Super Mario Maker

Jimmy Verwimp
Super Mario Maker
Super Mario Maker
Genre:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Op het Post E3 Event van Nintendo heb ik Mario Maker uitgebreid kunnen testen. En ik kan alvast zeggen dat ik onder de indruk ben van de mogelijkheden van deze game.

In tegenstelling tot andere 2d Mario titels kan je in Super Mario Maker zelf je eigen levels maken, net zoals in Little Big Planet. Het is echter veel intuïtiever en overzichtelijk in Super Mario Maker (vanaf nu SMM). Een handig voordeel van SMM op de Wii U is het gebruik van de gamepad, hiermee kan je heel simpel een level bouwen. Je gebruikt hier de stylus om allerhande blokjes, vijanden en power-ups in je wereld te plaatsen. Dit alles werkt erg makkelijk aangezien je alles kan slepen naar de plek die je maar wil, en zelfs nieuwe zaken combineren die je nooit eerder in een Mario platformer zag. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een kanon in de plaats van een Bullet Bill, bijvoorbeeld muntjes, power-ups, of zelfs piranha plants en andere vijanden laten afschietenDit zorgt uiteraard voor veel variatie in de te maken levels, waarbij je dus flink verrast kan worden door dingen die je uiteraard niet verwacht.

Bij het maken van een level probeerden wij een piranha plant te plaatsen op het schild van een koopa troopa, met succes trouwens. Hierdoor creëer je en koopa troopa variant waar je niet op kan springen om deze te verslaan, waardoor je zelf al snel nieuwe variaties kunt maken van de vijanden. Zo is het ook mogelijk om bijvoorbeeld in de editor een super mushroom te gebruiken om van een vijand een reus te maken. Net zoals de wereld Giant Land uit Super Mario Bros. 3. Ook kan je in deze editor proberen te schudden met het object dat je vatshoud, dit kan ervoor zorgen dat je een alternatieve versie van het object creëert met een ander effect of mogelijkheid dan het origineel.

Je kan bij het maken van een level ook kiezen uit vier grafische stijlen, namelijk de stijlen uit: Super Mario Bros. 1, Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U. Je kan dus bij het creëren van je level wanneer je maar wil wisselen van stijl, let echter wel op dat je enkel gameplay mechanieken kan gebruiken van de stijl die je kiest. Zo zullen enkele elementen die in New Super Mario Bros. U zitten niet kunnen gebruiken bij een level in stijl van Super Mario Bros. Ook is het mogelijk om te kiezen hoe de level zal spelen. Zo kan je kiezen of de level een tijds limiet heeft, of bijvoorbeeld een traag of snel voorbij scrollende wereld is, waardoor je de level nog uitdagender zult kunnen maken.

Een andere leuke extra is het gebruik van Amiibo. Deze kan je gebruiken om een mystery mushroom item te maken, die je personage kan transformeren in een ander karakter. Zo speelden wij een level waarin mario veranderde in bowser, waarna je de level dus als bowser kon spelen. Heb je echter niet de beschikking tot een Amiibo?, geen enkel probleem je kan in de 100 Mario challenge mode nieuwe karakters unlocken. Want naast het creëren van je eigen levels zitten er ook 100 levels in van Nintendo zelf die je in deze mode kan spelen.

 

Uiteraard kan je ook je eigen levels uploaden naar de community zodat iedereen deze kan uitproberen. Wel is het zo dat voor je deze kan uploaden zelf je level eerst zelf moet hebben uitgespeeld, dit om te voorkomen dat er onmogelijk uit te spelen, of niet werkende levels online komen te staan. Waar Nintendo dus zeker een pluim voor verdient zodat je niet tegenover onaangename verrassingen komt te staan.

Zo heb je uiteindelijk ook de beschikking tot een eindeloos aantal van levels die door de communitie zijn gemaakt, hier kan je zowel makkelijke levels vinden, als enorm uitdagende levels die met hun moeilijkheid doen denken aan Super Meat Boy. Hierdoor kan zowel de beginnende Mario speler als de Mario veteraan geschikte levels vinden. Zo is het enorm interessant om te ontdekken wat de communitie voor elkaar krijgt in hun levels. Zo speelde wij een level waarin he snel vooruit moest rennen en verder niets anders mocht doen om de level uit te kunnen spelen, zo sprong je van kanonskogel tot kanonskogel die ritmisch werden afgeschoten. Een ander voorbeeld dat wij te spelen kregen was een automatische level waarin je zelfs niets moest doen, op zich zou je denken: wat heb je hier nu weer aan?, maar het is erg leuk om de creativiteit achter zulke levels te bekijken want dit was prachtig gemaakt, en toont des te meer tot wat de editor in staat is.

Super Mario Maker lijkt een droom te zijn voor wie fan is van Super Mario, je hebt de beschikking tot ontelbare levels, en je kan zelf makkelijk je eigen ideeën omvormen tot prachtige werelden. Nintendo is net zo benieuwd als wijzelf om te kijken wat er met deze game allemaal zal gecreëerd worden. Wij kijken er alvast naar uit om op de release een gamebrain level te bouwen. SMM zal vanaf 11 September te krijgen zijn op Wii U. Er zal zowel een met als zonder de 8-Bit mario Amiibo te krijgen zijn, en beiden versies beschikken over een boekje met tips voor het ontwikkelen van je levels.

 

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password