Preview: DragonBall FighterZ

Jo Smeets
Preview: DragonBall FighterZ
Preview: DragonBall FighterZ
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

DragonBall FighterZ was een absolute verrassing toen het werd aangekondigd. Dit, ondanks dat het de zoveelste game is in een lange lijn van DragonBall games, kwam door de developer. In de fighting game wereld staat naast Capcom met zijn Street Fighter en Namco met zijn Tekken geen enkele naam zo hoog geprezen als Arc System Works.

Met hoogvliegers als Guilty Gear en BlazBlue die in de competitieve scene nog altijd zeer courant zijn is het niet meer dan normaal dat voor een game van hun met de ontzettend populaire Dragon Ball license het hype niveau over de 9000 is gegaan.

Vorig weekend mocht deze reviewer met de gesloten beta aan de slag, en dat was toch wel een droom voor me. BlazBlue is namelijk een van mijn favoriete games, en mijn favoriete fighting game zonder enige tegenstand. Dit betekent dat ik met een kritisch oog en hoge verwachtingen dit spel voor jullie heb bekeken. Laten we erin vliegen!

2.5D?

DragonBall FighterZ maakt gebruik van een bijgewerkte versie van de engine van Guilty Gear Xrd, wat betekent dat de omgevingen en personages in prachtige cell shaded 3D gerendered worden, maar het blijft natuurlijk een 2D fighter. Bij speciale aanvallen kan de camera dus vrij rond de personages bewegen maar jouw bewegingen blijven 2dimensioneel.

Het feit dat alles in 3D gerendered wordt zorgt voor ontzettend vloeiende en natuurlijke bewegingen die je toch binnen de beperkingen van het 2D vechtsysteem houden.

Kortom, het spel ziet er verbluffend uit, en keert terug naar de roots van Dragon Ball Z Budokai games, iets waar fans toch al lang naar vragen.

3 tegen 3

Een ietwat verrassende keuze van Arc is om het format van de game in 3 tegen 3 matches te gieten.

Je kiest dus 3 personages die je zelf in de strijd gooit tegen het team van je tegenstander. Tijdens de wedstrijd kun je je 2 teamgenoten gebruiken om combinatieaanvallen te doen of samen speciale moves op je tegenstander af te vuren.

Ook kun je wanneer het je heet onder de voeten wordt wisselen met een van je teamgenoten.

Fans van de Marvel vs Capcom franchise zullen dit systeem herkennen en waarderen.

Simpel maar tactisch

Als fan van Arc games viel ik in deze game meteen op mijn plaats, met 3 knoppen voor light, medium en heavy attack en 1 knop voor special.

Met de rechtse schouderknoppen kun je dan een grijpaanval en een dash naar je tegenstander doen, en de linker schouderknoppen dienen voor assists en het wisselen met je teamgenoten.

Wat me wel opviel is dat qua speciale moves er in deze game toch wel gedacht is aan de fans van de Dragon Ball franchise. Het is absoluut niet moeilijk om fancy en flashy moves te doen, veel belangrijker is het moment waarop je kiest deze te doen.

Om die speciale aanvallen te doen gebruik je de meter onderaan het scherm. Per opgevulde balk kun je een normale speciale aanval doen, zwaardere aanvallen kosten meer balkjes. Het opvullen van de balk doe je door te knokken en aanvallen te blokkeren.

Vergeet dus de ingewikkelde knoppencombinaties van games zoals Street Fighter en Mortal Kombat, FighterZ is een game voor zowel de fighting game fanaten als de Dragon Ball Z fans, en dat zal je meteen merken.

Dit betekent natuurlijk niet dat er geen diepgang inzit, want je zult alle mogelijkheden van je personage juist moeten benutten om niet afgestraft te worden door je tegenstanders online.

Een eerste voorproefje

In de gesloten beta kregen we toegang tot de online lobby, waar we een potje konden knokken tegen online tegenstanders. In deze lobby kun je met een miniatuur figuurtje rondlopen en meedoen in toernooien, trainen, nieuwe moves leren of gewoon een potje knokken tegen een willekeurige tegenstander.

Zelf konden we uit een rooster van 11 personages kiezen en dan mochten we in de wachtrij gaan staan.En lang in de wachtrij staan. Zoals bij iedere populaire game waren de online services zwaar overbelast en duurde het wachten op een partij vrij lang.

Maar de matches die ik gespeeld heb waren zalig. Het tempo lag hoog, de speciale aanvallen waren flitsend, en de personages hadden ieder een unieke persoonlijkheid en hun eigen slagzinnetjes bij het winnen of verliezen. Maar ik ben hier natuurlijk niet alleen om de game te prijzen, de negatieve dingen moeten ook gezegd. Waar bij de meeste Arc games de personages uiteenlopend zijn in hun stijl van vechten en speciale aanvallen ligt het materiaal van Dragon Ball vrij vast.

We zullen dus niet de krankzinnige en unieke personages mogen verwachten zoals Bedman van Guilty Gear of Carl de poppenman van BlazBlue. Van de personages die ik gespeeld heb leken de saiyans van speelstijl bijvoorbeeld al veel op mekaar. Wel was ik aangenaam verrast van de gekke moves van Buu en Android 16 zag er ook wel vet uit met zijn zware grapples en setups.

Wordt dit de nieuwe standaard in fighting games? Misschien niet, maar het wordt zonder twijfel de beste Dragon Ball game ooit gemaakt, dus kijk daar zeker maar naar uit!

Jo Smeets

Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.

Laat een reactie achter

Lost Password