Preview: Playerunknown’s Battlegrounds

Jimmy Verwimp
Preview: Playerunknown’s Battlegrounds
Preview: Playerunknown’s Battlegrounds
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Playerunknown’s Battlegrounds is reeds een zeer populaire titel op de pc. Ondertussen is de game ook op Xbox One beschikbaar als Game preview, zeg maar de early acces variant voor Xbox One. Dit betekend meteen ook dat je hier dus ook niet met een afgewerkt product aan de slag gaat. vandaar ook dat wij er nog geen score aan zullen geven, en onze test versie voor Xbox One  zullen behandelen als een preview code. Later deze maand zal de pc-versie de early acces status verlaten en een full release krijgen. Op de Xbox One heeft de game echter nog een lange weg te gaan.

De opzet van Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG) is vrij simpel. je wordt samen met 99 andere spelers op een map uit een vliegtuig gedropt, en dit zonder wapens of bescherming. Je zal dus enkel en alleen op je eigen survival skills kunnen rekenen.  Het is dan ook belangrijk om zo snel mogelijk je voeten aan de grond te kunnen zetten, om vervolgens snel wapens te gaan zoeken. Hier kan je trouwens al onmiddellijk strategisch te werk gaan. Want tijdens je vrije val en terwijl je aan je parachute hangt te bengelen kan je alvast mikken om zo op een bepaalde plek neer te komen. Je kan kiezen om in een dichtbebouwd gebied terecht te komen, waar je vervolgens ook meer en betere wapens zal vinden dan in afgelegen gebouwen. Het nadeel is dan weer dat daar ook veel andere spelers zullen gaan landen, die jou vervolgens kunnen doden.  Wanneer je dan weer gaat voor een afgelegen gebied zal je met wat geluk geen andere spelers in de buurt hebben, waarna je even op je gemak naar wapens en gear kan zoeken. Natuurlijk heb je hier wel het nadeel dat er dan weer minder te vinden is.  Op de map zijn trouwens ook voertuigen te vinden, waarmee je snel over de map kan voortbewegen. hou er echter wel rekening mee dat je hiermee snel in de kijker zal lopen, want deze zijn alles behalve stil en subtiel. Je zal dan ook vrij snel gevonden worden waardoor de vijand natuurlijk kans krijgt om je te doden.

Een ander belangrijk element van de gameplay is het feit dat het speelbare gebied van de map na verloop van tijd steeds kleiner zal worden. Het is dan ook cruciaal om de timer en de map goed in het oog te houden. Wanneer je buiten de speelbare zone terecht komt zal je steeds leven verliezen tot je weer binnen de speelbare zone terecht komt. Snel zijn is dan ook de boodschap. Dit is trouwens ook een zeer belangrijke feature van deze game. Want uiteindelijk speel je op een gigantische map. Aangezien er steeds minder spelers aanwezig zullen zijn, -want dood is dood, je zal dan ook niet respawnen- is het belangrijk dat alle spelers naar een bepaald gebied geleid worden. Anders zal je wel heel lang moeten zoeken als er maar enkele spelers meer overblijven. Het is dan ook enorm spannend wanneer jij bij de laatste overblijvende spelers bent, want je zal steeds minder plek hebben om jezelf te verstoppen, of om wapens en munitie te vinden. Naast solo kan je trouwens ook samen met een andere speler in duo mode spelen, waarna je samen probeert te overleven. Verder is er ook een squad mode waarin je in teams van vier spelers probeert te overleven.

Winner winner chicken dinner

Het doel van PUBG is om als laatste over te blijven op de map. Dit doe je uiteraard door zeer voorzichtig te werk te gaan. Wanneer je goede wapens hebt gevonden kan je verder trekken naar waar het speelgebied zich zal blijven bevinden. Natuurlijk zal je ook gear kunnen vinden zoals helmen, armor en backpacks zodat je wat meer schade kan oplopen of meer items kan meedragen. Terwijl je steeds verder trekt in het speelbare gebied kan je natuurlijk gebouwen blijven checken voor betere wapens en items. Zo kan het zeker gebeuren dat je tot bijna aan het einde van de match geen enkele tegenstander tegenkomt. Toch blijkt de game zelfs dan niet saai te zijn. Je zal constant op je hoede moeten zijn, want achter elke hoek kan natuurlijk een tegenstander verdekt opgesteld zitten. Hoewel het dus kan gebeuren dat je lange tijd niemand tegenkomt zal de aanwezigheid van andere spelers toch snel duidelijk zijn. Want overal hoor je in de verte wel vuurgevechten die aan de gang zijn, of hoor je een voertuig dat in de verte passeert. hierdoor blijft PUBG ten alle tijden zeer spannend.

Je zal niet enkel op je skills kunnen rekenen, maar je zal ook over een stevige portie geluk moeten beschikken. Want je zal niet altijd elke match zo lang overleven, integendeel… Het kan voorvallen dat jij na een minuut spelen al gedood wordt door een speler die toevallig snel een shotgun te pakken heeft gekregen. En dat is dan even pech hebben natuurlijk want dat betekend dan ook meteen game over voor deze match. gelukkig kan je onmiddellijk de server verlaten zonder gevolgen, en een nieuwe match zoeken. Na elke match krijg je jouw ranking te zien, en ontvang je wat credits waarmee je loot crates als reward kan aanschaffen.

Begin nog niet te panikeren bij het horen van het woord loot crate. Want in tegenstelling tot enkele andere recentere games zijn deze enkel bedoeld om cosmetische items te krijgen om je personage een andere look te geven. Deze loot crates zullen in geen enkel geval een speler voordeel bieden tegenover andere spelers. De game is dan ook geen pay 2 win, iets waar andere ontwikkelaars en uitgevers best nog iets van kunnen leren… Sterker nog, je kan deze enkel met in game credits aanschaffen en niet met echt geld. Kijk deze manier is nu eens een juiste aanpak voor loot crates, en dat kan ik dan ook alleen maar toe juichen.

Early acces – Game Preview Edition

Zoals ik in het begin van dit artikel al melde gaat het hier op Xbox one om een Game Preview Edition, early acces dus. Dit betekend dat de game nog niet afgewerkt of klaar is. Je speelt dus een onvolledige en onafgewerkte game. Hierdoor staat alles dan ook nog niet op punt en speelt het niet altijd even stabiel. De Xbox versie lijkt dan ook enkele maanden achter te lopen op de pc versie en kent bijgevolg nog wel enkele technische problemen. Ook grafisch is de game niet erg indrukwekkend, je kan deze game nog het meeste vergelijken met een Xbox 360 game op het gebied van graphics. Natuurlijk is dit geen ramp, gezien de grote van de map en het feit dat gameplay immers altijd voor graphics gaat. Al had ik toch een niet iets mooiere game verwacht, aangezien we de game op een Xbox One X hebben getest, en PUBG Xbox One X enhanced is met 4K en HDR.

Ondanks dat we op de Xbox One X speelden was de framerate jammer genoeg niet altijd even stabiel. De game draait sowieso al standaard op 30 fps, maar het zal regelmatig voorvallen dat deze tot 20fps en lager zal inzakken. Vooral in het begin dat de game beschikbaar was zakte deze enorm in wanneer je wacht tot de match start. AL moet ik hierbij ook wel melden dat je op dat moment met alle 100 spelers bij elkaar staat, dus dat speelt natuurlijk ook een rol hierin. Ondertussen is deze game nu enkele dagen speelbaar en lijkt dit probleem alvast grotendeels opgelost te zijn, althans wanneer je wacht tot de match zal starten. Ook tijdens het spelen wil de framerate wel eens inzakken wanneer je in een drukker gebied terecht komt, of tijdens je in het vliegtuig zit.

Natuurlijk gaat het hier om een Xbox game preview edition, dus deze game evolueert constant, en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat dit uiteindelijk wel opgelost raakt. Ook beschikt de game momenteel over maar één enkele map, al is deze groot en leuk genoeg opgebouwd om lang interessant te blijven. Ook de besturing is niet altijd even vlot. De game is voornamelijk een third person shooter, maar je kan ook een eerste persoonsperspectief selecteren, al is deze momenteel niet zo makkelijk te besturen, zelf opteerde ik dan ook meestal voor het derde persoonsperspectief. Al is het dan wel af en toe lastig mikken in krappe ruimtes, waar je dan helaas wel weer even first person moet spelen om goed te kunnen mikken. ook de in game menus laten zich niet zo heel makkelijk besturen.

Spannend en verslavend

Hoewel de game nog verre van klaar is, is PUBG alvast erg leuk om te spelen en blijft elke match spannend van het begin tot het einde. Ikzelf had ook steeds het gevoel nog een een match te willen opstarten wanneer er net een match beëindigd was, dus de game is alvast erg verslavend. De game heeft dan ook de potentie om een echte topper te worden. Momenteel is de belangrijkste vraag dan ook, is de game reeds het aanschaffen waard? Dit zal iedereen voor zichzelf moeten opmaken. Hou er zeker rekening mee dat de game nog in ontwikkeling is en daardoor dus nog niet volledig afgewerkt of stabiel is. Er zijn nog genoeg frustraties aanwezig die aangepakt dienen te worden. Al ben ik er absoluut van overtuigd dat deze problemen nog opgelost zullen worden. Op vlak van gameplay is de game al enorm vermakelijk. Heb je er echter geen problemen mee om een onafgewerkt product te spelen, dan kan ik deze aanraden. In dat geval zou ik zeggen; ga je gang,  je zal er geen spijt van hebben!

Jimmy Verwimp
Verjim is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games mis lopen, of juist uitblinken. Hoofdredacteur van Gamebrain.