Puyo Puyo Tetris 2

Jimmy
Puyo Puyo Tetris 2
Puyo Puyo Tetris 2
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De allereerste Puyo Puyo Tetris- game was een zeer aangename verrassing. Het was een game die twee klassieke puzzel games wist te combineren tot één geslaagde combinatie. Het resultaat zorgde voor een frisse puzzel game, die ongetwijfeld fans van de ene game interesse heeft doen krijgen in de andere puzzel game. Met het oog op de nieuwe consoles vond Sega het blijkbaar hoog tijd om er een vervolg aan te breien.

Mijn liefde voor puzzelgames is tijdens de jaren 80 ontstaan dankzij de geweldige Tetris-game die bij de Game Boy destijds was inbegrepen. Het is die game die er toen, op nog jonge leeftijd, ertoe heeft gezorgd dat ik al vrij snel andere puzzel games ging uitproberen. Hierdoor kwam ik begin jaren 90 uiteindelijk ook terecht bij Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine op de Sega Mega Drive. Deze game was de eerste Puyo Puyo-game voor Europa. Deze was gepresenteerd met Sonic personages, vanwege diens populariteit in de jaren 90. Het werd helaas niet zo populair als Tetris, een game, die toen al de wereld een beetje had veroverd. Het maakte echter wel de weg vrij voor meerdere vervolgen. Gelukkig, want anders hadden we deze sublieme combinatie wellicht nooit mogen aanschouwen.

Meer van hetzelfde

Puyo Puyo Tetris 2 voegt weinig nieuws toe aan het bestaande concept. Het is grotendeels dezelfde game als deel 1 gebleven. De presentatie en alle opties zijn één voor één overgenomen vanuit de vorige release. Het klinkt een beetje als negatieve commentaar, maar dat is het absoluut niet. De eerste game heeft een zeer hoge standaard gezet, die moeilijk te overtreffen valt. Betekend dit dan dat er niets nieuws te beleven valt? Neen, de game brengt een nieuw verhaal in de Adventure mode, enkele nieuwe personages en een nieuwe spel modus.

De voornaamste singleplayer mode is opnieuw de adventure mode. Deze mode breidt het verhaal verder uit en is op verhalend vlak een direct vervolg op de eerste game. Je zal dus tal van bekende personages tegenkomen, dit samen met enkele nieuwelingen. Hoewel ik in de review van deel 1 nog aangaf dat het verhaal zwak was, lijkt dit hier toch verbeterd te zijn. Ik vind een verhaal in een puzzelgame nog steeds overbodig, maar deze lijkt wel beter geschreven te zijn. Althans ik vind het verhaal deze keer leuker om te volgen dan in de eerste game. Het is een leuke extra, maar gewoon een grid met levels volgen die je moet completen had voor mij al genoeg geweest. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, de game biedt op deze manier voor elk wat wils.

Skill Battles

Puyo Puyo Tetris bevat nog steeds alle modi uit het eerste deel, dit met de nieuwe skill battles mode als nieuwigheid. In deze mode heb je een team van drie personages tot je beschikking. Alle personages hebben een eigen vaardigheid die je kan inzetten om je tegenstander het leven zuur te maken. Om skills te gebruiken moet je genoeg MP hebben en telkens je een skill gebruikt zal deze verder opgebruikt worden, met als gevolg dat je geen skills meer kan gebruiken zodra je MP meter leeg is. Het doet een beetje aan RPG gevechten denken, maar dan in de vorm van een puzzel game. Het doel van deze mode is om de HP van je tegenstander naar beneden te brengen.

Dit doe je door lijnen weg te werken of Puyo’s weg te spelen. Maak je sterke combo’s dan zal je hiermee je tegenstander beschadigen. De skills kan je vervolgens gebruiken om nog meer schade te doen of je HP weer bij te vullen. Voor elke aanval plaatsvind kan je zien hoeveel leven je zal kwijtspelen, waardoor je met wat geluk nog snel kan counteren met een vaardigheid van één van je personages. Deze mode is een zeer leuke toevoeging gebleken die nog wat meer diepgang aan het puzzelen toevoegt. Je zal goed moeten timen en strategisch te werk moeten gaan om te winnen tegen een sterke speler.

Herhalingsoefening

De rest van de modi zijn exact dezelfde als uit de eerste Puyo Puyo Tetris game. Hierdoor ga ik in dit stukje even in herhaling vallen, want dit heb ik ook reeds verteld in de review van de eerste game. Wie deze uitgebreid gespeeld heeft kan dit hoofdstukje dus gerust overslaan. Puyo Puyo en Tetris zijn nog steeds beiden apart te spelen, het is nog steeds mogelijk om het als Tetris speler het op te nemen tegen een  Puyo Puyo-speler en andersom. De Fusion mode combineert deze twee games dan weer tot één enkele game, waardoor je heel anders te werk zal moeten gaan en anders moet nadenken, dan wanneer je de games apart speelt. Persoonlijk vind ik de Swap mode nog steeds het leukst. In deze mode wisselen Tetris en Puyo Puyo na een bepaalde tijd zich af. Hierdoor moet je  zien te onthouden waar je in de andere game gebleven was, om zo uitgebreide combo’s tussen de twee varianten te creëren en moet je snel kunnen schakelen tussen de twee speel stijlen.

Verder heb je ook deze keer nog de Party mode waar je een oneindig aantal levens hebt. Het is hier de bedoeling om een zo hoog mogelijke score te behalen en dit met gebruik van items die op het speelveld spawnen, die je vervolgens ook moet zien weg te spelen om het effect te gebruiken. In Big Bang moet je snelle reflexen hebben om zo snel mogelijk je puzzel op te lossen. Als je hierin slaagt zal je de andere speler kunnen aanvallen om zo nog meer punten te kunnen scoren. Leuk is ook dat al deze modi ook speelbaar zijn in endurance. Dit is in wezen een survival mode waarin je zoveel mogelijk tegenstanders moet zien te verslaan voor je zelf verslagen wordt. Alle modi kunnen trouwens zowel solo, als in multiplayer gespeeld worden, en dit zowel offline en online.

Puyo Puyo Tetris 2 speelt nog steeds zo vlot als het eerste deel. De game is in essentie nog steeds dezelfde game, hetzij met een nieuw verhaaltje en een nieuwe speel mode toegevoegd. Gelukkig is het feit dat er niet veel nieuws te beleven valt geen domper op de rest van de game. De gameplay staat als een huis en zal, als puzzelfanaat, niet snel vervelen. De game is vooral voor wie de eerste game heeft gemist een zeer interessante titel. Ook is deze titel een leuke aanwinst voor de library van de nieuwste generatie consoles, zeker gezien er nog niet veel andere puzzel games aanwezig zijn, op uitzondering dan van Tetris Connect op Xbox Series X|S. Voor wie nog op de oudere generatie speelt is deze game misschien net iets minder interessant, of toch althans als je deel één al bezit. Toch kan ik deze game sterk aanraden aan puzzelgame fanaten. De game komt trouwens het best tot zijn recht in de multiplayer. In mijn ogen is dit zeker nu met de lockdown en social distancing situatie een aanrader om online met je vrienden toch nog gezellig te kunnen puzzelen.

• Geslaagde puzzelgame
  • Meer van hetzelfde
  • Geweldig tegen vrienden
  • Grote variatie aan spelmodi

• Overbodig verhaal
  • Meer van hetzelfde
9

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien