Pokémon Sword & Shield

Pokémon Sword & Shield
Pokémon Sword & Shield

Pokémon meester Niels hier! Ik verwelkom jou graag in Galar, beste lezer. Deze regio is klaar om nieuwe trainers zoals jij klaar te stomen om deel te nemen aan onze jaarlijkse Pokémon League. Of het hier aangenaam vertoeven is vraag je? En of er voldoende Pokémon te vinden zijn? Ik merk dat je met redelijk wat vragen zit, maar ik zal je alles met plezier uitleggen. Volg mij maar!

The Sword or the Shield?

Zoals gezegd bevinden we ons in de Galar regio, gebaseerd op Groot-Britannië, waar tal van nieuwe Pokémon te ontdekken zijn. 81 nieuwe om precies te zijn. Helaas zijn nog niet alle Pokémon gemigreerd naar deze regio, maar Galar’s Pokédex telt momenteel toch al een mooie 400 entries. Ook zijn er verschillende Pokémon die je waarschijnlijk zal herkennen, maar die toch een heel ander uiterlijk hebben. Deze nieuwe Galarian vormen hebben ook andere types dan normaal, zo hebben we nu een Ponyta die Psychic als type heeft in plaats van Fire.

Je begint het spel in Postwick, waar jij en je buurjongen Hop een Pokémon krijgen van de huidige kampioen (en tevens ook Hop’s oudere broer) Leon. Je krijgt de keuze tussen 3 starter Pokémon, en zoals altijd zijn dat een gras, water en vuur type. Nadat je je keuze hebt gemaakt, krijg je je eerste gevecht en krijg je te horen dat Leon jullie wil laten meedoen aan de Pokémon League. Naar goede gewoonte wordt er van alle trainers verwacht dat deze de 8 verschillende gyms bezoeken en de gym leader overwinnen. Eenmaal je 8 badges hebt, mag je meedoen aan de Pokémon League en de huidige kampioen uitdagen. Elke gym heeft een uitdaging voorzien alvorens je het mag opnemen tegen de gym leader. Deze challenges ga ik niet uit de doeken doen, maar het zijn eigenlijk best leuke mini-games.

Tijd om op pad te vertrekken om de nieuwe Pokémon meester te worden! Althans, dat zou de bedoeling moeten zijn. Maar er blijkt een Wooloo verloren te zijn in het nabij gelegen bos. In dit bos kom je een geheimzinnige Pokémon tegen. Net zoals in de meeste Pokémon games, is er meer aan het verhaal dan enkel je badges halen en je te bewijzen als de sterkste trainer. In Sword en Shield is er een legende over een held die de regio gered heeft van de ondergang. zou dit iets te maken hebben met deze Pokémon? En vanaf hier kan het avontuur echt beginnen!

Ok, tijd om de Donphan in de kamer te adresseren. Niet dat Donphan in de game zit, maar toch. En daar schuilt al een beetje het eerste probleem dat je vaak zal lezen online. In totaal zitten we ondertussen aan 890 Pokémon, maar zoals ik eerder al liet weten zitten er maar 400 in deze game. Voor mij is het geen gemis, maar ik kan mij inbeelden dat er veel mensen zijn die hun favorieten niet gaan terug zien in deze games. Daarnaast ziet het op grafisch vlak allemaal niet zo heel indrukwekkend uit en doet het nog altijd heel veel denken aan de 3DS games. Ook hier zie ik daar geen probleem in, het is uiteraard vooral de gameplay waar het om te doen. De muziek is in dezelfde lijn met de vorige games en past ook hier weer goed bij het spel. Echter is het gebrek aan voice acting een groot gemis, zeker tijdens de tussenfilmpjes. Zoals altijd zijn de verschillen tussen beide games enorm klein. Elke game heeft een handvol Pokémon die niet te vinden zijn in de andere. voor de eerste keer is er wel een verschil tussen gym leaders in de games. Elke game heeft twee gym leaders die verschillen tegenover de andere game. Niet enkel de gym leader, maar ook het type Pokémon dat ze gebruiken is verschillend.

Bigger, better, faster & stronger

Wie al eens een Pokémon game heeft gespeeld, weet dat de gevechten turn-based zijn waarbij tactiek een grote rol speelt. Pokémon volgt al jaren het “blad-steen-schaar” principe waarin de types van Pokémon en hun aanvallen belangrijke factoren zijn. Kom je een gras Pokémon tegen, dan ga je best met een vuur Pokémon de strijd aan. Veel van deze sterktes en zwaktes zijn vrij logisch, dus geen paniek dat je als nieuwkomer een hele boel moet gaan instuderen. Evoluties gebeuren nog steeds, voor de meeste Pokémon, op dezelfde levels als in oudere games. Of met de juiste items en in combinatie met ruilen. Er zijn wel enkele evoluties in Sword & Shield die niet vanzelfsprekend zijn, en deze heb ik ook online moet opzoeken. Ik ga niet verklappen welke dit zijn, maar deze methodes zijn toch wat vergezocht en hadden ze de speler toch wel beter over mogen informeren in het spel.

