Punch Line

Punch Line
Punch Line
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Af en toe kan ik wel eens een goede anime appreciëren. Ik heb er doorheen de jaren ook al redelijk wat gezien, met heel wat variërende thema’s en genres. Hier en daar zit er ook wel eens eentje tussen dat meer onder het “Ecchi” genre valt. Dit is eigenlijk een genre binnen anime waar vaak seksueel provocerende scenes in voor komen, maar op een nog redelijk onschuldige manier. Je zal bijvoorbeeld geen naakt zien, maar wel een meisje in haar ondergoed of een shot van een onderbroekje. Wat heeft dit met Punch Line te maken? Wel, dat zal ik je even haarfijn uitleggen…

Don’t look!

Jij speelt als Yūta Iridatsu, een jongeman die samenwoont met 4 vrouwen in het Korai House appartement. Tijdens een busrit blijken er terroristen de bus te willen kapen. Een mysterieuze superheldin genaamd Strange Juice voorkomt dit bijna, maar wordt dan in het nauw gedreven door Ryūto Teraoka. Wanneer Yūta een meisje haar onderbroekje ziet, krijg hij plots enorme kracht, net zoals een superheld. Dit gebeurt toevallig op de bus, en hij schakelt Ryūto uit. Maar wanneer Yūta twee keer kort achter elkaar een onderbroekje ziet, valt hij flauw na een heftige bloedneus te krijgen. Ook dit gebeurt uiteraard, maar deze keer valt hij niet gewoon flauw. Zijn geest wordt uit zijn lichaam gekatapulteerd!

Kort daarop ontwaakt hij terug in het Korai House appartement, maar hij ontdekt dat hij dus slechts een geest is. Hij ontmoet de geest van een kat, genaamd Chiranosuke, die hem de kneepjes leert van een geest te zijn. Al snel ontdek je dat de buskaping het werk was van een organisatie genaamd QMay, en hun doel is om heel de mensheid uit te roeien. Niet het meest originele idee, maar de meeste slechte organisaties hebben slechts zulk simpel idee als doel. Hoe willen ze dit doen? Er is een meteoor onderweg richting de aarde, en de overheid probeert dit tegen te gaan, zonder de mensheid erover in te lichten om paniek te voorkomen. QMay brengt dit echter aan het licht, en probeert de overheid dus tegen te werken. Nu blijkt ook dat als Yūta twee keer kort achter elkaar een onderbroekje ziet, de meteoriet ook effectief inslaat op de aarde. Maar waarom? Gelukkig kan hij als geest de tijd terug draaien wanneer dit voorvalt, in de hoop er achter te komen, QMay tegen te houden en natuurlijk om terug in zijn lichaam te geraken.

Meer van het verhaal ga ik niet prijsgeven, want deze game is een visual novel met wat interactieve stukken. Het spel moet het dus vooral van het verhaal hebben, eentje dat echt wel erg goed is, en mij onmiddellijk aanzette tot het kijken van de anime. Het spel volgt in het begin de anime bijna letterlijk, maar neemt daarna wat andere wendingen om het toch wat anders te laten aanvoelen. Visueel ziet het er ook, naar mijn mening, erg mooi uit. De tussenfilmpjes zijn rechtstreeks uit de anime gehaald, en de stukjes visual novel worden getoond met 3D models van de personages. In het begin had ik wel wat moeite met deze art-style, maar al snel werd ik dit toch gewoon.

Haunted

De voice-acting is uiteraard in het Japans, en is gebracht door de originele cast, wat het niveau ook weer omhoog haalt. Als je vaker anime kijkt, zal je ook wel stemmen gaan herkennen uit andere series. De muziek blijft wat meer op de achtergrond en valt meestal niet zo op, maar dat is ook niet echt nodig omdat je waarschijnlijk zo gefocused zal zijn op het verhaal. Het spel is overigens opgedeeld in meerdere episodes, alsof je echt een serie zou kijken. Zo zijn er 22 episodes waar je door kan spelen, elk met hun intro en outro liedje, maar ook de “pauze” (het moment dat er normaal reclame zou spelen als een aflevering uitgezonden wordt) in het midden van een episode is aanwezig. Dit is het moment dat je je game kan saven ook.

Elke episode is dus opgedeeld in 2 delen, en beide hebben een uniek stukje gameplay, zodat je toch iets interactie hebt gedurende deze visual novel. Yūta kan als geest de inwoonsters doen schrikken om zo Soul Fragments te verkrijgen. Hierdoor kan Yūta zijn vermogen als geest doen stijgen in level. Dit zodat hij nieuwe krachten weet te ontgrendelen die nodig zijn om bepaalde doelen te vervullen. Dit is dus het eerste deel van een episode. De manier waarop je dit doet, is een beetje zoals in de oude Sega Mega Drive game “Haunting”, je kan bepaalde voorwerpen laten bewegen of omvallen. Dit werkt een beetje zoals een point-and-click adventure game, je kan de camera stand veranderen om zo de kamer uit een bepaalde hoek te zien en te zoeken naar objecten. Objecten worden erg duidelijk aangetoond, en de mogelijkheden liggen altijd goed voor de hand. Het enige waar je natuurlijk voor moet oppassen, is dat Yūta geen onderbroekjes te zien krijgt. Hierdoor stijgt zijn “Boom!” meter, en als hij helemaal boven komt… dan moet je het onderdeel opnieuw starten.

Het tweede onderdeel speelt identiek hetzelfde, alleen moet je bepaalde acties achter elkaar doen om zo een “Trick Chain” te activeren. Bijvoorbeeld om een inwoonster naar een andere kamer te lokken zodat ze daar een object ziet liggen dat ze dan weer elders gebruikt zodat Yūta zijn doel bereikt. Ook deze zijn niet al te moeilijk, en mocht het mislukken dan slaat gewoon de meteoriet in… geen probleem dus, want Yūta draait de tijd gewoon weer terug zodat je het opnieuw kan proberen. En dat is het zo een beetje. Elke episode herhaalt nog eens wat stukken tekst, zodat je deze game gemakkelijk kan opdelen in verschillende speelsessies.

Ben je op zoek naar een leuke visual novel, of naar een nieuwe anime reeks met goede (en een beetje volwassen getinte) humor? Dan is Punch Line iets voor jou! Zoals in de meeste visual novel games is er weinig sprake van diepgaande gameplay, maar je weet natuurlijk waar je aan begint, dus heel erg stoort het niet. Gelukkig blijft het verhaal ook boeiend genoeg waardoor je absoluut wilt verder spelen om te zien waar het naar toe gaat. Als ik dan toch een nadeel moet geven, dan is het dat je op geen enkele manier het verhaal kan veranderen of sturen naar jouw zin, alles ligt namelijk al vast en keuzes zullen altijd naar hetzelfde leiden. Op zich ook weer geen probleem in mijn ogen, maar ik snap wel dat er mensen zijn die dit als een minpunt zouden kunnen zien. Hoe dan ook, ik was aangenaam verrast door deze visual novel, en hopelijk jij als lezer ook!

• Verhaal door dezelfde schrijver van de Zero Escape trilogy
  • Leuke opdeling in episodes

• Intro en outro zijn niet over te slaan
8.4

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.