Prey

Jimmy Verwimp
Prey
Prey
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Prey is geen vervolg op de titel uit 2006. Het is een reboot van deze game ontwikkeld door Arcane Studios, bekend van de Dishonored-reeks. Eerder waren er plannen voor een Prey 2, maar die game was helaas in development hell terecht gekomen en daardoor in 2014 geannuleerd.  Gelukkig betekende dat niet het einde van deze reeks. Bethesda heeft de ontwikkeling van Prey dan ook doorgegeven aan Arcane studios, die de game mochten ontwikkelen naar hun eigen visie.

Prey speelt zich af in een alternatieve tijdlijn waarin de Amerikaanse president John F. Kennedy de aanslag op zijn leven heeft overleefd. Het gevolg hierdoor is dat hij ervoor kiest om meer te investeren in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma waardoor de technologische vooruitgang op dit vlak veel sneller verloopt dan in onze tijdlijn. Prey speelt zich af in 2032 waar Morgan Yu mee aan experimenten werkt op het Talos I ruimtestation. Het is dan ook dit personage dat jij als speler mag besturen. Aan het begin van de game mag je trouwens kiezen of je met de mannelijke of vrouwelijke versie van Morgan Yu het avontuur zal beleven.  Al snel na onze introductie, loopt er iets mis met één van de proeven waaraan jij meewerkt, waardoor kwaadaardige aliens, waarop men aan het experimenteren is, de “Typhon” weten te ontsnappen. Het is dan uiteindelijk ook aan Morgan om zien te overleven en de situatie op Talos I op te lossen.

Ontdek het verhaal

Het verhaal wordt verteld door middel van gesprekken met andere personages, maar je kan zelf ook een hoop extra details ontdekken door audiologs te beluisteren en mails te lezen op de computers die je tegenkomt. Hierdoor kom je dan ook veel meer te weten over het ruimtestation, de aliens en allerhande andere details. Je krijgt in de game ook af en toe de keuze om een belangrijke beslissing te nemen, die invloed kan hebben op het verdere verloop van het verhaal. Zo kan je bijvoorbeeld in een bepaalde situatie kiezen om ofwel iemand te redden, of om deze persoon op te offeren. Je kiest dus zelf of je de brave goedzak wil uithangen, of net jezelf als klootzak te gedragen. De keuze is aan jou.

In space no one can hear you scream

De game speelt zich, zoals ik eerder al vertelde, af op het Talis I ruimtestation. Ik vond het persoonlijk geweldig om dit ruimtestation te mogen verkennen. Je kan namelijk al vanaf het begin van de game gaan en staan waar je maar wil. Sommige delen zijn niet meteen bereikbaar. Vaak zijn bepaalde gebieden locked en kan je hier enkel raken door een juiste code in te geven of door de juiste keycard bij je te hebben. Laat dit je echter niet tegenhouden, want bijna altijd is er wel een andere manier om op een locatie te geraken, zelfs ondanks gesloten deuren. Zo zal je vaak een key card of code in de buurt kunnen vinden als je een beetje goed zoekt. Vind je deze niet? Dan zijn er maar al te vaak alternatieve routes om bij je doel te raken, of je kan gewoonweg de deur hacken als je hacking skill hoog genoeg is.

Dit gegeven zorgt er dan ook voor dat de game je altijd uitnodigt om op verkenning te gaan, en dit is meteen ook één van de sterke punten van deze game. Het is zeer leuk om op je eigen houtje de omgeving te verkennen en zo nieuwe locaties te ontdekken waarvan je dacht dat je er nog niet kon raken. Een ander voorbeeld is dat je op deze manier ook best vroeg sterke wapens te pakken kan krijgen als je de normale routes weet te omzeilen, en niets is natuurlijk meer bevredigend dan vroeger dan gepland een dikke shotgun te pakken te krijgen.

Armed and dangerous

Naast de standaard wapens zoals de shotgun of een gedempt pistool bevat Prey ook enkele sci-fi wapens, waarvan enkele zelfs meerdere functies hebben. Je begint de game met enkel een moersleutel, maar naarmate je vordert, kan je betere wapens bemachtigen. Een voorbeeld hiervan de Gloo Gun. Dit veelzijdige wapen kan je zowel gebruiken op vijanden als op je omgeving. Hiermee kan je bijvoorbeeld vijanden vastlijmen waarna je ze genadeloos kan afmaken. Een andere handige eigenschap van dit wapen is dat je het kan gebruiken om een opstapje of trap te bouwen om zo op hoger gelegen gebieden te raken, of

je kan er zelfs vuur mee doven om op die manier toch verder te raken. Dit is natuurlijk slechts een klein voorbeeld, zo zijn er verscheidene leuke wapens die je kan inzetten, maar het is natuurlijk veel leuker om deze zelf te ontdekken. Het is trouwens ook mogelijk om alle wapens te upgraden via weapon upgrade packs die je kan vinden. Je kan er onder andere voor kiezen om het wapen meer schade te laten veroorzaken, of om sneller te kunnen herladen en meer range te geven. Je kan dus zelf je wapens naar wens verbeteren.