Mocht je de verschillende nieuwsberichten gemist hebben, je Pokémon kunnen enorme proporties aannemen dankzij een nieuw fenomeen genaamd Dynamax. Wanneer een Pokémon Dynamaxed, krijgt deze een grote status boost en heeft hij toegang tot speciale moves. Er is echter een catch. Je kan slechts in bepaalde gevechten Dynamax gebruiken en dit ook maar één keer in dat gevecht. Na 3 beurten zal je Pokémon ook terugkeren naar zijn oorspronkelijke staat. Sommige Pokémon kunnen ook Gigantamaxen, wat in principe hetzelfde is als gewoon Dynamaxen. Het verschil is dat ze veranderen van uiterlijk en nog sterker zijn dan normaal. Ook hebben zij toegang tot G-Max aanvallen die gigantische schade kunnen aanrichten. Zelf vond ik het redelijk overbodige functie en het deed me de Mega Evolutions nog harder missen. Het voordeel hier is wel dat elke Pokémon kan Dynamaxen, terwijl niet elke Pokémon een Mega Evolution had.

Sword & Shield kennen ook een grote open vlakte genaamd de “Wild area”. In dit gebied kan je vrij rondlopen en kom je enorm veel verschillende Pokémon tegen die sterk variëren in level. Welke Pokémon je hier tegen komt hangt vooral af van de huidige weersomstandigheden en regio binnen de Wild area waar je op dat moment je bevindt. Her en der zijn er ook putten te vinden die rood gloeien en uit sommige schijnt er ook een rode lichtpilaar. Dit zijn de plaatsen waar je een raid kan starten. Als er een rode lichtpilaar te zien is, wil het zeggen dat er een Pokémon klaar is om te bevechten in een raid. Deze raids bevecht je altijd met 4 personen. Heb je een Online Nintendo lidmaatschap lopen? Goed! Dan kan je online gaan en samen de raid aangaan. Geen paniek als je dit niet hebt, want je zal dan bijgestaan worden door NPC’s.

Curry-ous to meet you

Nu we het toch hebben over dat Online Nintendo lidmaatschap, er zijn nog enkele zaken die je kan doen wanneer je online bent. Als je je online wil meten tegenover andere spelers, dan kan je dat zeker doen. Nintendo organiseert ook verschillende tornooien waar je aan kan mee doen. Verder kan je dankzij de Surprise Trade een Pokémon willekeurig ruilen met iemand anders online. Altijd spannend aangezien je nooit op voorhand weet wat je zal krijgen. Uiteraard zijn er ook de gewone trades mogelijk via de optie Link Trade. Elke speler heeft ook een unieke speler kaart, welke je kan uitwisselen met elkaar. Als je iemand zijn/haar kaart hebt, zie je linksonder wat hun laatste acties waren. Je ziet dan welke nieuwe Pokémon ze hebben gevangen, of ze een raid aan het doen zijn en zoveel meer. Deze speler kaart kan je overigens customizen naar je eigen smaak, net zoals je personage zelf. Voor je personage zijn er in bepaalde stadjes kledingwinkels en kapperszaken, voor je speler kaart kan je in het Pokémon Center terecht.

Oh ja, een nieuwe functie die ik overigens niet meer zou kunnen missen is dat je je Pokémon boxes overal kan raadplegen en je Pokémon dus op elk moment kan wisselen. Gedaan met altijd naar een Pokémon center te lopen of vliegen om snel een andere Pokémon in je team te stoppen! Verder hebben ze ook kamperen geïntroduceerd. Eender waar buiten steden kan je een tent opzetten en spelen met je Pokémon. Verwacht hier niets diepgaand van, maar het levert je Pokémon wel extra experience punten op. Ook kan je hier curry koken met allerlei ingrediënten en besjes die je in het wild kan vinden. Leuke gimmick trouwens, als je online bent met je Switch terwijl je in de Wild area zit, zie je andere spelers ook rondlopen en krijg je items door met ze te praten. Her en der staan andere tentjes waar je dan samen curry kan koken. Het nadeel is wel dat, toch in docked mode, er gigantische frame-drops kunnen optreden.

Hoewel Sword en Shield enkele nieuwigheden toevoegen zoals het Dynamaxen en de Wild area, voelt het weinig vernieuwend aan als geheel. Op grafisch vlak lopen deze games ook wel wat achter en er missen toch zowat de helft van alle Pokémon. Toch heb ik mij enorm hard weten te vermaken met Pokémon Sword & Shield en moet ik zeggen dat ze toch bij mijn favoriete Pokémon games behoren ondertussen. Zeker niet de beste Pokémon game ooit, maar verre van slecht. Jammer genoeg is er ook heel weinig post-game content aanwezig, en ik hoop oprecht dat er toch nog iets komt in de vorm van DLC. Maar ik weet dat ik in ieder geval nog heel wat uren ga slijten op deze games om alle Pokémon te vangen die beschikbaar zijn. Een absolute aanrader voor Pokémon fans, maar zeker ook voor nieuwkomers in de serie. Wat betreft al de commotie die je online ziet of hoort, het is allemaal heus zo heel erg niet als het internet het doet uitschijnen, dus laat dat je ook niet tegenhouden om de games een kans te geven.

• Wild area
  • Raids
  • Pokémon box overal beschikbaar