Star Fox Zero

Jimmy Verwimp
Star Fox Zero
Star Fox Zero

Op het Post E3 event van Nintendo kregen we onlangs de kans om Star Fox Zero te testen. We kregen twee levels van deze game alvast te spelen. Waarbij we aangenaam verrast werden door de potentie van deze game.

Wie Star Fox op de snes of op Nintendo 64 reeds gespeeld heeft, weet hoe het spel werkt. Hou dan wel Star Fox Adventures buiten beschouwing, want deze Gamecube game speelt eerder zoals een Zelda game. Star Fox Zero is een shooter met flight-sim elementen. Net zoals de reeds genoemde games, speel je in dit deel weer met de Arwing. De Arwing is het ruimteschip van Fox McCloud, waarmee je zowel in de lucht als in de ruimte mee kunt vechten. Nieuw is het feit dat je deze keer je Arwing kan tranformeren tot een walker, waardoor je kunt rondlopen met je arwing in het level.

Alle bekende personages uit deze reeks keren weer terug, zoals onder andere: Fox McCloud, Peppy, Slippy, en Falco. Alle personages die we tot nu toe gehoord hebben, hadden zeer sterke voice acting wat het verhaal natuurlijk ten goede komt, maar daarover meer in de review van de volledige game.

De besturing van Star Fox Zero is best wel even wennen, aangezien je de motion-controls van de gamepad nodig hebt om precies te kunnen mikken. Ikzelf ben persoonlijk geen fan van zulke soort besturing, maar ik moet zeggen dat het wel enorm goed werkt in deze titel. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens het vliegen alle richtingen opkijken, terwijl je gewoon rechtdoor blijft gaan, door simpelweg met je gamepad een andere richting uit te kijken. Zo is het mogelijk om vijanden te bombarderen en te beschieten zonder te moeten dalen, of van je koers af te moeten wijken. Kijk met je gamepad naar beneden en je kan zeer precies mikken op de vijanden die onder je zijn.

Hetzelfde principe kan gebruikt worden in luchtgevechten. Ten alle tijde heb je twee zichtsvelden ter beschikking. Op de tv wordt je Arwing via het buitenzicht weergegeven, terwijl je op de gamepad alles in eerste-persoonszicht ziet. Hierdoor kan je makkelijk en snel wisselen tussen deze twee zichtsvelden. In het begin vereist het wel wat oefening, maar zodra je hiermee weg bent, werkt het erg vlot en soepel. Zo kan je tijdens luchtgevechten gewoon naar je tv kijken en via buitenzicht je vijanden beschieten, maar je kan wel veel preciezer mikken met de gamepad. Het voordeel bij het gebruik van de gamepad is dat je door ermee te draaien je het mikpunt van je wapens nauwkeurig kunt verplaatsen zonder dat je je Arwing moet bijsturen, hierdoor kan je verder blijven reizenin de richting waarin je aan het vliegen was.

Naast deze vernieuwingen die deze besturing met zich meebrengt, beschik je over nog meer wapenfeiten om nog vlotter over het slagveld verder te bewegen. Zo kan je door één druk op de knop onmiddellijk een U-Turn maken, of zelfs een looping maken waardoor je achter een vijand terecht komt die jou aan het achtervolgen was. Zo kan je ook een barrel-rol maken, en kan je door Gebruik te maken van de rechter analoge-stick versnellen of afremmen, en uiteraard transformeren tot de walker-mode van de Arwing.

Het eerste level speelde zich af op een planeet met een ongezonde hoeveelheid vijanden, zowel op de grond als in de lucht. Nadat je er voldoende hebt afgemaakt, krijg je een baasgevecht voor de kiezen, in dit gevecht moet je bepaalde delen van dit enorm luchtfort vernietigen om deze te verslaan. Maar dit is niet de enige mogelijke manier. In deze level stuitten wij op een alternatieve manier om deze te verslaan. In plaats van al deze onderdelen te vernietigen, zagen wij onze kans om binnen te vliegen, te transformeren tot de walker, en zo deze boss van binnenuit te vernietigen. Het is enorm bevredigend om een alternatieve manier te vinden en uit te voeren, wij hopen dus alvast dat op meerdere punten in de game mogelijk zal zijn.

Het tweede level dat wij speelden, was een ruimtegevecht. Bijgestaan door teamleden dien je hier ook weer de vijand te vernietigen. Ook hier speelden wij een bossfight. In deze bossfight was het de bedoeling om een soortgelijk ruimteschip zoals de Arwing te verslaan. Dit wil dus zeggen dat de vijand net zo wendbaar is als jijzelf, waardoor er een mooie dogfight kan ontstaan. Wel is het handig om dan de volledige besturing onder de knie te hebben, want het kan soms erg lastig zijn om de vijand te ontwijken, of om hem zelfs te vinden. (Al was vast mijn onkunde met de bewegingsbesturing een factor hierin) Dit mag volgens ons echter geen probleem zijn als je de game wat langer hebt gespeeld.

Onze verwachtingen lagen voor het spelen van deze game niet echt hoog, ikzelf was namelijk nooit fan van de oudere delen uit deze reeks. Na het spelen van Star Fox Zero echter, moet ik zonder enige twijfel mijn mening herzien. Het spel speelt erg vlot weg, de gameplay is leuk en verslavend en het verhaal lijkt erg interessant te gaan worden. Star Fox Zero smaakt absoluut naar meer, we kijken er naar uit om volgend jaar de volledige versie te kunnen spelen.

 

 

 

 

 

 

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Oprichter van Gamebrain.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password