Hands-on preview: Rage 2

Hands-on preview: Rage 2
Hands-on preview: Rage 2

De originele ‘Rage’ komt ondertussen al uit het verre 2011. De post-apocalyptische wereld van Rage werd in die tijd deftig onthaald en heeft links en rechts nog wel een DLC bijgekregen. Toch was het geen game waar de gamewereld van op zijn kop ging staan. Persoonlijk is het mij te lang geleden om nog kritisch terug te kunnen kijken en te verklaren wat er ontbrak of mis was aan de game. Geruchten over opvolging van de game heb ik door de jaren heen wel her en der ontvangen. Ik herinner mij dat ik af en toe eens opkeek en af en toe zelfs wat enthousiast werd, maar erg veel concrete info ben ik nooit tegengekomen. Tot nu. Rage is helemaal terug en beter dan ooit. In Rage 2 verkennen we de post-apocalyptische wereld verder en maken we kennis met een variatie aan kleurrijke en ‘bijzondere’ personages en omgevingen.

Let’s blast away!!

Rage 2 is, net zoals de eerste game, een FPS. De tijdsgeest en wereld zijn immers iets fantasierijker en voorzien van andere wetenschappelijke doorbraken en stappen in evolutie. Er zijn nog games geweest waarin je futuristische wapens en speciale eigenschappen combineert om jezelf verder te ontwikkelen. De ene is daarin al wat slordiger of juist al wat creatiever geweest dan de volgende. En laat nu Rage 2 mij de indruk geven om zeker dat tweede te zijn. De mogelijkheden om je skills te combineren en daarmee prachtige gevechten uit te vechten is hypnotiserend.

Persoonlijk heb ik tijdens de Beta een pijnlijke confrontatie ervaren. Deze game is geen simpele FPS! Het is niet de bedoeling om simpelweg je shooting skills en aim te trainen. Deze game nodigt je niet gewoon uit om je wapens te combineren met je combat skills. Deze game verplicht je ertoe! Als je deze game probeert uit te spelen zonder een gevarieerde combinatie van skills en wapens, zal de game je vroeger of later vast zetten. Verwacht niet overal en altijd een verse voorraad munitie of iets dergelijks. Natuurlijk zie ik dit alleen maar als positief! Wie wilt nu geen game die het cliché doorbreekt en je aanzet tot een meer creatief en sensationelere speelwijze?

Open worlds are so much fun

Tijdens de gesloten Beta maakte ik kennis met een stad genaamd Wellspring. Deze ‘stad’ voelde zo’n beetje aan als zijnde de laatste restant van de beschaving. Er was een, soort van, samenleving met ordehandhaving en andere sociale normaliteiten. Het zou echter geen post-apocalyptische wereld zijn als in die samenleving geen louche rijke zakenman achter de schermen met de scepter zwaaide. De wereld is voorzien van bendes, rovers, mutanten, louche figuren van alle maten en sociale trappen, wilde beesten en vijanden in zowat alle vormen en maten. Gelukkig staan hier tegenover ook de mensen die proberen om de wereld op orde te houden, waaronder jij. In een wereld met zoveel tegenstanders en problemen kun je al raden dat je je handen vol zult hebben.

Alles rond deze stad is woestijn. Was het dus kaal en leeg rond de stad? Totaal niet. Er was zelfs meer te doen buiten de stad dan er in. De quest die ik mocht testen voor de game leidde me langs de burgemeester die me vroeg om 2 locaties in de woestijn te bezoeken. Onderweg naar daar ben ik trouwens zoveel mensen, situaties en tegenstanders tegengekomen dat mijn lijst met side-quest overvol raakte. Er is weinig zo aangenaam als voelen dat je game garant staat voor uren en uren aan speelplezier.

Mad Max like vehicles!

Verwacht je nu wat wrakken die met haken en stoten aan elkaar hangen? Verwacht maar iets anders. Je favoriete voertuig, tijdens de preview alvast, doet meer aan een tank denken dan een gammel wrak. Gewapend met automatische machinegeweren, die trouwens voorzien zijn van een ondersteunende auto-aim functie, voelde ik me met momenten in een nieuwe versie van de Batmobiel. Hoewel ik tijdens de Beta alleen gebruik kon maken van deze prachtige vechtmachine heeft Rage 2 veel meer te bieden. In trailers zie je een variatie van landvoertuigen tot vliegtuigen. Hoewel er bij het testen van de Beta nog wat werkpunten waren aan het besturen van de voertuigen, was wel duidelijk dat er veel moeite gedaan werd om een zo optimaal mogelijke besturing te voorzien. De andere voertuigen die ik zag passeren in de trailers leken me ook telkens een mooie meerwaarde. Mijn interesse en enthousiasme is alvast gewekt door het zien van de variatie en mogelijkheden.

Mijn ervaring met de gesloten beta van Rage 2 was zeer geslaagd. Jammer genoeg kon ik door omstandigheden niet zo lang en uitgebreid genieten als sommige andere aanwezigen. Dit nam echter zeker niet weg dat ik een mooie inkijk kreeg in de game. Ik kan alleen maar aanhalen hoe verrast ik was van de sfeer, kleurrijke omgeving en toffe aangepaste muziek. De Beta deed me hunkeren naar meer en mijn pre-order is ondertussen al lang geplaatst. Liefhebbers van (minder traditionele) FPS games en games zoals Borderlands, Bioshock of andere vergelijkbare games zullen bij deze titel zeker niet op hun honger blijven zitten.