Alien DNA

Wapens zijn trouwens niet de enige manier om jezelf te verdedigen. Je kan jezelf upgraden door neuromods te gebruiken. Dit is eigenlijk het skill systeem van Prey. Je kan deze mods vinden doorheen de levels of uiteindelijk deze zelf maken. Hierdoor kun je onder andere je hacking skills opwaarderen, waardoor je moeilijkere deuren of kluizen kan openen. Je kan verder ook je health upgraden, of zelfs je repair skills, waardoor je objecten in je omgeving kan herstellen om ze hierna zelf in gebruik te kunnen nemen.

Wat later krijg je ook de mogelijkheid om jezelf te upgraden met alien DNA, waardoor je de mogelijkheid krijgt om telepathische vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee kan je jezelf verdedigen door een schild rond je te creëren of zelfs vijanden aan te vallen met krachtige telepathische aanvallen, zoals een energie explosie bijvoorbeeld. Of je kan net zoals Mimics (een soort van de Typhon, die op de headcrabs lijken uit half-life 2) leren morphen in een alledaags object zodat de vijand je niet kan ontdekken. Overweeg echter wel de nadelen hiervan. In verschillende ruimtes staan turrets opgesteld die scannen naar alien DNA om deze vervolgens af te maken. Dit betekent natuurlijk ook dat wanneer jij alsmaar meer alien DNA krijgt, deze uiteindelijk ook jou zullen aanvallen. Wees hier dus voorzichtig mee.

Gameplay

De gameplay van Prey doet denken aan games als Deus Ex en Bioshock, aangezien je ook in Prey voornamelijk aan een traag tempo bezig bent met het verkennen van de omgeving. Je kan natuurlijk ook Rambo spelen, maar het is niet aan te raden want de aliens zijn vaak veel sterker. Een betere manier is om rustig te sluipen en de vijanden te verslaan in een verrassingsaanval. Let echter wel op want de Mimics kunnen zich vermommen in alledaagse objecten, en zodra je te dichtbij komt zullen ze je meteen aanvallen. De game zorgt er hierdoor dan ook voor dat je  tactisch en voorzichtig te werk moet gaan bij het verkennen en ontdekken van ruimtes.

Je zal echter wel voorzichtig moeten zijn met de ammo die je gebruikt, want deze is best wel schaars. Gelukkig kan je zelf ammo maken indien je genoeg grondstoffen hebt. Je kan tijdens het verkennen naast handige items ook junk meenemen in je inventory. Deze nutteloze items kan je vervolgens recycleren in een recycling station. Hierna krijg je grondstoffen die je kan gebruiken in een fabricator, een soort 3D printer. Hier kan je nieuwe ammo, medkits en uiteindelijk zelfs neuromods maken van deze grondstoffen. Je kan grondstoffen verzamelen trouwens ook inzetten als wapen met de recycler grenade. Deze granaat zal alles dat binnen bereik is omzetten tot grondstoffen die je kan oprapen na de explosie, ook vijanden!

Ik heb de game grotendeels getest op PC, al heb ik ook de demo op Xbox One uitgeprobeerd. Beide versies draaien erg vlot en zonder problemen. Wat me wel opviel is dat de besturing op PC veel vlotter werkt, en zeker wanneer je verscheidene items wilt oppikken, hiervoor is een controller duidelijk net iets minder vlot. De PC die ik gebruikte voor deze review bevat de volgende specs: i5-4670K cpu @ 3.40Ghz met 16GB RAM en een Geforce gtx 1070 gpu. De game heb ik getest met een resolutie van 2560×1080 op max settings met 16x Anisotropic filtering en SMAA 2TX. Ik heb tijdens het spelen dan ook geen enkele keer last gehad van de framerate of andere technische problemen of bugs. Ik heb vanuit meerdere bronnen vernomen dat er mensen zijn die wel problemen hebben zoals een save file bug, maar zelf heb ik hier geen last van ondervonden.

Conclusie:

Prey is een zeer leuke ervaring geworden, het is zeer interessant om Talos I te verkennen, je weet nooit wat je achter de hoek te wachten staat. Ook het verhaal zeer leuk om te beleven, en zeker wanneer je alle extra info uitzoekt op de aanwezige computers.  Ook op gameplay vlak stelt de game niet teleur, verwacht echter geen volbloed first person shooter, maar wel een zeer aangename action-adventure game met horror elementen.

• Sterk leveldesign
  • Het is een genot om Talos I te verkennen
  • Visueel aantrekkelijk

• Grafisch niet altijd even indrukwekkend
  • Minder vlotte besturing op consoles
8.5

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien