebreid warm draaien. Of mijn opgewekt enthousiasme van toen wordt beloond met de game waar ik al maanden naar uitkijk lees je hier en nu.

Welkom Walker

De game begint met jou, Walker, en een aanval van de ‘Authority’, onder leiding van ‘General Cross’ op de basis van de Rangers. Hier zie je al snel één van de Rangers het loodje leggen en besluit je zijn pak aan te doen. Dit pak geeft je natuurlijk wat bescherming maar is ook voorzien van wat high-tech snufjes die je later zal activeren. Na een uitroeiing van je nieuw verworven collega’s blijf je als laatste Ranger over en komt de last op jouw schouders om de Authority tegen te houden. Na te leren dat je de mogelijkheid bezit om kick-ass vaardigheden aan te leren trek je op pad met 2 doelen voor ogen: de 3 originele leden zoeken van ‘Project Dagger’, dit project was het originele plan om de Authority voor altijd tegen te houden, en zoveel mogelijk ‘Arks’ vinden. Deze Arks zijn gigantische kluizen en bezitten wapens en nieuwe vaardigheden die gereserveerd waren voor de elite die de apocalyps hoorde te overleven. Nu de wereld, bijna, in complete chaos verkeert krijg jij de eer om de kluizen te kraken en te profiteren van hun inhoud. Na het ontvangen van je eerste voertuig, de ‘Scorpion’, ligt de wereld opeens aan je voeten en kan je op pad.

Time for an upgrade

De game is eigenlijk een shooter waarin je personage ook beroep kan doen op allerlei (bovennatuurlijke) vaardigheden genaamd ‘Nanotrites’. Al snel bezit je je pistool, machinegeweer en shotgun gecombineerd met je ‘Overdrive’, dit is een status die je kan activeren waarin je sterker, sneller en algemeen beter wordt voor korte tijd. Maar, als je wilt, blijft het hier niet bij. Je kan het hoofdverhaal probleemloos verder spelen vanaf dit punt of je kan ervoor kiezen om jezelf te voorzien van een weergaloos arsenaal aan vuurwapens en talenten. Hiervoor ga je, zoals ik net zei, op zoek naar Arks. Wat deze inhouden en hoe je deze vindt is nog maar de vraag. Zoek je in de vestigingen naar tips of rij je rond tot je, dankzij je ‘focus’, zo’n gigantische kluis tegen komt? En dan weet je nog niet wat er in zit. Misschien zit er een Nanotrite in die je als speler helemaal niet ligt en je dus niet zal gebruiken, of juist wel. Of misschien pak je dat wapen eindelijk op dat je hoopte te vinden. Kies je ervoor om dit allemaal links te laten liggen en op basis van ammo en shooting skills verder te gaan? Even goede vrienden in de wereld van Rage 2.

Eender wat je in zo’n Ark vindt, het heeft potentieel. Natuurlijk vind je van iedere Nanotrite of wapen slechts de basisversie, maar die zullen niet lang zo basic blijven in jouw bezit. In Rage 2 is het immers een koud kunstje om alles van een upgrade te voorzien. Door zowat het hele verhaal en op iedere plek vind je immers ‘Feltrite’, ‘Weapon cores’, Components van allerlei soorten en nog veel meer. Bovendien zijn de 3 figuren die je moet zoeken voor je missie spilfiguren in de wereld met talenten en middelen die je, uitgebreid, ten goede zullen komen. Als je dus ook nog eens werkt aan je verstandhouding met je 3 nieuwe vrienden verbeter je, dankzij hun hulp, je Ranger pak en algemene gevechts- en overlevingsvaardigheden. Ik moet zeggen dat het verzamelproces erg vlot gaat en het upgraden, hoewel natuurlijk niet onmiddellijk onbeperkt, soms wat erg gemakkelijk aanvoelt. Er lijkt wel een overaanbod in grondstoffen, en upgrades zijn erg vlot vrij te spelen waardoor ik schaamteloos sterker en sterker in mijn schoenen kom te staan.

Zo ziet de post-apocalyptisch wereld er uit

Voor wie zich afvraagt hoe de wereld er uit ziet na de apocalyps: het is een mix van woestijn en, wat in het noorden, een verwilderde jungle. Natuurlijk is dit alles bezaaid met restanten van onze gevallen beschaving. Buiten de Arks hebben enkele, soms wel soms niet, belangrijke gebouwen het einde van de wereld overleefd. Tijdens je verkenningstochten en missies kom je al snel in aanraking met allerlei locaties in de wereld en probeer je orde te scheppen in deze chaos. De indeling en vorm van de omgeving is aangenaam en naargelang de setting best realistisch. Doorgangen zijn versperd, bruggen zijn verwoest en liggen in brokstukken op de grond, gebouwen die (gedeeltelijk) recht zijn blijven staan zijn verstevigd en heringericht als bunker of schuiloord. Natuurlijk moet je tussen al die locaties kunnen reizen en daar heb je een set wielen voor nodig. In de game vind je daarom allerlei soorten voertuigen die je kan meenemen naar een stad zodat ze worden toegevoegd aan je garage.

Om objecten wat te ondersteunen in de game wordt er veel gespeeld met fluo kleuren. Ladders, belangrijke kisten, de pijlen die je GPS op de grond projecteren,… alles is in fluo roze of paars terug te vinden. Op zich is alles opvallend genoeg om je aandacht te trekken maar er is geen sprake dat je bijvoorbeeld de kist van onmogelijke afstanden al kan zien staan. Bovendien weet je per locatie ook perfect wat je er kan vinden. Al vanaf het begin van de game krijg je, bij het vinden van een locatie, op je kaart te zien welke buit je er kan vinden en welke beloning je ervoor krijgt. Het aantal voorraadkisten, data pads, Ark boxen en of er een Ark in de buurt is staan netjes opgesomd op de kaart. Persoonlijk vond ik dit wel erg handig en fijn. Omdat je je bewust bent dat je nog een laatste kist kunt scoren spendeer je immers nog even langer in een zekere locatie. Al vroeg in de game kun je een soort radar activeren in je pak waardoor je de locaties van de kisten en data pads ook nog eens kunt terugvinden. Hierdoor verloopt je zoektocht soms wel erg vlot en, hoewel ik het zelf ook aangenaam vind om buit te vinden, maakt het je game een stukje vlotter, makkelijker en daardoor ook korter.

Mutanten, bandieten en de Authority

Vaak gaat het einde van de wereld zij aan zij met overlevers die waarde en normen links laten liggen, mutanten die op donkere of verscholen plekken je opwachten en een leger, vaak onder bevel van een psychopathische gek, dat de macht in de wereld probeert over te nemen. In Rage 2 vind je deze allemaal en daar is dan ook zowat alles mee gezegd. Hoewel er wel een aantal verschillende soorten vijanden zijn moet je geen grote verschillen verwachten tussen elke confrontatie. Op uitzondering van wat aangebrachte armor of verschil in wapens lijkt de ene vijand wel wat op de andere. Op zich is dat niet erg, ik vraag nergens om een leger aan tegenstanders met allen gepersonaliseerde uitwerkingen. Maar ik ben toch wat teleurgesteld in de grotere vijanden. Als het verhaal het toestaat kom je op strategische plekken de semi-boss battle tegen. Vaak zijn dit giganten die je neer moet krijgen door zijn (overduidelijke) zwakke plek aan te vallen tot hij zich kwetsbaar opstelt en je hem de volle laag kunt geven. Op zich allemaal logisch en herkenbaar voor dit soort games ware het niet dat die ene kolos nu wel erg op de vorige begint te lijken.

Dus het spel speelt tof

Ja, ik kan niet ontkennen dat ik me al uitgebreid heb geamuseerd met deze game maar moet jammer genoeg ook wat jammerlijke puntjes aanhalen. Deze vermakelijke shooter/RPG bezit tot op datum nog enkele bugs en glitches waarvan velen zonder twijfel een patch zullen krijgen. Zo kun je tijdens vuurgevechten, door middel van je Focus, je vijanden in de directe omgeving waarnemen. De ene zie je op je af sluipen of wandelen en de andere zie je als een statig silhouette van links naar rechts bewegen. De GPS van je voertuigen werkt perfect maar als je gaandeweg een nieuwe locatie ontdekt en uitstapt om deze te verkennen zal je GPS geen weg meer aanwijzen hoewel hij nog steeds actief is. Lip-sync moet je niet verwachten in deze game, maar dat vind ik tegenwoordig geen opvallend gegeven meer. Wat ik wel jammerlijk vond in deze game was het gebrek aan animatie. Zo kom je bijvoorbeeld in het begin van het spel een hologram tegen die je de huidige situatie uitlegt en je op weg helpt. Deze uitleg duurt zo’n 3 minuten maar de animatie van de hologram is een herhalende lus van zo’n 15 seconden. Dit valt al heel snel op en stoorde me persoonlijk mateloos. Dit is slechts 1 voorbeeld van een situatie die me een handvol keren is opgevallen.

Deze game is zonder twijfel of discussie een vermakelijk hoogtepunt. De actie is vlot, de sfeer is goed en de mogelijkheden zijn uitgebreid. Enkele glitches en beperkingen belemmeren Rage 2 echter om zichzelf een hoogvlieger te noemen. Toch zullen menig gamers zich tegoed doen aan enkele uren gameplezier. Hoeveel uren dit zijn trek ik momenteel nog wat in twijfel aangezien ik met mijn 6 uurtjes de indruk heb het verhaal al grotendeels overlopen te hebben. Op dat vlak hoop ik mij natuurlijk te vergissen. Gelukkig bied deze game een uitgebreide kaart, veel locaties om te verkennen en extra activiteiten in de vorm van arena’s en allerlei races met al je voertuigen.

• Kleurrijk op de juiste vlakken
  • Vlotte gameplay
  • In totaliteit: leuke game