Preview: The Devil in Me

Preview: The Devil in Me
Preview: The Devil in Me

Het is nog wat vroeg voor Halloween, maar om alvast lekker in de sfeer te komen gaan we het even hebben over de nieuwste aflevering uit de ‘Dark Pictures Anthology’-reeks. ‘The Devil in Me’, die voor november gepland staat, brengt je ditmaal in een horrorhotel met heel wat Saw-achtige moordmachines die gebaseerd zijn op het werk van de negentiende-eeuwse seriemoordenaar H.H. Holmes. We mochten een interview volgen met Tom Heaton, de game director, en hij lichtte al een tipje van de sluier over wat ons te wachten staat.

Not Sherlock

Zoals eerder aangehaald is dit het nieuwste deel in de ‘Dark Pictures Anthology’-reeks en tevens de Season One finale. Elke game is een standalone horror verhaal met elk hun eigen subgenre en unieke characters, maar er is altijd een terugkerende factor, namelijk de “Curator”. Voorgaande verhalen zijn ook steeds gebaseerd op mythen en echte verhalen waardoor we al een spookschip, een dorpje dat door hekserij geteisterd werd en een Mesopotamische tempel mochten onderzoeken. Ditmaal is de game dus gebaseerd op Herman Webster Mudgett, die beter bekend stond als Dr. Henry Howard Holmes en bekend werd als de eerste Amerikaanse seriemoordenaar. In Chicago, tijdens de wereldtentoonstelling van 1893, opende Holmes het World’s Fair Hotel, dat hij had ontworpen en gebouwd met als specifiek doel er moorden in te kunnen plegen. Hoewel hij uiteindelijk 27 moorden bekend heeft, waarvan er negen zijn bevestigd, zou het werkelijke aantal door Holmes gepleegde moorden zo’n 200 kunnen zijn. Schijnbaar zou hij bij zijn arrestatie vermeld hebben dat hij was geboren met de “Devil in Me”, en daarom zo geobsedeerd was met de moorden. Nu weten we alvast waar de titel voor deze game vandaan komt, en hebben we alvast een interessante opzet.

Natuurlijk zijn er meerdere inspiraties die deze game gevormd hebben. Zo is er goed gekeken naar de Saw-reeks voor de verschillende moordmachines en valstrikken, maar ook The Shining en klassieke Slashers zoals Halloween en Friday the 13th hebben gediend als inspiratie. Het verhaal van de game speelt zich heel wat later af dan de negentiende eeuw, en we vinden een kleine TV-studio met de naam Lonnit Entertainment die een reportage willen maken over serie moordenaars. Het geluk lijkt hun toe te lachen wanneer iemand hun contacteert over een replica van het horrorhotel van H.H. Holmes en laat dat nu net hetgeen zijn waar ze naar op zoek zijn voor hun reportage!

Improved on multiple fronts

We krijgen een scène te zien die ongeveer halverwege de game afspeelt, waar twee crewleden opgesloten zitten in twee verschillende kamers. De speler krijgt de keuze wie van de twee moet sterven opdat de andere leeft, of de speler laat beide sterven. Hier zien we alvast dat de moorden in deze game een stuk intenser zijn, maar er zijn ook meer bloederige en over-the-top moorden dan tevoren. Je zal ook eerst voldoende tijd met de crew krijgen om ze allen te leren kennen en er een band mee op te bouwen, waardoor momenten zoals daarnet eens zo intens gaan aanvoelen. Een van de grootste verbeteringen, naar mijn gevoel, is dat deze game ook bijna dubbel zo lang zal zijn als zijn voorgangers. Dat wil dus zeggen dat we ditmaal een 7-tal uren mogen tellen in plaats van 4 tot 5 uren.

Verder heeft ook de gameplay heel wat verbeteringen gekregen, zoals nieuwe acties die het verkennen interessanter maken. Ditmaal kan je klimmen, jezelf door nauwe gangen duwen, duwen of trekken aan dozen, verstoppen voor gevaar en rennen. Heel wat meer interactie dus dan gewoon rondwandelen van punt A naar punt B. Verder hebben ze ook een inventory toegevoegd en elk personage heeft voorwerpen die verbonden zijn aan hun job.

Conclusie

Na deze eerste beelden te zien, en het interview van Tom Heaton te ontleden, zijn wij alvast enorm benieuwd naar hoe het spel gaat uitdraaien. Als grote horror fans kijken wij dus enorm uit naar de seizoensfinale van de ‘Dark Pictures Anthology’-reeks!




Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password